اخبار گردشگری, توریسم درمانی

یزد، گردشگری سلامت ندارد

‘سیدمصطفی فاطمی’ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گردشگری سلامت به این مفهوم است که گردشگر در سفری که از ۲۴ ساعت تا کمتر از یکسال به طول می انجامد، علاوه بر استفاده از خدمات درمانی و سلامت، از خدمات پذیرایی مانند هتل ها نیز استفاده کند.
وی ادامه داد: گردشگر سلامت همچنین به بازدید از امکان فرهنگی و تاریخی مقصد سفر می پردازد و صنایع دستی آن منطقه را به عنوان سوغات خریداری می کند، اما در یزد چنین نیست.
وی تصریح کرد: اکثر افرادی که وارد یزد می شوند به طور صرف از خدمات درمانی و بیمه ای استان استفاده می کنند اما در بخش گردشگری اتفاق خاصی رخ نمی دهد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی یزد گفت: حتی اغلب افرادی که به این استان سفر می کنند در خانه های مسافر غیرمجاز یا چادرهای مسافرتی ساکن می شوند.
فاطمی افزود: بر اساس تحقیقات سال ۱۳۹۶، روزانه یکهزار و ۲۰۰ نفر به یکی از مراکز درمانی یزد مراجعه می کنند که ۷۵۰ نفر آنان غیر یزدی هستند و شمار بسیار اندکی از آنان از هتل ها و مراکز اقامتی مجاز برای اقامت استفاده می کنند.
وی، سیاست گذاری نادرست استان در این خصوص را رد نکرد و ادامه داد: هرچند گردشگری سلامت می تواند ظرفیتی مناسب برای استان باشد اما تاکنون چنین نبوده و در حال بررسی موضوع و استفاده هر چه بهتر از این ظرفیت هستیم.
وی خاطر نشان کرد: استان یزد در زمینه های مختلف پزشکی به خصوص در بخش های پوست و ناباروری، ظرفیتهای مناسبی در بخش گردشگری سلامت دارد اما با وضعیت کنونی نباید تقاضا برای مراجعه به یزد را افزایش داد.
استان یزد یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد و تاکنون از ۶هزار آثار تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی آن یکهزار و ۷۲۰ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
با توجه به غنای یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر شامل بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
یزد، نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است و در کنار فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است.
در سال ۱۳۹۶، ۱۲۶ هزار و ۳۶۶ گردشگر خارجی به این استان سفر کردند که این تعداد در مقایسه با سال ۱۳۹۵، حدود ۱۱ درصد افزایش دارد.
از یزد با عنوان شهر بادگیرها، دارالعباده، حسینیه ایران، دوچرخه ها، قنات، قنوت و قناعت و آفتاب یاد می شود.
۷۵۳۲/ ۶۱۹۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


گردشگری


یزد