اخبار گردشگری

فغانی: برخلاف برخی بازیکنان آرژانتین، رفتار مسی محترمانه و مسئولانه بود / خوشحالم تاکنون نیازی نبوده که از VAR استفاده کنم

تیم ملی فوتبال ایران با وجود ارائه نمایشی دلپذیر در مرحله گروهی جام جهانی روسیه، موفق نشد به مرحله حذفی صعود کند. کی روش و شاگردانش به ایران بازگشتند اما قلب هواداران و یک ملت در روسیه جا ماند. البته این تمام آن چیزی نیست که فوتبال و فوتبالدوستان‌مان در این روزها پشت سر می‌گذارند. هنوز دستهایمان به آسمان است و خیره به ورزشگاه‌های جذاب. دعا می‌کنیم برای کوبل داوری‌مان متشکل از علیرضا فغانی، رضا سخندان و محمدرضا منصوری. خیره به سوت‌هایی هستیم که فغانی می‌زند و دل کارشناسان جهانی را هم ربوده. یک روز بعد از بازی حساس آرژانتین و فرانسه که قضاوت آن بر عهده علیرضا فغانی بود، خبرنگار «ایران» با او گفت‌و‌گویی انجام داد. گفت‌و‌گو با داوری که حالا امیدواریم پس از قضاوتش در فینال المپیک، فینال جام جهانی را هم به افتخارات خودش و فوتبال‌مان بیفزاید.

 

از بازی حساس آرژانتین و فرانسه شروع کنیم. شما داور باتجربه‌ای هستید و بازی‌های بزرگی را سوت زده‌اید. با وجود این برای این بازی چه ذهنیتی داشتید؟

برای من و کمک‌هایم حساسیت بازی‌ها مهم نیست و همه حواس‌مان به عملکرد خودمان است. ما فقط کار خودمان را می‌کنیم و سعی می‌کنیم آن را بدون نقص انجام دهیم. همه تلاش ما این است که قانون را درست و کامل در زمین اجرا کنیم.

 

حضور بازیکنی به‌نام مسی در زمین، بر توجه‌ها اضافه کرده بود. مسی از جام خداحافظی کرد آن هم در دیداری که شما سوت زدید. آیا مسی در جریان بازی چیزی به شما گفت؟

خوشبختانه رفتار لیونل مسی در بازی کاملاً محترمانه و مسئولانه بود. واقعاً همان‌طور بود که از چنین بازیکنی انتظار می‌رود. مسی کوچک‌ترین حرفی نزد و رفتاری نداشت که خارج از حیطه وظایفش باشد، برخلاف تعداد دیگری از بازیکنان آرژانتین.

 

اینکه برای شما تاکنون از سیستم VAR استفاده نشده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خیلی از داوران هستند که برای آنها از سیستم کمک داور ویدئویی استفاده نشده. من به‌عنوان داور نمی‌توانم برای این موضوع تصمیم بگیرم و بر اساس پروتکل‌های داوری، عملکرد خودم را دارم. با وجود این خوشحالم که تاکنون نیازی نبوده از این سیستم در بازی هایم استفاده شود.

 

عملکرد شما در سه بازی که تاکنون سوت زده‌اید، تمجید بزرگان داوری جهان و رسانه‌های مطرح را به دنبال داشته! نظرتان در این باره چیست؟

این موضوع وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند و قطعاً توقعات هم بالاتر می‌رود. اما من و همکارانم سعی می‌کنیم با عملکرد خوب‌مان توقعات را معقول کنیم.

 

اینکه می‌گویند شما در یک بازی جام جهانی به اندازه کل یک فصل در لیگ برتر پول می‌گیرید، صحت دارد؟

اصلاً موضوع این‌طور نیست که گفته می‌شود. در جام جهانی گذشته برای هر داوری که حضور داشت حالا چه قضاوت انجام داد یا نه، در کل ۵۰ هزار دلار دستمزد پرداخت شد. در این جام جهانی که ممکن است با توجه به حضور کمک داوران ویدئویی، این رقم کمتر هم شود.

 

جو و شرایط موجود بین داوران حاضر در جام جهانی که از کشورهای مختلفی هستند، چگونه است؟

کیفیت مهم‌تر از ملیت داوران است. در همین جام جهانی روسیه ما سه بازی بسیار مهم را قضاوت کردیم و این نشان می‌دهد که نگاه مثبتی به تیم داوری ما می‌شود. داوران حاضر در روسیه به ملیت یکدیگر نگاه نمی‌کنند و رابطه گرم و صمیمانه‌ای بین همه ما برقرار است و خوشبختانه از این نظر مشکلی وجود ندارد.

 

همه در ایران دوست دارند شما به‌عنوان داور فینال جام جهانی انتخاب شوید. خودتان در این باره صحبت می‌کنید؟

خوشبختانه تا اینجای جام جهانی اتفاقات خوبی برای ما رخ داده اما هر بازی برای ما مثل فینال است. به هر حال با توجه به شرایط تیم‌هایی که صعود می‌کنند دو تیم داوری برای نیمه‌نهایی انتخاب می‌شوند و داورانی هم برای مسابقات رده‌بندی و فینال معرفی می‌شوند. مهم این است که در هر بازی باید به گونه‌ای سوت بزنیم که افتخارات خوبی برای کشور کسب کنیم. اگر دیگر قضاوتی در این جام نداشته باشیم هم راضی به خانه برمی گردیم.

 

تیم داوری ایران در حال حاضر نماینده فوتبال‌مان در جام جهانی است. تیم ملی‌مان هم سربلند به کشور بازگشت. درباره عملکرد ملی پوشان چه نظری دارید؟ 

خب ما هم دوست داشتیم تیم ملی‌مان از مرحله گروهی صعود می‌کرد چون استحقاقش را هم داشت و شاید کمی بدشانسی باعث شد که صعود نکنیم. البته بازیکنان و کادرفنی نهایت تلاش‌شان را کردند و آبرومندانه از جام جهانی کنار رفتند. به هر حال جام جهانی برای تیم ملی ما تمام شد و باید از حالا به فکر جام ملت‌های آسیا و جام جهانی دوره بعد باشیم.

 

سؤال پایانی! موفقیت شما به جام جهانی روسیه محدود و خلاصه نمی‌شود. این موفقیت جهانی شما چه پیامی برای مردم دارد؟

همین که برای مردم و بخصوص جوان‌ها، انگیزه و ذهنیت ایجاد کرده‌ایم که می‌توان با تلاش به اهداف بزرگ رسید برایم ارزشمند است.

 

روزنامه  ایران