اخبار گردشگری

راهکارهای نگهداری تپه سیلک کاشان در لندن بررسی شد

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، در این نشست دو روزه که توسط «بنیاد میراث ایران» برگزار شد، کارشناسان تصاویر و کلیپ‌های ویدئویی را از تپه سیلک به نمایش گذاشته و توضیحاتی را درباره ابعاد تاریخی و جغرافیایی این تمدن باستانی ارائه دادند.
همچنین هیاتی فرهنگی و دانشگاهی از مقام‌های ایران در نشست امروز سخنرانی کردند.
جان کرتیس رئیس «بنیاد میراث ایران» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: تپه سیلک یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین آثار باستانی ایران به شمار می‌رود و تاریخ آن حتی ‌پیش از پاسارگاد است، اما خیلی شناخته‌ شده نیست. این تمدن تاریخی باید نه‌ تنها در ایران بلکه در جهان بهتر شناخته شود.
وی هدف از برگزاری نشست لندن را جلب‌ توجه جامعه جهانی به اهمیت تپه سیلک عنوان کرد و افزود که در این رابطه گزارشی تهیه و تارنمای ویژه ای راه‌اندازی خواهد شد.
کرتیس در ادامه بیان کرد که علاقه‌مندی زیادی نسبت به آثار باستانی ایران وجود دارد که دارای ذخایر تاریخی گسترده‌ای است.
وی افزود: به‌عنوان نمونه ما به آثار موجود در کاشان علاقه‌مندیم که به لحاظ برخورداری از بناهای تاریخی عموما ًمرتبط به قرن ۱۸ و ۱۹ بسیار حائز اهمیت است.
به گفته این فعال امور فرهنگی، «بنیاد میراث ایران» طی ۲۰ سال گذشته در حوزه معرفی فرهنگ و آثار باستانی ایرانی در سطح جهانی فعال بوده و در همین رابطه نشست‌های دیگری را نیز در سال جاری برگزار خواهد کرد.
همچنین دکتر حسن فاضلی عضو هیات‌ علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایرنا، نشست لندن را از دو منظر مورد بررسی قرارداد و گفت: این اجلاس جایگاه ما را در تاریخ تمدن بشری یادآوری می‌کند، اینکه ایران چه نقشی در تاریخ‌سازی داشته و کدام مناطق در دوره‌های تاریخی دارای اهمیت بوده است. نشست لندن کمک می‌کند تا ارزش جهانی میراث خود را قدر بدانیم، بشناسیم و به دنیا معرفی کنیم.
وی ادامه داد: سیلک با شش هزار سال قدمت همانند شوش ارزش جهانی دارد و به ما یادآوری می‌کند، چگونه جوامع محلی به‌ مرورزمان به جوامع بزرگ‌تری تبدیل ‌شده و مسیر جهانی‌شدن را طی کرده‌اند.
فاضلی همچنین با اشاره به این مطلب که سیلک در ۱۰۰ سال گذشته در سه مقطع تاریخی کاوش شده، اهمیت نشست لندن را هم‌افزایی درباره تاریخ این تمدن باستانی، بررسی ظرفیت‌ها و برنامه‌ریزی ها برای آینده برشمرد.
منطقه باستانی سیلک که سیالک، سی ارگ و سپید ارگ هم تلفظ کرده‌اند، نخستین خاستگاه مدنیت و شهرنشینی در دنیا شناخته می‌شود و در جنوب غربی شهر کاشان واقع ‌شده است.
آثار به‌دست‌آمده از تپه سیلک بیانگر این است که چند هزار سال قبل در این تمدن، صنعت ذوب فلزات و ریخته‌گری وجود داشته و مردم با این حرفه آشنا بوده اند.
دوک‌های گلی و سنگی مربوط به هزاره‌های دوم و سوم پیش از میلاد که در سیلک پیدا شده، نشان می‌دهد این منطقه از محل‌های بسیار قدیمی صنعت ریسندگی، نخ و بافت پارچه بوده است.
همچنین در سیلک مردگان به‌صورت جمع شده و در حالی که سطح بدن با قشر نازکی از محلول گل اخرا پوشش داده شده بود، زیر کف منازل دفن می شدند.
محوطه باستانی سیلک کاشان ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره ۳۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
اروپام ** هـ ن **۱۵۱۶

انتهای پیام /*


فرهنگی


ایران


تپه سیلک


بنیاد میراث ایران انگلیس