اخبار گردشگری

«محور ساسانی فیروزآباد» جهانی شد

منظر باستانی ساسانیان (محور ساسانی) در منطقه فیروزآباد استان فارس به عنوان بیست و سومین اثر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو و چهارمین اثر جهانی شده استان فارس به ثبت رسید.

به گزارش ایسنا، پرونده منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس که با همکاری باستان‌شناسان، فیلمبرداران، مستندسازان و محققان ۳ سال کار پژوهش و مطالعه روی آن انجام شده است از فیروزآباد شروع می‌شود تا بیشابور و سروستان در استان فارس ادامه دارد، این منطقه شامل مجموعه‌ای وسیع مانند کاخ، شهر و غار است که به اعتقاد طالبیان (معاون میراث فرهنگی) آن سندی برای مدیریت، نظارت و بررسی بهتر این منطقه است.

«محور ساسانی فیروزآباد» جهانی شد

هر چند برخی باستان‌شناسان معتقد بودند که هر کدام از این سه محوطه‌ی تاریخی یعنی شهر گور، سروستان و قلعه دختر جداگانه ظرفیت ثبت در فهرست میراث جهانی را دارند و به همین دلیل از سال ۱۳۸۷ هر کدام را در قالب یک پرونده‌ی جداگانه در فهرست موقت یونسکو ثبت کردند، اما سال گذشته و همزمان با ارسال و پرونده‌ی «محور ساسانی فیروزآباد» یک نامه‌ی اصلاحیه نیز به یونسکو ارسال کرده و اعلام کردند تمایل دارند تا هر سه محوطه را در قالب یک پرونده‌ی کلی در یونسکو به ثبت برسانند. البته معاونت میراث فرهنگی این سه محوطه‌ی تاریخی را در قالب یک پهنه و نه پرونده‌ای زنجیره‌ای برای ثبت جهانی معرفی کرده است.

با این وجود براساس آن‌چه که سایت میراث جهانی یونسکو قبل از آغاز اجلاس اعلام کرده بود؛ «پیشنهاد ایکوموس در مقابل نام پرونده “منظر باستان‌شناسی فیرزوآباد در استان فارس” نیز پیشنهاد دیفر، یعنی قابل طرح مجدد در اجلاس دو سال بعد ثبت شده است.

طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیش از این اعلام کرده بود؛ به دلیل گستردگی حوزه ثبت و پیچیدگی‌های متعدد به ویژه تعهدات سازمان میراث فرهنگی در زمینه تملک عرصه‌های آثار تاریخی “شهر گور فیروزآباد”، سنگینی و حجم گسترده آثار محور ساسانی در “کاخ اردشیر”، “قلعه دختر” و نقش برجسته‌های ساسانی فیروزآباد، شهر تاریخی “بیشاپور”، “تنگ چوگان” و “غار شاپور” و “سروستان”، دفاع و مذاکره برای ثبت این پرونده سنگین تر و پیچیده تر از دوره‌های گذشته است.

استان فارس پیش از این در سال ۱۳۵۸ محوطه‌ی تاریخی «تخت‌جمشید» به شماره ۱۱۴، محوطه‌ی تاریخی «پاسارگاد» در سال به شماره ۱۱۰۶ و باغ جهانی ارم یکی از ۹ باغ قرار گرفته در پرونده‌ی زنجیره‌ای باغ‌های ایرانی در سال ۱۳۹۰ به شماره ۱۳۷۲ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

می‌توان گفت استان فارس پنجمین پرونده‌ی تاریخی خود را با موفقیت در سازمان آموزشی، علمی، فرهنگی ملل متحد «یونسکو» به ثبت رساند.

چهل و دومین اجلاس میراث جهانی یونسکو از سوم تیر ماه در منامه بحرین کار خود را آغاز کرده و قرار است تا ۱۳ تیر پرونده‌های ارائه شده از سوی کشورهای عضو یونسکو را بررسی کند.

منبع: ایسنا