اخبار گردشگری

شهرها و روستاهای جهانی ایران به ۹ مورد می رسد

به گزارش خبرنگار ایرنا، ویدا توحدی عصر یکشنبه در شورای برنامه ریزی شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی کشور از اقدام این سازمان برای ثبت دو شهر و یک روستا در فهرست شهرهای جهانی سازمان یونسکو در سال آینده میلادی خبر داد.
وی اظهار داشت: این شهرها شامل یزد به عنوان شهر جهانی زیلو و آباده به عنوان شهر جهانی منبت و روستای خراشاد به عنوان روستای جهانی حوله بافی هستند.
توحدی با بیان اینکه ثبت شهرها و روستاها در فهرست آثار جهانی صنایع دستی با بالقوه کردن پتانسیل های آنها انجام می شود، افزود: در این زمینه به دنبال ایجاد پتانسیل های جدید در شهرها نیستیم چرا که اگر دارای شرایط نباشند در فهرست جهانی به ثبت نمی رسند.
وی تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی با کمک بخش خصوصی فعال در عرصه صنایع دستی شهرها و روستاهای ملی و جهانی بدنبال آن است بتواند از پتانسیل های موجود هر شهر در راستای ایفای نقش صنایع دستی در توسعه همان شهرها و روستاها و اقتصاد هنرمندان آن نقش آفرینی کند.
توحدی یادآور شد: ایران مقام اول در ثبت شهرهای جهانی را دارد و تاکنون ۶ شهر و یک روستای آن در فهرست جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسیده است.
رئیس شورای برنامه ریزی شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: تنها در سال گذشته دو شهر مریوان شهر جهانی کلاش و سیرجان شهر جهانی گلیم و روستای گلپورگان به عنوان روستای جهانی سفال در این فهرست ثبت شدند.
وی اضافه کرد: تداوم این راه نیازمند همکاری و مشارکت بخش دولتی و خصوصی است که دولت در برنامه ششم توسعه برای استفاده از این منابع تاکید دارد و دستگاه های اجرایی می توانند با توجه به ماموریت خود در ارائه خدمات با تخصیص اعتبارهای ویژه کمک حال معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بالقوه کردن پتانسیل شهرها و روستاهای جهانی باشند.
توحدی اظهار داشت: بخش خصوصی که بیشتر متشکل از هنرمندان و صنعت گران هنرهای دستی هستند نیز در این بین باید در راستای برنامه های تداوم راه جهانی شدن با استفاده از حمایت های دولت و همچنین سرمایه گذاری های خود در این مسیر نقش شان را ایفا کنند.

** ایران سهم ناچیزی از شهرهای خلاق صنایع دستی دارد
مشاور معاون صنایع دستی و رئیس شورای برنامه ریزی شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور همچنین انتخاب شهرهای خلاق را از دیگر برنامه های سازمان بین المللی یونسکو اعلام کرد.
وی گفت: این انتخاب در هفت بخش شامل صنایع دستی و هنرهای بومی، طراحی، فیلم، غذا و خوراک؛ ادبیات، موسیقی و هنرهای رسانه ای انجام می شود.
توحدی افزود: تاکنون در ایران دو شهر رشت به عنوان شهر خلاق غذا و خوراک و اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی به ثبت رسیده اند که این تعداد سهمی ناچیز از ۱۱۶ شهر خلاق جهان است.
وی یادآور شد: داشتن دو مورد شهر خلاق برای کشوری مثل ایران با توجه به سابقه تاریخی و هنرهای دستی آن ناچیز است و معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی در نظر دارد برای جبران، تمام شهرهای جهانی صنایع دستی ایران را با فراهم کردن بستر، نامزد قرار گیری در جمع شهرهای خلاق جهان در سال ۲۰۱۹ کند.
مدیرکل صنایع دستی و گردشگری کردستان نیز در این نشست گفت: اهمیت صنایع دستی و شهرهای جهانی در توسعه گردشگری قابل بیان نیست و تنها با همکاری هنرمندان و دستگاه ها قابل تحقق است.
سید محسن علوی اظهار داشت: ثبت مریوان بعنوان شهر جهانی کلاش دستاورد مهمی بود که سال گذشته با همکاری و همدلی مردم مریوان و مسئولان شهرستان، استان و کشور بدست آمد.
وی افزود: برگزاری جلسات مشورتی به منظور تبادل نظر پیرامون چگونگی توسعه شهرهای ملی و جهانی صنایع دستی لازم و ضروری است.
علوی تاکید کرد: صنایع دستی بعنوان یکی از مهمترین پتانسیل های ایجاد اشتغال در این استان است و هم اکنون به دنبال ثبت ملی و جهانی دیگر شهرها و روستاهای استان که دارای پتانسیل های ویژه در زمینه های مختلف صنایع دستی هستند باشیم که انتظار می رود با همکاری این شورا راه را برای این مساله میسرتر شود.
به گزارش ایرنا، دبیران روستاها و شهرهای جهانی مشهد، شهررضا، کلپورگان، لالجین، ملایر، نودشه، مریوان و گلستان حضور داشتند.
هم اکنون ایران دارای ۶ شهر جهانی، یک روستای جهانی و پنج شهر و یک روستای ملی صنایع دستی است، مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی، اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، تبریز به عنوان شهرجنای فرش دستباف، سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم، لالجین به عنوان شهر جهانی سفال، مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش و گلپورگان روستای جهانی سفال است.
همچنین شهرهای و روستاهای ملی صنایع دستی کشور نیز شامل ملایر شهر ملی منبت، نودشه شهر ملی گیوه، خشتگه روستای ملی حصیر، میبد شهر ملی زیلو، شهرضا شهر ملی سفال ، گنبد شهر ملی فرش دستباف است.
کلاش پاافزاری با قدمت ۲ هزار ساله تهیه شده از مواد طبیعی موجود در محیط مانند نخ و چرم است و تنها صنایع دستی استان کردستان است که در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده و مریوان نیز به عنوان شهرجهانی این هنر صنایع دستی است.
/۹۱۰۲/۳۰۳۴

انتهای پیام /*


فرهنگی


شهرهای جهانی


یونسکو


صنایع دستی