اخبار گردشگری

وعده مترو تهران برای جریان آب «چشمه علی» روی زمین ماند

چند ماهی است چشمه علی شهرری به عنوان یکی از نقاط باستانی معروف و با قدمت هشت هزار ساله خشک شده است؛ علت خشکی حفر تونل خط ۶ مترو تهران اعلام شده و میراث فرهنگی تهدید کرده در صورت حل نشدن مشکل پیگیری حقوقی را در دستور کار قرار خواهد داد.
بر اساس گفته های شرکت مترو رگه های آب های زیرزمینی به دلیل حفر تونل مترو قطع شده است که بعد از مدت کوتاهی این رگه ها جریان اصلی خود را پیدا خواهند کرد و آب به چشمه علی بر می گردد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن خلیل آبادی روز چهارشنبه در سلسله نشست های گردشگری که با حضور جمعی از مدیران شهری و میراث فرهنگی استان در شهرداری منطقه ۲۰ برگزار شد، اظهار داشت: طرح های مدرن عمرانی در کشور ما پیوست مطالعاتی ندارند.
وی با اشاره به اینکه استفاده از نمادهای تاریخی موجب رشد اقتصادی می شود، افزود: بسیاری از کشورها از این ظرفیت ها استفاده می کنند در حالی در کشور ما چشمه علی به عنوان یکی از زیباترین مناظر طبیعی و فرهنگی ری، با احداث خطوط مترو خشک می شود.
‘چشمه‌علی’ یک از نقاط باستانی، دیدنی و تفریحی شهرری به شمار می‌ رود که در جنوب تهران و شمال شهرری، منطقه ۲۰ شهرداری تهران قرار دارد، این چشمه در همسایگی ابن بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و در زیر باروی ری واقع شده است. ‘چشمه‌علی’ از میان صخره‌ای بزرگ خارج شده و به سوی جنوب و سپس جنوب شرق جاری است.
نام باستانی این چشمه سورینی بوده است که احتمالاً منسوب به دودمانی بزرگ در دوره اشکانیان و ساسانیان است. بعدها به نام امام اول شیعیان علی به چشمه علی معروف شد، قدمت چشمه‌علی به حدود ۸ هزار سال پیش بر می‌گردد، زمانی که نخستین اجتماع در کنار چشمه‌ای دایمی واقع بربالای تپه‌ای گرد آمدند.
در گذشته فرش فروش‌ها و مردم تهران، قالیها و قالیچه های خود را با این عقیده که در آب این چشمه خاصیتی است که فرش را خوب تمیز و رنگ روشن‌تر و پر جلاتر می‌سازد، در آب چشمه‌علی می ‌شستند.
خلیل آبادی ادامه داد: جاذبه گردشگری زیادی در این شهرستان از جمله بی بی شهربانو، امامزاده عبدالله(ع) و آستان شیخ صدوق وجود دارد که باید این اماکن به خوبی حفاظت و از این ظرفیت ها استفاده شود.
وی با بیان اینکه توسعه صنعت گردشگری موجب رشد غنای فرهنگی جامعه می شود، افزود: با توجه به این رویکرد می توان ویژگی مثبت و صلح جهانی را به سایر نقاط جهان انتقال داد.
خلیل آبادی رشد گردشگری را صنعت مهمی برای مقابله با تحریم ها بیان کرد و گفت: در صورتی که ظرفیت های این بخش بالقوه شوند، با تحریم ها نیز مقابله می شود ضمن اینکه می تواند فرصت خوبی برای گفتمان میان مردم و فرهنگ های جهان به شمار رود.
وی افزود: درزمان حاضر بسیاری از کشورهای جهان با سرمایه اندک تاریخی و فراهم کردن زیر ساخت های لازم درآمد زیادی را از بازار جهانی کسب می کنند.
خلیل آبادی با بیان اینکه برخی جاذبه های گردشگری ری و تهران برای مخاطبان داخلی کمتر معرفی شده است، اظهارامیدواری کرد که در تعامل با مسئولان شورای شهر، شهرداری، مدیران میراث و دانشگاهها، کارشناسانی را برای معرفی جاذبه های تهران و ری تربیت شوند.
سلسله نشست های گردشگری با موضوع گردشگری در آینه ری امروز چهارشنبه با حضور برخی از اعضای شورای شهر تهران، شهرداران مناطق ١٢، ١۶، ١٨ و ٢٩ ، مدیران میراث فرهنگی استان و مسئولان شهرری برگزار شد.
۶۰۰۳/۳۲۱۸/۷۲۴۷/ ۱۰۰۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


خشک شدن چشمه علی