اخبار گردشگری

گرامیداشت جشن تیرگان در بام ایران

به گزارش خبرنگار ایرنا، دراین آیین که در ۲ نوبت صبح وعصرجمعه در دانشگاه پیام نور شهر رینه آمل برگزار شدبا برنامه های مختلف فرهنگی وهنری شامل رقص های میدانی نواحی استانهای مختلف کشور آغاز و با برپایی غرفه های زیست محیطی، صنایع دستی، پخت غذاهای محلی و سنتی و برگزاری میزگرد علمی زیست محیطی ادامه یافت.
در این برنامه گروه زیادی از نونهالان ونوجوانان در مسابقه نقاشی روز ملی دماوند نیزشرکت کردند.
همچنین گروه های زیست محیطی به صورت کارگاه مشورتی، چالش های زیست محیطی سال های اخیر در مسیرهای دسترسی به بام ایران را بررسی وبه اقداماتی که دراین مدت برای بهبود وضعیت دماوند انجام گرفته و توقف واحدهای معدنی که پوشش های گیاهی دامنه های دماوند را تهدید می کرد، اشاره کردند.
نائب رییس شورای اسلامی شهرآمل درآیین جشن تیرگان گفت: جشن تیرگان یکی از آئین های قدیمی در شهرستان آمل است که در۱۰ تیر خورشیدی برابر با ۱۳ تیرماه گاهشمار زرتشتیان ایران باستان برگزار می شود.
محمد محمدی افزود: این جشن درگرامی داشت تیشتر ستارهٔ باران آور در فرهنگ ایرانی است و بنا به سنت در روز تیر (روز سیزدهم) از ماه تیر انجام می پذیرد.
در اواخر دهه ۱۳۸۰ و به طور جدی در دهه ۹۰ اقدام های به موقع تشکلهای زیست محیطی و مداخله جدی آنها برای توقف فعالیت معادن در مسیرهای پایین دست و ارتفاعات بیش از ۲هزار متر قله دماوند باعث توقف کامل این معادن شد.
انباشت زباله وبرجای ماندن آنها در مسیرهایی که کوهنوردان برای صعود به قله دماوند از خود برجای می گذارند از دغدغه هایی دیگری است که تشکل های زیست محیطی به طور جدی خواستار رعایت آن از سوی گردشگران وکوهنوردان هستند.
ک/۷۳۲۷/۱۸۹۹

انتهای پیام /*


فرهنگی


جشن تیرگان


بام ایران


مازندران