اخبار گردشگری

قره کلیسا آماده برگزاری آیین مذهبی ارامنه جهان است

به گزارش ایرنا کریم حسین زاده روز پنجشنبه در جلسه هماهنگی مراسم مذهبی سالیانه باداراک با بیان اینکه دین اسلام دین صلح و برادری است و هیچ گونه تبعیضی برای برنامه های سایر ادیان قایل نیست، افزود: برگزاری آیین مذهبی ارامنه جهان همه ساله در ایران ضمن اینکه نشان دهنده زندگی مسالمت آمیز اقوام و ادیان مختلف در ایران و آذربایجان غربی است، صلح و دوستی ایرانیان را به اثبات می رساند.
وی ابراز امیدواری کرد که با رفع نواقص برنامه های گذشته و اجرای صحیح این آیین در روزهای پیش رو، شان و جایگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی همچون سال های گذشته به خوبی حفظ شود.
وی ادامه داد: ایجاد درمانگاه سیار و استقرار گروه امداد و نجات جاده ای، آتش نشانی، راهداری و پلیس راه در زمان برگزاری این مراسم و راه اندازی غرفه های سیار برای فروش مواد غذایی مورد نیاز زائران از جمله تمهدیدات اتخاذ شده برای برگزاری این آیین است.
اعضای شورای خلیفه گری ارامنه آذربایجان هم در این جلسه با قدردانی از زحمت های مسوولان دلسوز ایران اسلامی در جهت حفظ حقوق اقلیت های دینی ایران، اجرای خوب برنامه های سالیانه مذهبی قره کلیسا را از حقوق های رعایت شده عنوان کرد و افزود: ما هر سال شاهد اجرای بهتر برنامه های مذهبی در قره کلیسا هستیم.
به گزارش ایرنا، مراسم مذهبی باداراک از بیست و دوم تا بیست و چهارم تیر سال جاری برگزار می شود؛ آیین مذهبی عشای ربانی در قره کلیسای چالدران به طور سالانه با حضور ارامنه از کشورهای ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا و دیگر کشورهای جهان برگزار می‌ شود و یکی از هفت ‌آیین مقدس در تمام فرقه‌های مسیحیت است.
ریشه این آیین بین المللی به آخرین شامی برمی‌گردد که مسیح (ع) در شب دستگیری خود توسط سربازان رومی با حواریون خورده و از آنجا که یکی از آنان با نام تاتاووس مقدس در قره کلیسا دفن شده، این کلیسای باستانی از اهمیت ویژه ای برای ارامنه برخوردار است.
ارامنه ایران و جهان در این آیین اعمالی چون راز و نیاز به درگاه خداوند، قربانی کردن و غسل تعمید فرزندانشان را به جا می آورند و تعداد شرکت کنندگان و ملیت های آنان نیز متغیر است.
ارامنه بر این عقیده هستند که تعمید فرزندانشان در نخستین کلیسای مسیح و محل شهادت حواری آن حضرت همراه با خیر و برکت همراه است و گروه دیگری نیز فرزندان ۱۵ تا ۲۰ ساله خود را با نذر و نیت در آنجا غسل می دهند.
روزهای توقف خانواده ها در قره کلیسا برای برگزاری آیین باداراک متفاوت است؛ آنان طبق رسم باید سه روز در آنجا بمانند ولی کسانی که از راه دور به آنجا رفته اند، گاهی بیش از سه روز می مانند و خانواده هایی هم که راهشان نزدیک است، شاید در روز دوم به این کلیسای باستانی بروند.
بنای قره‌کلیسا (کلیسای تاتائوس مقدس) جزو ۹ اثر ثبت شده جهانی ایران و ۲ اثر ثبت شده جهانی آذربایجان غربی است و بیشتر صاحب‌ نظران آن را قدیمی‌ترین کلیسای جهان می دانند.
قره‌ کلیسا در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران و بر روی مزار تاتائوس، یکی از حواریون حضرت مسیح(ع) احداث شده است و تاریخچه ساخت آن به عنوان اولین کلیسای جهان مسیحیت بر اساس اسناد موجود به بعد از شهادت تاتائوس مقدس توسط جانشین پادشاه ارمنستان برمی‌گردد.
بعد از شهادت حواری حضرت مسیح (ع) او را در محل کنونی کلیسای تاتائوس به خاک سپرده اند و بعدها روی قبر او نمازخانه کوچکی ساخته اند؛ این نمازخانه در قرن هفتم میلادی به کلیسای بزرگ و مجللی تبدیل شده است.
۸۱۳۵/۳۰۷۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


قره کلیسا


مراسم مذهبی ارامنه


شصت و چهارمین