اخبار گردشگری

امن‌ترین نقطه تهران کدام منطقه است؟/ تهیه سند مدیریت کاهش خطرپذیری بلایا در محلات

به  گزارش ایسنا؛در نشستی که با حضور رئیس ستاد مدیریت بحران منطقه۲۲، مدیر بحران شرکت آب و فاضلاب منطقه۳ تهران، رئیس هلال احمر منطقه، رئیس اورژانس منطقه، مدیران ایستگاه‌های آتش‌نشانی منطقه۲۲ و مدیران کلانتری‌های منطقه برگزار شد، فعالیت ها و تدوین استرانژی های مدیریت بحران منطقه۲۲ مورد بررسی قرار گرفت.

 

علی نوذرپور شهردار منطقه ۲۲، در این نشست در رابطه با اقدامات و فعالیتهای مدیریت بحران در منطقه توضیحاتی ارائه داد و گفت: منطقه ۲۲ دارای بافت فرسوده نیست و بافت‌های نا ایمن سطح منطقه شناسایی شده و در حال ایمن سازی آنها هستیم.

 

نوذرپور با اشاره به سندهای بالادستی موجود در سیستم مدیریت بحران شهر تهران تصریح کرد: این اسناد برای انجام هر چه بهتر وظایفمان در مدیریت بحران، آشنایی قوانین و مقررات اسناد بالا دستی برای مدیران و کارشناسان مدیریت بحران منطقه ضروری است.

 

وی به اولین سند سیاست‌های کلی نظام در مورد حوادث غیر مترقبه و سوانح طبیعی اشاره کرد و ادامه داد: طبق این سند باید طی دو برنامه چهارم و پنجم توسعه، تمامی بافت‌های فرسوده ایمن شوند؛ اما تا کنون در کل شهرهای کشور فقط ۱۵درصد از این بافتهای فرسوده ایمن سازی شده‌اند.

 

شهردار منطقه۲۲ با بیان اینکه مدیریت شهری جدید با اراده جدی در حال حل مشکلات مدیریت بحران شهر تهران است، گفت: در منطقه ۲۲ بافت فرسوده‌ای وجود ندارد، اما در حال بررسی و شناسایی فضاهای نا ایمن هستیم و این فضاها ایمن خواهند شد.

 

نوذرپور با اشاره به بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها که مدیریت شهری مکلف به تصمیم گیری و اقدام عملی نسبت به حوادث طبیعی و انسانی شده است، گفت: شهر تهران تنها شهری است که قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران را دارد و از این رو باید بسیار توانمند نسبت به سایر شهرها عمل کند.

 

او بیان اینکه تا آخر امسال در ۱۲ محله منطقه ۲۲ ،سندهای مدیریت کاهش خطرپذیری بلایا تهیه می‌شود، ادامه داد: با تهیه شدن این اسناد، هر محله وظایف و تکالیف خود را در زمان وقوع حادثه می‌داند و باعث تسریع در انجام وظایفشان می شود.

شهردار منطقه۲۲ با اشاره به اینکه منطقه ۲۲ پناهگاهی امن برای شهر تهران در زمان وقوع حوادث است، گفت: منطقه ۲۲ با دارا بودن استانداردهای زیست محیطی و فضای سبز گسترده، پناهگاه فرامنطقه ای برای شهر تهران محسوب می شود.

 

نوذرپور در پایان با بیان اینکه مهمترین موضوع در مدیریت بحران آموزش است، گفت: با ایجاد اولین پارک ایمنی شهر تهران در منطقه۲۲، کمک شایانی به آموزش شهروندان در شهر تهران برای مقابله با حوادث می‌شود.

 

در ادامه این نشست مهندس روزبهانی سرپرست معاونت آمادگی، مقابله و پدافند غیر عامل سازمان مدیریت بحران شهر تهران نیز با قدردانی از زحمات و اقدامات ستاد مدیریت بحران منطقه۲۲ گفت: سازمان مدیریت بحران شهر تهران با استفاده از اساتید دانشگاه‌های کل کشور در حال تهیه «طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران» است.

 

روزبهانی شناسایی خطرات و ریسک‌ها را در مقابله با حوادث از اولویت‌ها دانست و گفت: با تهیه نقشه خطر پذیری می‌توانیم محدوده توان عملیاتی خود را در زمان وقوع حوادث بشناسیم و بعد از آن به برنامه‌ریری برای مقابله با بحران بپردازیم.

 

بر اساس گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه۲۲، وی در پایان با اشاره به اینکه اولین نیاز مدیریت بحران در زمان حوادث، ارتباطات است، گفت: در حال حاضر سه دستگاه نوین ارتباطی قوی و با پوشش آنتن‌دهی خوب در تهران داریم که جای نگرانی هم نیست.