اخبار گردشگری

آلبوم بی رقیب ژئو توریسم ملکشاهی بیمار از زیرساخت های نداشته

به گزارش خبرنگار ایرنا ، بی وره ، دره باجک ، ویژدرون و تالاب سیاب درویش و دهها نام دیگر ازاین دست در ملکشاهی وجود دارد که وجود هرکدام انها دریک استان غیر محروم می تواند سنگ بنا و محور صنعت گردشگری طبیعی را رقم زند اما مجموع این اسامی درکنار ده ها کوه ، کوهپایه ، کوهسار ، دربند، دریاچه و رود و آبگیر و .. دیگر نتوانسته فعلیت بخش رونق این صنعت در ملکشاهی شود که مشکل مزمن محرومیت سرتا پای ایلام را دربرگرفته است.
جاذبه های مشهور شهرستان ملکشاهی در ۳۵ کیلومتری مرکز استان ایلام و در دامنه دیواره کوهستانی ارتفاعات اساطیری ‘ کور’ از دیرباز پذیرای علاقه مندانی است که تا یک دهه پیش با هدف شکار و اکنون با نیت تفرج به این منطقه مراجعه می کنند.
عموم این مراجعان علاقه مند یا بومی ملکشاهی و یا حداکثر افراد مرتبط و اشنای ساکنان این شهرستان هستند که به طور معمول نبود امکانات مناسب دراین فضاها باعث رنجش خاطر و گاه سرگردانی آنان شده است.
در یک نگاه کلی هر نقطه گردشگری مطرح باید دارای امکاناتی از جمله استراحتگاه ، سرویس بهداشتی، دسترسی به آب شرب سالم ،راه دسترسی مناسب باشد.
بدون تردید یکی از نقاط پر بازدید گردشگری استان ایلام و شهرستان ملکشاهی حوزه آبشار اما است ،موقعیت آب و هوایی معتدل ،قرار گرفتن در نزدیکی مرکز استان و همجواری با چندین نقطه گردشگری از جمله دریاچه سد چم گردلان و روستای باستانی اما این منطقه را محور گردشگری تفرجی طبیعت ملکشاهی کرده است.
آبشار اما در بالا دست دریاچه چم گردلان و در مسیر رودخانه خروشان گل گل و درمیان دره کوهستانی و پوشش جنگلی منطقه منظره ای بی نظیر ایجاد کرده که نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند.
ویژگی های این منطقه در نوع خود در استان غنی از حیث اکو توریسم ایلام کم نظیر است ، پوشش خز و سرخس پرسیاوشان دیواره‌های آبشار اما زیبایی را صد چندان تحفه راه کرده است.
درختان زیبای انجیر کوهی، انگور و بلوط اطراف این محل سرسبز را فرا گرفته و عبور رشته رشته آب در میان سرخس‌ها و خزه‌ ها ، چشمان هر بیننده ای را خیره می ‌کند.
دریاچه سد چم گردلان نیز که جهت تهیه آب شرب مردم استان ایلام احداث شده چشم انداز کل منطقه را زیبا و تماشایی کرده است و آب زلال آن پذیرای گردشگرانی است که جهت ماهیگیری ، شنا و تحقیقات علمی به این منطقه سرازیر می‌شوند و در ادامه این مسیر نیز روستای اما در دامنه کوهستان قرار گرفته که پوشیده از فضای سبز باغات انجیر ، انگور و مرکبات است .
چنین موقعیت ممتازی که باعث حضور گسترده مسافران و گردشگران از سطح استان و کشور به این منطقه می شود فرصتی را ایجاد کرده که می تواند در توسعه اقتصادی ملکشاهی و معیشت مردم محلی نقش آفرینی کند اما متاسفانه نداشتن هر گونه امکانات و زیرساخت از جمله راه دسترسی به پایین دست آبشار و ایجاد مکانهای جهت استراحت، باعث دلزدگی و رنجش گردشگرانی شده است که مسافتی طولانی را برای دیدن چنین منظره ای طی کرده اند.
موقعیت آبشار اما در طول دره عمیق کوهستانی با توجه به فاصله که تا راه اصلی دارند نیازمند ایجاد راه پله کانی استاندارد و ایجاد سکوهای استراحتگاه در طول مسیر منتهی به پایین دست آبشار است که متاسفانه نبود چنین امکانات ابتدایی ،باعث به زمین خوردن مسافران و خانواده های می شود که مجبورند جهت دسترسی به پایین دست آبشار از یک شیب تند و سنگلاخی عبور کنند و در این شرایط صحنه های به وجو می آید که نشان از بی مهری مسئولان گردشگری استان به این نقطه گردشگری بی همتا است.
هر چند سال گذشته خبرنگار ایرنا نبود امکانات و راه دسترسی به آبشار از مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری پیگیری شد و مسئولان قول مساعد جهت برطرف کردن این مسائل و مشکلات دادند که البته به نتیجه اجرایی منتهی نشدند.
یکی از گردشگران آبشار در این خصوص می گوید: هر چند وقت از این آبشار زیبا به اتفاق دیدن می کند که متاسفانه بعلت نبود راه دسترسی مناسب مثل راه پله کانی به پایین دست سد باعث سر خوردن و زمین خوردن خود و اعضای خانواده شده است.
رحمان آبیاری با حسرت فراوان افزود: محوطه و اطراف این آبشار نیز جای برای نشستن و استراحت وجود ندارد و انگار مسئولان مرتبط هیچ توجهی به چنین منطقه زیبایی نشده است.
کریم قاسمی یکی از گردشگران آبشار نیز گفت: این جای تاسف دارد که چنین منطقه گردشگری بی نظیری فاقد امکانات رفاهی و خدماتی لازم باشد .
وی افزود : اختصاص امکانات به چنین مناطقی علاوه بر جذب گردشگر می تواند باعث ایجاد درآمد و اشتغال برای جمعی از اهالی منطقه گردد.
مدیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ملکشاهی در این ارتباط به خبرنگار ایرنا می گوید: این منطقه توریستی و گردشگری استان فاقد زیرساخت های گردشگری است که لازم است با اختصاص اعتبارات استانی امکانات لازم در این منطقه احداث شود ، چراکه سالانه بیش از ۸۰ هزار نفر از این منطقه دیدن می کنند.
طالب خزان افزود : به علت نبود اعتبار لازم ایجاد چنین امکاناتی از توان این اداره خارج است و دراین راستا مذاکراتی با شهرداری مهر و بخش خصوصی انجام گرفته است.
وی خاطر نشان کرد : در سال گذشته مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال جهت اجرای امکانات و راه دسترسی به آبشار اما اختصاص یافت و برغم اینکه به مناقصه گذاشته شد به علت پایین بودن اعتبار هیچ پیمانکاری حاضر به اجرای چنین پروژه ای نشد.
این مسئول افزود : قطعا با توجه به ضرورت های گردشگری ، این موضوع بارها از طریق مسئولان استانی پیگیری شده و امسال نیز به جد در دستور کار قرار خواهد گرفت.
خزان با اشاره به اینکه این آبشار زیبا به شماره ۲۳۷ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور نیز به ثبت رسیده است،خاطر نشان کرد: در این منطقه به تازگی آثاری از یک شهر باستانی و تمدن کشف شده که در مراحل کاوش و بررسی است، همچنین در این منطقه سه قبرستان تاریخی نیز مربوط به ادوار مختلف وجود دارد.
وی نقش گردشگری را در توسعه مهم ارزیابی و اظهار کرد: توسعه گردشگری در ملکشاهی که فاقد صنعت و کشاورزی مناسب است می تواند زمینه کسب و کار و اشتغال را برای جوانان مستعد و جویایی کار آن فراهم سازد .
شهرستان ۳۰ هزار نفری ملکشاهی در ۳۵ کیلومتری جنوب ایلام قرار دارد، ۳۱ اثر تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی و ۲ اثر طبیعی آن نیز در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است.
۷۱۷۹/۶۰۳۴

انتهای پیام /*


کلیات


گردشگری


امکانات زیرساختی


ملکشاهی