اخبار گردشگری

حمام رهان اصفهان

حمام تاریخی رهنان اصفهان در منطقه ۱۱شهرداری این شهر و در محله ای به همین نام واقع شده است. در ادامه با سیری در ایران همراه باشید تا با ویژگی های این حمام تاریخی بیشتر آشنا شوید.
این حمام تاریخی توسط یکی از رجال سلسله زندیه به نام حاج آقا محمد رنانی ساخته شده است، به دستور ایشان این مجموعه و شاهکار بی نظیر، در میان ۴ محله قدیمی رهنان و در کنار بازارچه و مسجد ذوقبلتین بنا شده است .
گرمابه رهنان، با ۱۴۶۷ متر مربع مساحت شامل ۲ حمام بزرگ و کوچک برای استفاده جداگانه اما همزمان زنان و مردان است، از این رو به «حمام دو قلو» معروف است. برخلاف سایر بینه های حمام های تاریخی که سکوها در اطراف آن قرار دارند، در حمام تاریخی رهنان سکوی تعویض لباس در میانه بینه بزرگ واقع شده و راهروها در اطراف هستند و تنها حمام با پلان شبستانی در ایران می باشد. بینه بزرگ و زیبای این حمام دارای پوششی گنبدی است که ۱۶ ستون سنگی و آجری، بار پوشش طاق را تحمل می کند و به نشانه کثرت یا تکرار تصویر آن ستون ها در آب حوض های سکوی میانی، به «حمام چهلستون» نیز معروف است. دورتادور دیوارهای بینه حمام بزرگ با تزئینات آهک و گچ بری پوشیده شده است، نقوش آن طرح های اسلیمی و هندسی است که در آن سه رنگ سفید، سیاه و قرمز بکار رفته است .
جالب است بدانید که گرم ترین نقطه حمام، گرم خانه بزرگ آن می باشد که در آن دو شاه نشین وجود داشته است. حمام بزرگ رهنان: گرمابه تاریخی رهنان در منطقه ۱۱شهرداری اصفهان و در محله ای به همین نام واقع شده است.این بنا توسط یکی از رجال سلسله زندیه به نام حاج آقا محمد رنانی ساخته شده است.به دستور ایشان، این مجموعه و شاهکار بی نظیر ، در میان ۴ محله قدیمی رهنان ( زاگان، چهارشاه، طاحونه، ماشاده) و در کنار بازارچه و مسجد ذوقبلتین جهت دسترسی اهالی هر چهارمحله بنا شده است . گرمابه رهنان، با هزار و ۴۶۷ متر مربع مساحت شامل ۲ حمام بزرگ و کوچک برای استفاده جداگانه اما همزمان زنان و مردان است ، از این روی به «حمام دو قلو» معروف است. برخلاف سایر بینه‌های حمام‌های تاریخی که سکوها در اطراف آن قرار دارند، در حمام تاریخی رهنان سکوی تعویض لباس در میانه بینه بزرگ واقع شده و راهروها در اطراف هستند و تنها حمام با پلان شبستانی در ایران می باشد. بینه بزرگ و زیبای این حمام دارای پوششی گنبدی است که ۱۶ ستون سنگی و آجری، بار پوشش طاق را تحمل می کند و به نشانه کثرت یا تکرار تصویر آن‌ ستون‌ها در آب حوض‌های سکوی میانی، به «حمام چهلستون» نیز معروف است فضای بینه حمام بزرگ یک مربع به ابعاد ۲۰*۲۰ متر است و حوض مربع شکل بزرگی از میانه به چهار شاخه در چهار جهت تقسیم شده، که به نظر می رسد برای دسترسی جداگانه و اختصاصی اهالی محلات چهارگانه رهنان به این شکل طراحی شده است. دورتادور دیوارهای بینه حمام بزرگ با تزئینات آهک و گچ بری پوشیده شده است . نقوش آن طرح های اسلیمی وهندسی است که در آن سه رنگ سفید ، سیاه و قرمز بکار رفته است . راه ورود به حمام یک هشتی کوچک و راهرویی پر پیچ و خم است که مانع خروج سریع هوای گرم داخل حمام به بیرون و ورود هوای سرد بیرون به داخل می‌شده است.انتهای راهرو، بوسیله درگاهی کوتاه به بینه‌ای بسیار بزرگ باز می‌شود.گرم ترین نقطه حمام،گرم خانه بزرگ آن می باشد که در آن دو شاه نشین وجود داشته است. تزئینات و اشکال به کار رفته در این اثر، همراه با تابش ملایم نور خورشید از نورگیرهای طاق، چشم اندازی آرام‌بخش و دل‌انگیز را پیش روی مردمانی که برای تن‌شویی و آرامش روان به گرمابه می آمده اند، می‌گشوده است. این اثر تاریخی به عنوان یکی از میراث های فرهنگی ،در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
دو حمام رهنان مربوط به دوره صفوی است و در ۶ کیلومتری اصفهان، محله رهنان واقع شده و این اثر در تاریخ ۶ دی ۱۳۴۷ با شمارهٔ ثبت ۸۲۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

آدرس : اصفهان – محله رهنان – خیابان مطهری ، میدان امام حسین (ع) ، جنب ساختمان شهرداری منطقه ۱۱