اخبار گردشگری

نخستین دهکده آبگینه تهران ایجاد می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران روز دوشنبه در حاشیه جلسه شورای ملی صنایع دستی شهرها و روستاهای کشور که با حضور برخی از کارشناسان و معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در عمارت تاریخی کوشک تهران برگزار به خبرنگار ایرنا گفت: نخستین دهکده تخصصی و علمی آبگینه تهران با نگاه کار آفرینی، جذب و آموزش استعدادها، برند سازی و فروش محصولات ایجاد می شود.
دلاور بزرگ نیا افزود: سرآمد فعالیت هنرهای سنتی این نهاد در تهران توجه به فعالیت رشته های شیشه گری بوده تا بتوانیم در مجامع مختلف تهران را به عنوان شهر جهانی شیشه آبگینه بیش از گذشته مطرح کنیم.
وی با بیان اینکه دهکده هنرهای سنتی و شیشه با همکاری شهرداری منطقه ۹ تهران راه اندازی می شود گفت: در این دهکده ۵ کارگاه تخصصی و علمی و نیز امکان فروش و نمایشگاهها صنعت شیشه گری استان تهران برای گردشگران داخلی و خارجی دیده شده است.
وی تصریح کرد: این آمادگی وجود دارد تا بتوانیم استعداد های هنری را مشخص و آنها را توسط اساتید حرفه مورد نظر آموزش دهیم.

* اشتغال مستقیم ۲۰۰ نفر در دهکده آبگینه تهران فراهم است
شهردار منطقه ۹ تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه دهکده آبگینه تهران به مدت یک سال (تا پایان ۹۷) در زمینی به مساحت ۷هزار متر مربع ایجاد می شود گفت: این دهکده با اعتبار ۳ میلیارد تومان از طریق شهرداری ایجاد می شود.
سیدعلی مفاخریان تصریح کرد: با ایجاد این مجتمع صنعتی، زمینه اشتغال مستقیم ۲۰۰ نفر (اشتغال بهبودیافتگان اعتیاد) در آن فراهم خواهد کرد.
وی در پاسخ به این سوال آیا مرکز آبگینه مشکلات زیست محیطی و همچنین مزاحمتی را برای ساکنان منطقه به همراه خواهد داشت؟ اظهار داشت: دهکده آبگینه در ناحیه صنعتی شهرداری منطقه ۹ تهران جانمایی شده و با نگاه کارشناسی در این طرح هیچگونه مزاحمتی برای ساکنان و موارد زیست محیطی را در بر نخواهد داشت.
شهردار منطقه ۹ تهران خاطرنشان کرد: با تاسیس دهکده آبگینه و کار کرد این مجموعه می توانیم زمینه بازیافت شیشه را در تهران داشته باشیم.
مفاخریان بیان کرد: دهکده آبگینه در منطقه کن و با زیر بنای ۲ هزار و ۵۰۰ متر با معماری الهام گرفته از شیشه ایجاد خواهد شد.

*کاهش تعرفه های انرژی به تولید صنعت کشور کمک می کند
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مجمع ملی هنرمندان صنایع دستی ایران با بیان اینکه احیا کردن حوزه آبگینه در سالیان گذشته به عنوان شهر شیشه در کشور مطرح بوده است گفت: یکی از دغدغه های هنرمندان کاهش تعرفه در حوزه انرژی است چرا که این موضوع می تواند قیمت تمام شده محصولات را کاهش دهد.
حسین بختیاری ادامه داد: همیشه یکی از مشکلات صنایع دستی، قیمت حامل های انرژی است چراکه در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها برای کمک به بخش تولید، هیچ کمکی صورت نگرفته است.
وی نبود سرمایه گذار در این حوزه را از دیگر مشکلات صنایع دستی عنوان کرد و گفت: باید با تشویق سرمایه گذاران در تولید صنایع دستی زمینه صادرات محصولات شیشه را فراهم کرد.
وی بازارهای خرید کالاهای آبگینه و صنایع دستی استان تهران را کشور های آلمان، هلند، کانادا، چین، ژاپن و کشور های حوزه خلیج فارس دانست.
جلسه شورای ملی صنایع دستی شهرها و روستاهای کشور با حضور برخی از کارشناسان و معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهردار منطقه ۹ در عمارت تاریخی کوشک تهران امروز برگزار شد.
تهرام/۷۲۴۷//۱۳۴۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


طرح ملی


صنایع دستی