اخبار گردشگری

عملیات مرمت تیمچه سرباز در قزوین آغاز شد

به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، محمدعلی حضرتی بعدازظهر شنبه افزود: تیمچه تاریخی سرباز یک بنای تاریخی ارزشمند به ‌جای مانده از دوره صفوی-قاجار در مجموعه عظیم و باشکوه بازار قزوین است که به ‌علت پیشینه کهن خود و واقع شده در بافت تاریخی این شهر، محافظت و جلوگیری از تخریب بخش‌ های مختلف آن از سال گذشته در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.
وی در خصوص روند مرمت این بنای تاریخی اظهار داشت: با توجه به آسیب ‌های وارد شده، در فاز نخست ساماندهی بام آن در قالب اجرای طرح مشارکتی با کسبه بازار، تیرماه سال ۹۶ اجرا و فعالیت ‌های مرمتی آن شامل برداشت بافت فرسوده بام، حمل خاک و نخاله، اجرای کانال ناکش، استحکام ‌بخشی، زنبوره کردن و دوغاب ‌ریزی طاق‌ها، کرم بندی، پوکه‌ریزی و سیمان بام، بندکشی، عایق‌کاری رطوبتی، مرمت ‌های موضعی و مرمت مجموعه سر در ورودی صورت گرفت.
وی با اشاره به آغاز فاز دوم ساماندهی و مرمت این بنا، یادآور شد: در این بخش، ادامه بام سازی و احیاء، مرمت و نوسازی بخش های نیمه تخریب شده ضلع شمالی، بدنه ‌های آجری، استحکام بخشی، اجرای طاق و تویزه‌های حجرات، سبک‌سازی بخشی از بام، رواق ضلع شمالی با الگوی سنتی چوبی، بندکشی، کف‎‎ سازی و آجر فرش به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، کار مرمت و بازسازی این پروژه با یک میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی به انجام می رسد.
تیمچه تاریخی سرباز بنایی ۲ طبقه واقع در شمال سرای قیصریه در دوم شهریور ۷۸ با شماره ۲۴۰۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است،
ورودی این بنا قوس کلیلی داشته و لچکی ‎های طاق نمای حجره ‌ها با کاشی‌ های زرد و صورتی از صحنه‌ های کار، گل و پونه و پرندگان تزئین و درهای این تیمچه نیز از ارسی‌ها چوبی استفاده ‌شده است.
۸۰۵۴

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مرمت تیمچه سرباز


قزوین