اخبار گردشگری

یک میلیارد ریال برای مرمت خانه فکری بندرلنگه هزینه می شود

به گزارش ایرنا، اشکان مختاری روز شنبه در این خصوص اظهار داشت: سال گذشته نیز با مبلغ یک میلیارد ریال بندها، پوشش جبهه غربی و شمال غربی این بنای تاریخی مورد مرمت قرار گرفته بود.
خانه فکری با ۸۴ سال قدمت در سال های مختلف مورد مرمت قرار گرفته که می توان به مرمت چهارساله این بنا با مبلغ یک میلیارد و ۵۹۰ میلیون ریال در مرداد سال ۸۸ و مرمت با هزینه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در آبان سال ۹۰ اشاره کرد.
مصالح به کار رفته در این بنا سنگ و ساروج و گچ کوره ‌‌ای است که با بادگیرهای بلند و زیبای خود یکی از الگوهای اصلی معماری جنوب کشور محسوب می ‌شود.
پوشش سقف این بنا از تیرهای چوبی درخت چندل است که روی آنها با حصیرهایی از برگ درخت خرما (سون) و نِی پوشیده شده است.
درب های این بنا از چوبی به نام ساج ساخته شده است و در قسمت بالای آنها شبکه‌ های رنگی شیشه ‌ای قرار گرفته، حیاط این بنا با باغچه‌ های متعدد و گل های کاغذی نما جلوه خاصی به این مجموعه بخشیده است.
خانه فکری با ۲ هزار ۶۰۰ متر مربع مساحت، یک هزار و۲۰۰ متر مربع زیربنا دارد و دارای ۲۵ اتاق، سه تالار پذیرایی، هفت بادگیر است.
بادگیرهای این بنای تاریخی باد را از چهار طرف به داخل ساختمان هدایت می کند و در قسمت ورودی آن اتاقکی برای کنترل ورود و خروج افراد به داخل ساختمان وجود دارد.
خانه فکری متعلق به اواخر دوره قاجار است که توسط مرحوم عبدالواحد فکری از تجار معروف بندرلنگه ساخته شده است.
بنای فکری در ورودی شهر بندرلنگه، محله پاکَرَتی ‌ها (pa karati) واقع شده و در بهمن سال ۱۳۷۵ با شماره ۱۸۳۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
۳۲۱۹/۷۴۰۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


مرمت بنای تاریخی


خانه فکری بندرلنگه


هرمزگان