اخبار گردشگری

توسعه مترو و حرم عبدالعظیم موجب تخریب آثار تاریخی ری شده است

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسجد جامعی روز چهارشنبه در سلسله نشست های گردشگری که با حضور جمعی از مدیران شهری و میراث فرهنگی استان در شهرداری منطقه ۲۰ برگزار شد افزود: بسیاری از خانه های تاریخی با قدمت بالای ۴۰۰ سال در محله نفرآباد همجوار با حرم عبدالعظیم (ع) در نتیجه بی اطلاعی مسئولان در حال تخریب هستند.
وی ادامه داد: توسعه خط ۶ مترو تهران در اثر بی توجهی مسئولان و شرکت های عمرانی موجب خشک شدن چشمه علی، نماد و شناسنامه ری شده است.
به گزارش ایرنا، چند ماهی است چشمه علی شهرری به عنوان یکی از نقاط باستانی معروف و با قدمت هشت هزار ساله خشک شده است؛ علت خشکی حفر تونل خط ۶ مترو تهران اعلام شده و میراث فرهنگی تهدید کرده در صورت حل نشدن مشکل پیگیری حقوقی را در دستور کار قرار خواهد داد.
مسجد جامعی تاکید کرد: مسئولان شهرری باید افرادی فرهیخته و آشنا با تاریخ و تمدن این شهر باشند تا بخوبی از میراث فرهنگی این دیار کهن ایران زمین حفظ و صیانت کنند و نباید به بهانه توسعه شهری آثار چند هزار ساله این منطقه را از بین برد.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مسئولان باید به گونه ای فعالیت کنند که وضعیت مردم و شهر از حالت فعلی بدتر نشود، عنوان کرد: خدمات رسانی با تخریب وضع موجود به هیج عنوان پسندیده نیست.
وی ادامه داد: ری، عصاره تاریخ ایران است و امروز این شهر با این همه ارزش تاریخی در دستان ماست، باید بخوبی حفظ و توسعه شهر نیز با در نظر گرفتن عوامل ضدتخریبی آثار تاریخی و میراثی انجام شود.
این عضو شورای شهر تهران یادآرو شد: اعضای شورای اسلامی تهران، ری و تجریش در دوران مدیریت جدید از تخریب تکیه نفرآباد با قدمت ۴۰۰ ساله جلوگیری کردند که نشان از همت مسئولان در نگهداری آثار تاریخی دارد.
به گزارش ایرنا، تکیه نفرآباد شامل سکویی به ارتفاع ۳۰ سانتیمتر و عرض سه متر برای نشستن عزاداران ساخته شده و مساحت شبستان آن ۴۰۰‌مترمربع است؛ زمانی که موضوع طرح توسعه حرم مطرح شد قرار بود بافت تاریخی نفرآباد تا شعاع ۲۰۰ متری حرم حضرت عبدالعظیم (ع) تخریب شود که با همکاری شورای شهر از این تخریب جلوگیری به عمل آمد.
مسجدجامعی ادامه داد: بقعه جوانمرد قصاب نماد عیاران، داستان های تاریخی متنوع، فرهنگ عامه و محل رجوع قصابان در ری است که باید بخوبی حفظ شود و توسعه شهر این آثار گرانبها را از بین نبرد.
سلسله نشست های گردشگری با موضوع گردشگری در آینه ری امروز چهارشنبه با حضور برخی اعضای شورای شهر تهران، شهرداران مناطق ۱۲، ۱۶، ۱۸ و ۱۹، مدیران میراث فرهنگی استان و مسئولان شهرری برگزار شد.
شهرستان ری به لحاظ موقعیت جغرافیایی در ناحیه دشت قرار گرفته و کوه بی بی شهربانو و آراد به عنوان مظهر استوار و تپه چشمه علی یکی از قدیمی ترین آثار باستانی شهرری به عنوان شاخص در علم باستان شناسی در زمینه گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است.
از دیگر آثار برجسته و تاریخی ری می توان به حرم مطهر امام راحل، حرم مطهر عبدالعظیم حسنی(ع)، بقعه ابن بابویه، مدفن بزرگان و مشاهیر، برج نقاره خانه، برج اینانج (گورستان سلطنتی)، کاروانسرای شاه عباسی، کاروانسرای کنارگرد، مسجد افضلیه، قلعه قاچاقاچ متعلق به دوران صفوی، دژ رشکان، برج طغرل، برج پادشاه اول سلجوقیان، بقعه جوانمرد قصاب، ˈاستودان گبرهاˈ متعلق به سه هزار سال پیش، امامزاده بی بی زبیده(س)، زندان هارون و … اشاره کرد.
۷۲۴۷/۳۲۱۸/۶۰۰۳/ ۱۰۰۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


تخریب آثار باستانی ری


مسجد جامعی


شورای خط امام شهرری