اخبار گردشگری, اقامتگاه

آبشار بیشه خرم آباد، جاذبه گردشگری که متولی ندارد

به گزارش خبرنگار ایرنا ،یکی از جاذبه های طبیعی سرزمین آبشارهای خروشان و کوه های سربه فلک کشیده لرستان آبشار بیشه شهرستان خرم‌آباد در بخش پاپی و روستای بیشه است که در همسایگی شهرستان دورود و ایستگاه راه‌آهن بیشه قرار دارد.
آبشار بیشه چهل و هشتمین اثر ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.
ارتفاع آبشار ۴۸ متر تا نقطه برخورد با زمین است و در بالای آبشار، روبروی ایستگاه راه آهن چشمه‌های پرآب متعددی دیده می‌شود که پس از گذشتن از ایستگاه قطار آبشار بیشه را تشکیل می‌دهند.
به علت هم جواری این آبشار با چندین مجموعه زیبا همچون جنگل‌های پهناور بلوط، روستای بیشه و چشم‌انداز ایستگاه راه‌آهن بیشه می‌توان آن را یک منطقه گردشگری مناسب دانست.

**آبشار بیشه روزانه ۲ تا ۶ هزار بازدید کننده دارد
معاون گردشگری ادار کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان می گوید: وجود رودخانه خروشان سزار، سراب های آبشار، گونه های مختلف گیاهی و درختی و جنگلی مسیر و کوهستان های زیبای مسیر باعث ظرفیت چشمگیر طبیعت گردی شده است.
دیانوش چراغی ادامه داد: آبشار بیشه در فصول مختلف سال پذیرای گردشگران و مسافران زیادی است که به ویژه در بهار و تابستان روزانه پذیرای حدود ۲ هزار تا ۶ هزار گردشگر می باشد.
چراغی افزود: در این راستا اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان با تعامل سایر دستگاه های اجرایی امکاناتی مانند محوطه سازی، سکوی تفریحی، سرویس های بهداشتی، نمازخانه جهت رفاه گردشگران ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: در حال حاضر این منطقه نیازمند ایجاد پارکینگ مناسب برای خودرو و ساخت دیواره هایی جهت جلوگیری از ریزش کوه می باشد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان اظهار داشت: یکی از چالش های موجود در منطقه آبشار بیشه راه دسترسی این منطقه است.
وی با تاکید بر ضرورت رفع این مشکل جهت توسعه گردشگری در این منطقه ادامه داد: راه دسترسی به آبشار بیشه نیازمند تعریض و آسفالت است که متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار روند عملیات با کندی مواجه است.
وی افزود: طرح هادی این منطقه نیز انجام شده و بنیاد مسکن طرح مطالعاتی عمرانی را در روستای بیشه انجام داده است.
چراغی ، ایجاد رستوران و اقامتگاه های بوم گردی در این منطقه را از جمله اقدامات تاثیرگذار در جذب گردشگر عنوان کرد و گفت: اکنون ۳ اقامتگاه بوم گردی و مرکز اقامتی در این منطقه فعال است که آمادگی صدور مجوز برای راه اندازی این اقامتگاه ها در منطقه آبشار بیشه وجود دارد.
وی ادامه داد: در راستای حمایت از جوامع محلی و روستایی تسهیلات ارزان قیمت جهت راه اندازی مراکز اقامتی و بوم گردی در نظر گرفته شده است.
چراغی تاکید کرد که تاکنون در مسیر آبشار بیشه به خرم آباد ۱۰مجوز اصولی راه اندازی مجتمع های گردشگری،اقامتگاه بوم گردی و رستوران صادر شده است.

**آبشار بیشه متولی مشخصی ندارد
فرماندار خرم آباد در این باره می گوید: بیشترین جاذبه های گردشگری، تاریخی و طبیعی استان در شهرستان خرم آباد قرار دارد.
اسد عبدالهی اظهار داشت: چهار آبشار معروف خرم آباد دارای مشکلات زیرساختی فراوانی هستند و برخی از آبشار ها نیز هنوز به خوبی شناخته نشده اند.
وی با بیان اینکه یکی از معروف ترین آبشارهای خرم آباد، آبشار بیشه است، گفت: متاسفانه این آبشار با مشکلات زیادی مواجه است که تاکنون ۱۴ مورد از مشکل منطقه به مسئولان و متولیان گزارش شده است.
فرماندار خرم آباد با اشاره به اینکه این آبشار متولی خاصی ندارد، افزود: برخی بدون توجه به علائم هشداری در این آبشار شنا می کنند که منجر به از دست دادن جان افراد می شود که در این زمنیه باید اقداماتی در حوزه آبشار بیشه انجام شود.
عبدالهی همچنین عدم تعمیر و نگهداری راه دسترسی را یکی دیگر از مشکلات منطقه آبشار بیشه برشمرد و گفت: راه و شهرسازی این طرح را نیمه کاره رها کرده است.
وی با اشاره به عدم نظارت بر پارکینگ این آبشار و همچنین عدم ساماندهی سرویس های بهداشتی منطقه گفت: حمل زباله منطقه گردشگری آبشار بیشه از دیگر مشکلات این منطقه محسوب می شود.
فرماندار خرم آباد همچنین بر ضرورت تامین امنیت این منطقه گردشگری تاکید کرد و افزود: یکی از راههای جذب گردشگر ایجاد امکانات برای احساس امنیت در بین مسافران است که در این زمینه نیز باید چاره اندیشی شود.
۷۲۷۴/۶۰۶۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


بیشه


لرستان