اخبار گردشگری

طرح مسیر گردشگری قنات اردکان، ادامه می یابد

حمید مشتاقیان روز دوشنبه به ایرنا افزود: در مرحله دوم با لایروبی، مسدود کردن و اصلاح مسیر فاضلاب های خانگی منتهی به قنات، استحکام بخشی و ساماندهی پایاب های موجود در مسیر توسط این اداره انجام خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: توسعه و رونق صنعت پاک گردشگری، جلوگیری از آلودگی محیط زیست و ایجاد اشتغال پایدار از مهم ترین اهداف ایجاد این مسیر گردشگری است.
مشتاقیان به مزایای این طرح و از جمله ایجاد محیطی امن و جذاب برای جذب گردشگران داخلی و خارجی اشاره کرد که بطور چشم گیری مورد توجه تورهای خارجی قرار گرفته و باعث قرار گرفتن شهر اردکان به صورت ویژه در چرخه گردشگری استان یزد شده است.
این مسئول افزود: در این طرح، آشنایی با علم گذشتگان برای انتقال و استفاده از آب و نیز تاسیسات جانبی قنات چون سردخانه، پاکنه، پایاب و آسیاب آبی در اولویت بوده و ایجاد محیطی برای امور تحقیقاتی و علمی دانشجویان است ضمن آنکه فرصتی برای درآمدزایی و سرمایه گذاری جدید در مجاورت این طرح نیز خواهد بود.
قنات ها در گذشته به منظور هدایت آب و مدیریت آن برای کشاورزی و سایر مصارف به کار گرفته می شدند اما ورود تکنولوژی و ساخت چاه های عمیق، موجب پایین رفتن سطح آب و خشک شدن حدود ۹۰درصد قنات ها شد و قنات های خشک شده در شهرها مسیر عبور فاضلاب های خانگی قرار گرفتند.
تبدیل قنات های خشک شده به مسیر گردشگری می تواند دوباره جان تازه ای به این قنات ها ببخشد.
مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
۷۵۴۴/ ۶۱۹۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


قنات


اردکان