اخبار گردشگری

طعم شیرین شهروند افتخاری با توت فرنگی کردستان

به گزارش خبرنگار ایرنا، کردستان که به تنهایی ۷۵ درصد از توت فرنگی کشور را تولید و روانه بازار می کند امروز در روستای شیان خود شاهد برگزاری اولین جشنواره این محصول بود.
برگزاری این جشنواره در کنار چشمه ای بنام کانی جاهلان در حاشیه رودخانه کوره باعث شد که طبیعی بودن محل، حسی متفاوت تر از جشنواره هایی که در فضای بسته برگزار می شود را به مخاطب القا می کرد.
مهمان نوازی میزبانان جشنواره توت فرنگی کردستان از دیگر حاشیه های زیبایی بود، آنها با پوشیدن لباس های محلی و کُردی از گردشگران و مهمانان استقبال می کردند و این خوش رویی و خونگرمی که مختص مردم کردستان است را تا پایان جشنواره حفظ کردند.
این خونگرمی و مهمانپذیری در دل شرکت کنندگان جشنواره که از اقصی نقاط کشور آمده بودند به عنوان یکی از پتانسیل های زیبای مردم این روستا ماندگار شد.
مهمانان نیز از خونگرمی میزبانان استقبال کردند و این مهم با گرفتن عکس های سلفی با کودکان، زنان و مردانی که لباس های سنتی پوشیده بودند، نیز نمایان بود.
جشنواره توت فرنگی کردستان میزبان تور لیدرهایی از ۲۰ استان کشور بود تا دیدن و حضور در این مراسم بهانه ای برای جذب گردشگران بیشتری از سراسر کشور در این روستا باشد.
اهمیت حضور این تور لیدرها آنچنان مورد توجه قرار گرفت که حسین فیروزی معاون استاندار کردستان از آنان به عنوان سفیران فرهنگی یاد کرد که نقش بسزایی در معرفی پتانسیل های استان را در نقاط مختلف کشور دارند.
ایرج فرد بخشدار سیروان نیز آنها را به عنوان شهروندان افتخاری معرفی کرد و از آنان خواست در راستای معرفی پتانسیل های این روستا از طریق در تورهای گردشگری قرار دهند.
فرماندار سنندج نیز از همت جمعی شهرستان برای اجرای سالانه جشنواره خبر داد و گفت: مقرر شده دوره های بعدی این جشنواره هر سال سوم تا ۱۵ خرداد که زمان و فصل برداشت توت فرنگی است، برگزار شود.
اجرای زنده موسیقی سنتی و فولکلور کُردی از دیگر حاشیه های زیبای این جشنواره بود و هنرمندانی چون عزیز ویسی، سعدالله نصیری، سیمین چایچی و برخی از هنرمندان فولکلور هورامی از افراد حاضر در این جشنواره بودند.
موسیقی کُردی که برگرفته از آوازها و سمفونی های طبیعی است باعث نشاط بخشیدن به جمع حاضر شد و در راستای این نشاط مردم خواستار اجرای دوباره برخی از آهنگ ها شدند.
برپایی سه غرفه در کنار این جشنواره از دیگر حاشیه ها بود که دو مورد آن توسط بانوان عضو صندوق اعتباری خرد زنان روستایی راه اندازی شده بود که یکی از آنها ویژه عرضه محصولات صنایع دستی و محصولات فرآوری شده توت فرنگی و گیاهان دارویی و خوراکی و غرفه دیگر به طبخ نان سنتی کلانه اختصاص داشت.
غرفه های کلانه پزی و محصولات زنان روستایی در حُسن برگزاری جشنواره زینت بخش مراسم شدند و بسیاری از گردشگران محصولات آن را خریداری کردند.
سومین غرفه نیز از سوی بیمه عشایری و روستایی راه اندازی شده بود که در آن اقدام به پذیرش روستاییان برای پوشش بیمه عشایری می کرد. 
این جشنواره با وجود اینکه اولین دوره خود را تجربه می کرد و از نقاط قوت بسیاری برخوردار بود اما نقاط ضعفی هم داشت.
اولین نقطه ضعفی آن عدم وجود ارتباط اینترنتی بود و گردشگران از ابتدا تا انتهای جشنواره به آن اشاره می کردند.
تعداد کم سرویس های بهداشتی و سطل های زباله در محل برگزاری جشنواره از دیگر نقاط ضعف بود که باعث سردرگمی شرکت کنندگان شده بود.
عدم هماهنگی بین میزبانان بومی و گاها دست اندر کاران دستگاه های اجرایی از دیگر نقطه های ضعف جشنواره بود که انتظار می رود با استفاده از ارائه آموزش های بیشتر به مردم روستا در دوره های بعدی برطرف شود.
در انتهای این جشنواره ۱۰ نفر از توت فرنگی کاران نمونه شهرستان سنندج با اهدای لوح تقدیر تجلیل شدند و مقرر شد ثبت نام این افراد در بیمه اجتماعی عشایر و روستاییان با تخفیف ویژه انجام شود.
نخستین جشنواره توت فرنگی کردستان در روستای شیان از توابع بخش سیروان سنندج و با حضور تور لیدرهای ۲۱ استان کشور از جمله تهران، شیراز، یزد، اصفهان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و همدان برگزار شد.
در این جشنواره شرکت کنندگان علاوه بر حضور در باغ های کشت توت فرنگی این روستا با برخی از فرآورده هایی که از توت فرنگی تولید می شود نیز آشنا شدند.
بافت معماری روستای شیان از جمله ۱۳ روستای ثبت ملی شده در فهرست آثار ملی است.
بخش سیروان سنندج با ۱۲ هزار نفر جمعیت دارای ۲۳ روستا معماری هشت روستای آن از جمله هشمیز،  حلوان، تخته، شیان، نران در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شهرستان سنندج بیشترین میزان کشت محصول توت فرنگی را شامل ۲۰ درصد از سه هزار و ۲۰۰ هکتار استان را به خود اختصاص داده است و برخی روستاهای آن از جمله قطب تولید این محصول است.
۳۰۳۴/۹۱۰۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


توت فرنگی


جشنواره


حاشیه نگاری