اخبار گردشگری

تلاش میراث‌فرهنگی برای توقف حراج اشیای تاریخی ایران در لندن

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حراجی آثار آنتیک (عتیقه‌ها و آثار تاریخی) کریستیز روز سوم جولای (۱۲ تیر) در لندن برگزار می‌شود و در مجموع ۱۱۰ اثر باستانی از تمدن‌های مصر، روم، یونان، ایران و غیره به فروش گذاشته خواهد شد.
بنا به این گزارش، در میان این ۱۱۰ اثر، حضور چهار اثر از تمدن ایرانی نیز قابل توجه است: سفال گِلی مربوط به دوره اشکانیان (سده سوم قبل از میلاد مسیح) با قدمت بیش از دو هزار سال و با قیمت تقریبی بین ۱۹ هزار و ۸۹۰ تا ۵۶ هزار و ۵۲۰ دلار، ظرف سفالین لعابی فیروزه‌ای مربوط به اواخر دوره اشکانی و اوایل دوره ساسانی (حدود سده سوم پس از میلاد) با قیمت تقریبی ۱۵ هزار و ۹۱۲ تا ۲۶ هزار و ۵۲۰ دلار، بزکوهی برنزی متعلق به دوره اشکانیان (سده دوم قبل از میلاد)، سپر طلایی نقره‌ای اشکانی (حدود قرن دوم پیش از میلاد مسیح) با قیمت تقریبی ۳۹ هزار و ۷۸۰ تا ۶۶ هزار و ۳۰۰ دلار آثار ایرانی هستند که قرار است در این حراجی به فروش گذاشته شود و این احتمال وجود دارد که مشتریانی با بیش از قیمت تخمینی داشته باشند.
ابراهیم شقاقی افزود: پیش از این نیز در پرونده‌ای مانند پرونده سرباز هخامنشی موفق به توقف فروش این شیء در نیویورک شدیم.
او افزود: اداره کل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی باید به صورت مکتوب این موضوع را به ما اعلام کند تا با ارائه اسناد مکتوب و معتبر بتوانیم جلوی این حراجی را بگیریم و اشیای متعلق به ایران را به کشور برگردانیم.
رئیس اداره اموال اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی نیز این اشیا را متعلق به ایران می‌داند.
محمدرضا زاهدی، اظهار کرد: البته اصل این اشیا رؤیت نشده چرا که این اشیا از طریق حفاری غیرمجاز به دست آمده و به صورت غیر قانونی از کشور خارج شده است اما بر اساس عکس های منتشر شده در خبرگزاری ها احتمال زیاد می رود که این اشیا اصل و متعلق به ایران باشد.
زاهدی گفت: البته از روی عکس به طور دقیق نمی‌توان اظهار نظر کرد اما ظواهر نشان می‌دهد این اشیا اصل است و به ایران تعلق دارد لذا باید بتوانیم برای بازگرداندن این اشیا اقدام کنیم.
او ادامه داد: البته ارائه مدرک و سند در این خصوص سخت است چرا که این اشیا به صورت غیر قانونی از کشور خارج شده و ارائه سند و مدرکی که نشان دهد این آثار متعلق به ایران است و به صورت غیرقانونی در این حراجی به فروش گذاشته شده، مشکل است.
فراهنگ**۳۰۷۹** ۱۷۰۱

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


تاریخی


حراج اشیاء باستانی