اخبار گردشگری

محور ساسانی در استان فارس ثبت جهانی شد

به گزارش دریافتی شنبه ایرنا از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس، اسماعیل تبادار افزود: یونسکو در جلسه امروز خود که در بحرین برگزار شد با ثبت جهانی محور ساسانی موافقت کرد.
وی ادامه داد: محور ساسانی شامل کاخ ساسانی در سروستان، مجموعه فیروزآباد شامل شهرگور، بنای موسوم به آتشکده و کاخ اردشیر و مجموعه آثار دوره ساسانی بیشاپور کازرون شامل شهر تاریخی بیشابور، نقوش برجسته تنگ چوگان و غار شاپور است.
پیش از این چهار اثر تاریخی فارس به ثبت جهانی رسیده که شامل مجموعه پاسارگاد، بقایای باغ های پاسارگاد ، باغ ارم و تخت جمشید است.
ارزیابان شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها (ایکوموسICOMOS) به عنوان بازوی مشاور یونسکو اوایل مهر ۹۶ با هدف بررسی میدانی پرونده ثبت جهانی پنج اثر تاریخی استان فارس متعلق به دوره تاریخی ساسانیان در این استان حضور یافتند.
این هیات در نخستین مرحله از بازدیدهای میدانی خود به فیروزآباد فارس رفت تا از نزدیک در جریان آخرین اقدام های صورت گرفته برای ثبت جهانی آتشکده (کاخ اردشیر ساسانی)، قلعه دختر و شهر گور در این شهرستان قرار گیرد.
ارزیابان ایکوموس همچنین روزهای بعد از مجموعه بیشاپور درشهرستان کازرون و کاخ ساسانی در شهرستان سروستان بازدید کردند و فعالیت هایی را که برای ثبت جهانی این یادمان های تاریخی محور ساسانی صورت گرفت بود، بررسی کردند.
شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها (ICOMOS) سازمانی برای نگهداری و پاسداری از اماکن میراث فرهنگی در سراسر جهان است.
ایکوموس مشاور سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در رابطه با میراث‌های جهانی است.
سلسله ساسانیان از سال ۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی بر ایران حکومت کردند.
۶۱۲۲ /۱۸۷۶

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


محور ساسانی


فارس