اخبار گردشگری

کمیته مشورتی برای حفاظت از 'سیلک' کاشان تشکیل شود

به گزارش ایرنا، روابط عمومی فرمانداری کاشان روز چهارشنبه اعلام کرد: سند پایانی نشستی ۲ روزه در پایتخت انگلیس با موضوع بازبینی تپه سیلک و کاشان کهن همچنین پیشنهاد کرده تا مجموعه مقاله ها، یافته‌ها و پژوهش ها درباره تپه سیلک به ‌صورت دیجیتال بایگانی و در چارچوب تارنمایی پیشرفته ارائه شود و در این زمینه «بنیاد میراث ایران» انگلیس، موزه ملی ایران و لوور فرانسه با یکدیگر همکاری کنند.
برگزاری ۲ نشست تخصصی دیگر با موضوع تپه سیلک در فرانسه و آلمان از دیگر موضوعات مطرح شده در این سند می باشد که با حضور هیاتی متشکل از فرمانداری کاشان، مدیرکل موزه ملی، استادان حوزه باستان‌شناسی و سفیر جمهوری اسلامی در لندن مصوب شد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن هدف از این نشست را یادآوری ارزش تاریخی سیلک به نسل جدید باستان شناسان و تاکید بر ضرورت ادامه کاوش ها در این محوطه تاریخی عنوان کرد و گفت: کاوش های پروفسور گیرشمن در بیش از ۸۰ سال نخستین اقدام در این زمینه بود که پس از وی نیز ادامه یافت تا در نهایت امروز به گنجینه ظرف های طرح دار خاص سفالی معروف شده است.
حمید بعیدی نژاد افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز توجه زیادی به تپه سیلک شده، استخراج‌های جدیدی صورت گرفت که اشیای به دست آمده به شناساندن بیشتر و بهتر تمدن کهن کاشان کمک می کند.
وی بیان کرد: موزه معروفی در دنیا نیست که بخشی را به سفال های کشف شده در تپه سیلک اختصاص نداده باشد زیرا بر اساس تخمین ها قدمت آنها به حدود ۶ هزار سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد که در نوع خود قدیمی ترین زیستگاه انسانی جهان محسوب می شود؛ از این رو حفاظت از آن در برابر خطر گسترش شهر مهمترین وظیفه نسل امروز است.
به گزارش ایرنا، نخستین نشست تخصصی در زمینه منطقه تاریخی سیلک کاشان فروردین سال گذشته از سوی بنیاد میراث ایران در لندن برگزار شده بود.
محوطه باستانی سیلک در جنوب غربی شهر کاشان به عنوان یکی از نخستین خاستگاه های شهرنشینی جهان در جنوب غربی شهر کاشان واقع شده و اثرهای به دست آمده از آن بیانگر چند هزار سال تمدن و آشنایی با صنعت ذوب فلزات، ریخته‌گری، ریسندگی و بافت پارچه است.
همچنین دفن مردگان در خانه ها و گور خمره ها بیانگر گوناگونی فرهنگی و تداوم حیات در منطقه سیلک کاشان طی دوره های مختلف تاریخی می باشد که اهمیت آن را از نظر پژوهش ها و کاوش های باستان شناسی و آئینی چند برابر می کند.
محوطه باستانی سیلک کاشان در سال ۱۳۱۰ با شماره ۳۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
کاشان با افزون بر یک هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی با ارزش شناسایی شده، یک اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی و ۳۲۰ اثر ثبتی در فهرست آثار ملی در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.
۸۱۲۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


آثار تاریخی


سیلک کاشان


لندن