اخبار گردشگری

هوا و چشمه های بهشتی اردبیل پذیرای مسافران تابستانی

اینکه از هوایی با دمای نزدیک ۴۰ درجه در فاصله ای کمتر از یک ساعت وارد دمای معتدل و خنکی زیر ۲۰ درجه شوی یکی از شگفتی های خلقت خدا است اما اردبیل علاوه بر این امتیاز داشته های بهشتی دیگری را نیز در خود دارد که گردشگران تابستانی را در خود محصور می کند.
۱۱۰ دهنه چشمه آب معدنی در دست کم چهار شهرستان، کوه سبلان ، جنگل فندقلو، دریاچه های نئور و شورابیل، پیست اسکی آلوارس، منطقه سیاحتی بولاغلار، رود ارس، غارهای روستایی و تالاب های گوناگون از جمله جاذبه های طبیعی استان اردبیل است که در کنار یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می کند.
به گزارش ایرنا، در استان اردبیل ۳۷ منطقه نمونه گردشگری شناسایی شده و از جمله مکان های مورد بازدید گردشگران است، برخی از آنها در سال های اخیر به کمپ های روستایی تبدیل و محیطی طبیعی دل انگیزی برای انسان گریزان از زندگی ماشینی تبدیل شده و مورد استقبال گردشگران نیز قرار گرفته است.
این جاذبه ها همه ساله میلیون ها گردشگر را به خود جلب می کنند ، آماری که از سوی مسئولان استان اردبیل درباره تعداد گردشگران ارائه می شود سالانه بین ۶ تا ۱۰ میلیون نفر در نوسان است.

** آب های گرم معدنی ظرفیت بی بدیل گردشگری
وجود چشمه های آب گرم و سرد معدنی در شهرهای سرعین، مشگین شهر، نیر و کوثر، استان اردبیل را به عنوان مهم ترین کانون آبهای معدنی و درمانی کشور و حتی جهان تبدیل کرده است .
استان اردبیل بواسطه داشتن این تعداد آب گرم معدنی به سرزمین چشمه های بهشتی معروف و عمده ترین ویژگی استان نیز وجود این تعداد آب گرم طبیعی جوشان از دل زمین است .
چشمه های آب معدنی در استان به ۲ صورت نیمه سنتی و نوین مورد بهره برداری قرار می گیرد و برنامه های متنوعی نیز برای تبدیل آن بعنوان یکی از منابع خدمات رسان پزشکی در حال تدوین و اجرایی شدن است.
اکبر بهنام جو استاندار اردبیل با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت های درمانی آب گرم های استان اردبیل گفت: با مراکز دانشگاهی ترکیه توافق نامه هایی برای برگزاری دوره های پزشکی آب درمانی در استان منعقد شده و بزودی هیاتی از پزشکان ترک برای ارایه آموزش های لازم به استان سفر خواهند کرد.
وی بیان کرد: برنامه ریزی برای اعزام پزشکان اردبیلی به یکی از کشورهای معتبر برای گذراندن دوره های پزشکی آب درمانی نیز طرح ریزی شده است.
شهر سرعین با داشتن ۲۲ دهنه آب گرم معدنی بعنوان مهمترین کانون آب درمانی ایران بوده شهرت جهانی دارد، شهر گردشگری سرعین در ۵۲ کیلومتری غرب اردبیل و دامنه های خنک و سرسبز کوه سبلان واقع شده است. آب های گرم این شهر هر یک با خواص شیمیایی، درمانی و درجه حرارت متفاوت یکی از عوامل مهم در جذب گردشگر به منطقه است.
اغلب آب گرم های سرعین در سال های اخیر نوین سازی و تبدیل به مجتمع های آب درمانی شده اند اما احداث مجتمع های با ظرفیت درمانی از نیازهای ضروری این مجتمع ها است که اقدام های اولیه برای این منظور در حال انجام است.
شهرستان مشگین شهر درشمال اردبیل دومین شهر پر تعداد از نظر داشتن آب های گرم های محسوب می شود، ‘ قینرجه ، شابیل و قوتور سویی از جمله مهم ترین این آب گرم ها است .
در شهرستان های نیر و کوثر نیز چندین دهنه آب گرم وجود دارد که با توجه به مدرن سازی آنها ، مسافران تابستانی زیادی از آنها استفاده می کنند.

**جاذبه های طبیعی استان اردبیل
کوه ها و دره های شگرف و زیبا همچون کوه اسطوره ای سبلان، دومین کوه مرتفع ایران، کوه آق داغ، دره اعجاب انگیز شیروان دره سی، گونه های متنوع گیاهی و جانوری، مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع ؛ رودهای پرآب و همیشه جاری ارس، قزل اوزن، دره رود، قره سو و بالخلو و دریاچه های زیبای شورابیل، نئور، سبلان ؛ دشت های پرمحصول و فراخ اردبیل و مغان و تفرجگاه های چشم نواز فندقلوی نمین و بولاغلار نیر از جاذبه های طبیعی استان اردبیل است.
دریاچه شورابیل از مهمترین این جاذبه ها است که در داخل شهر اردبیل واقع شده و با توجه به ایجاد مجتمع بزرگ تفریحی و فرهنگی در آن به یکی از مناطق گردش پذیر مرکز استان تبدیل شده است.
دریاچه نئور نیز یکی دیگر از مناظر گردشگری استان اردبیل در دامنه های رشته کوه باغرو قرار گرفته و حدود ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل واقع است، این دریاچه با حدود ۲۷۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا از زیبایی و تنوع منحصر بفرد زیستی برخوردار است.
تفرجگاه جنگلی ‘فندقلو’ از دیگر مناظر دل انگیز طبیعی استان اردبیل است، فندقلو در ۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان نمین با مناظر دل انگیز طبیعی همه ساله پذیرای ده ها هزار نفر از گردشگران است. در این جنگل گونه هایی از درختان به همراه گیاهان متنوع، ترکیب زیبایی از جنگل و مرتع را به وجود آورده اند.
آن سوی جنگل فندقلو گردنه سرسبز و زیبای حیران در جاده اردبیل به آستارا به فاصله کمی از دریای خزر هر بیننده ای را متحیر می کند. فاصله هوایی شهر ساحلی آستارا در منتهی الیه جنوب غربی دریای خزر با شهر اردبیل بیش از ۴۰ کیلومتر نیست اما از پیچ و خم های حیران به سمت اردبیل بالا می رویم، خنکی هوا جان تازه ای می دهد، سرسبزی و زیبایی های مراتع و جنگل های انبوه واقع در کوه های بلند و دره های عمیق این منطقه هر نقاش و هنرمندی را در این هنرنمایی خالق هستی به شگفتی وامی دارد.
این مناظر طبیعی در محور اردبیل به آستارا توجه رهگذران را به خود جلب کرده و همه ساله بسیاری از مسافران و مردم اردبیل از تفرجگاه های آرام و دل انگیز این منطقه استفاده می کنند.
ارتفاعات سرعین و پیست اسکی آلوارس واقع شده در آن از دیگر جاذبه هایی است که همه ساله گردشگران بیشماری را به خود فرا می خواند، پیست آلوارس حتی در تابستان نیز رگه هایی از برف را در خود جای داده و از این جهت مکانی جذاب برای گردشگران محسوب می شود.
این پیست اسکی در فاصله ۱۲کیلومتری روستای آلوارس و ۲۴ کیلومتری سرعین قرار گرفته و از آنجایی که پیست فوق در ارتفاع ۳۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد به سبب بارندگی برف فراوان در طول پاییز و زمستان و به جهت دیر ذوب شدن برف های این منطقه می تواند در حدود ۶تا هشت ماه از سال مورد استفاده قرار بگیرد.
از ویژگی های بارز منطقه ای که مجتمع ورزش های زمستانی آلوارس در آن واقع شده علاوه بر جاذبه های زمستانی می توان به جاذبه های بهاری و تابستانی آن از جمله روی آوردن عشایر با گله های خود به مناطق حوالی آن، هوای خنک و معتدل در اوج تابستان، پوشش گیاهی و گلهای رنگارنگ بصورت دشت های وسیعی از شقایق های کوهی، گل ختمی، گون و غیره همچنین قرار گرفتن مسیرهای صعود به قله سبلان و قلل دیگر از فاصله نزدیک کمپ مجتمع و مشرف بودن آن به شهرهای سرعین، نیر، اردبیل است که استفاده از آن را در تمام فصول سال مفید و خاطره انگیز می کند.

**کوه سبلان و عقاب سنگی نشسته بر بام آن
سبلان نام کوهی است مرتفع در شمال غرب کشور ایران و در استان اردبیل، سبلان سومین قله بلند ایران و یک کوه آتشفشانی غیر فعال است. ارتفاع قله این کوه ۴۸۱۱ متر است و در بالای قله آن دریاچه کوچکی قرار دارد.
کوه سبلان علاوه بر اینکه خود مکانی گردش پذیر بوده و سالانه بیش از ۱۰۰ هزار کوهنورد داخلی و خارجی را پذیرایی می کند خود خالق و محل ایجاد جاذبه های دیگر از جمله آب های گرم است .
سبلان جلوه ای ای زیبا از طبیعت کم نظیر ایران است که سنگ ها و صخره هایش نیز گویی با انسان حرف می زنند، صخره‌ عقاب مانند آن موسوم به (قارتال داشی) درنزدیکی جان پناه غرب، به شکل عقابی است که نشسته و سررا به جانب شرق چرخانده است ، دریاچه منحصر موجود در دهانه آتشفشان خاموش آن و دره سحرانگیز شیروان از جمله جاذبه های این کوه افسانه ای است.
آبشار آقبلاغ خلخال بعنوان یکی از جاذبه های طبیعی استان در کوه آق داغ (سفیدکوه) قرار دارد. این چشمه در دامنه شرقی قله مرکزی آق داغ قرار دارد، این چشمه بلافاصله پس از خروج، آبشار بسیار زیبا و با دورنمای جالب و دیدنی و سفیدرنگ تشکیل می دهد. وجود گونه های متنوع گیاهی، درختی و علفی در پیرامون این آبشار زیبایی آن را دوچندان می نماید. رود ارس بعنوان نگین آبی منطقه مغان رودخانه‌ای نسبتا پرآب و خروشان است که از منطقه آرپا چای در آناتولی ترکیه سرچشمه می‌گیرد، این رودخانه از مرز ترکیه، نخجوان جلفا و ارمنستان گذشته و پس از گذر از مرز ایران و وارد جمهوری آذربایجان شده و به رودخانه کورا می‌ریزد.
رود ارس از مهم ترین رودهای ایران است که علاوه بر جذابیت ویژه گردشگری و تاثیرات مثبت اکوسیستمی، قابلیت مهمی از نظر ماهی‌های قابل صید دارد.
ماهی‌های این رود ۱۰ گونه هستند که ۶ نوع آنها نسبت به دیگر ماهی‌ های بومی بزرگتر و دارای مقاومت بیشتری هستند. به همین جهت صید این ماهی‌ها بین ورزشکاران و ماهیگیران از ارزش بالایی برخوردار است.

** جاذبه های تاریخی استان اردبیل
استان گردش پذیر اردبیل در کنار جاذبه های طبیعی دارای داشته های فرهنگی زیادی نیز است ، وجود بیش از ۱۵۰۰ اثر تاریخی به صورت محوطه ها، تپه ها، پل ها، بناها و قلعه ها در جای جای استان از جمله محوطه تاریخی پیرازمیان در مشگین شهر و گیلوان در شاهرود خلخال، تپه تاریخی نادر اصلاندوز و آناهیتا در سرعین، پل پردیس در شهرستان کوثر و هفت چشمه در اردبیل ، بقاع شیخ صفی الدین اردبیلی و شیخ جبرئیل ، مجموعه بزرگ بازار تاریخی اردبیل و قلعه های اولتان در پارس آباد ، قهقهه ، کهنه و دیور در مشگین شهر و قیزقلعه سی در نمین از جمله قابلیت های تاریخی این استان است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: این استان قابلیت های متعددی در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارد.
نادر فلاحی افزود: در حوزه میراث فرهنگی ۹۲۰ اثر استان به ثبت ملی رسیده و علاوه بر این مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی به عنوان تنها پایگاه ثبت جهانی استان است.
او تاکید کرد: آثار دیگری از جمله کوه سبلان، منطقه باستانی شهریری و بازار تاریخی اردبیل نیز قابلیت ثبت جهانی دارد که این مهم در دست پیگیری است.
در بین آثار باستانی استان اردبیل مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از موقعیت خاصی برخوردار است، این مجموعه بسیار نفیس و با ارزش که در نوع خود مجموعه ای بی نظیر محسوب می شود قسمت های مختلف از قبیل چینی خانه، جنت سرا، خانقاه، چله خانه، شهیدگاه، چراغ خانه و حرمخانه را در خود جای داده است.

** سوغات ها و صنایع دستی اردبیل
سرشیر، حلوای سیاه، عسل سبلان ، تخمه آفتابگردان، آبنبات و شیرینی های محلی از مهم ترین سوغاتی های اردبیل محسوب می شوند.
گلیم، شال، جاجیم، ورنی، مسند، سفالگری، صنایع چوب مانند معرق، منبت و خراطی، مصنوعات چرمی و قالیبافی و نمدبافی نیز جز صنایع دستی استان بوده و گردشگران در سفر به این استان آنها را به عنوان سوغاتی برای خویشان و دوستان خود تهیه می کنند.

** امکانات اقامتی، رفاهی استان آماده پذیرایی از مسافران
به گفته مسئولان استان اردبیل، مجموع ظرفیت های اقامتی استان اعم از هتل، مسافرخانه ، میهمانپذیر و نیز میهمانسراهای آموزش و پرورش به تعداد ۲۰ هزار تخت آماده پذیرایی و اسکان میهمانان در تابستان است .
این تخت ها در قالب ۲۲۳ مرکز اقامتی در این استان مهیا برای پذیرش و خدمت رسانی به مسافران تابستانی می باشد. کمیته های ستاد اجرایی خدمات سفر نیز در استان تشکیل و در حال فعالیت هستند.
/۶۰۱۶/۷۱۱۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


جاذبه


مسافران