اخبار گردشگری

حماسه آزادسازی مهران از روزهای غرورآفرین ملت ایران است

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد نوذری روز یکشنبه در نشست هماهنگی مراسم سالروز آزادسازی مهران اظهار کرد: دوران دفاع مقدس سرشار از خاطرات ایثار و فداکاری ملت بزرگ ایران است، مردمان مناطق مرزی بویژه استان ایلام و شهرستان مهران که در طول این هشت سال بارها مورد تجاوز زمینی و هوایی رژیم بعث قرار گرفتند ولی با شجاعت از این سرزمین دفاع کردند.
وی با اشاره به رشادت دلیرمردان و شیر زنان ایلامی و صبوری و مقاومت آنان همپای رزمندگان اسلام در دفاع از این آب و خاک و آزادسازی مهران از چنگال رژیم بعث افزود: یاد آن روزهای ارزشمند پیروزی و غرور ملی باید همواره زنده نگه داشته شود.
ویف برگزاری همایش آزادسازی مهران را بسیار مهم و حساس برشمرد و گفت: جایگاه و موقعیت این شهر در طول تاریخ استراتژیک بوده و اکنون این منطقه مرزی به عنوان گذرگاه زائران حسینی و صادرات کالا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
نوذری، جمله حضرت امام(ره) که فرمودند ‘ مهران را هم خدا آزاد کرد’ بیانگر اهمیت و حساس بودن جایگاه این شهر در طول دفاع مقدس دانست و افزود: تمام دستگاه های اجرایی استان با مسئولان برگزاری همایش سالروز آزادسازی مهران همکاری های لازم را داشته باشند.
وی، خواستار بهره گیری از نظرات فرهنگیان و پیشکسوتان عملیات آزادسازی مهران در اجرای این برنامه شد و اظهار کرد: دهم تیرماه از روزهای حماسه ساز و ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می شود از این رو باید به پاس پایمردی رزمندگان اسلام، مراسمی در خور شأن این روز بزرگ برگزار شود.
آزادسازی مهران طی ۱۰ روز نبرد سخت در عملیات کربلای یک و با رمز باابوالفضل العباس ادرکنی در ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه دهم تیرماه ۶۵ در ۲ محور جاده ایلام – مهران و جاده دهلران – مهران انجام شد.
طی این عملیات، منطقه‌ای به وسعت ۱۷۵ کیلومترمربع از خاک ایران و نیز عراق شامل شهر مهران و روستاهای اطراف آن، جاده دهلران – مهران – ایران ، ارتفاعات حساس و سرکوب قلاویزان و حمرین و نیز دو پاسگاه مرزی آزاد و عقبه ‌های دشمن از جمله شهرهای بدره و زرباطیه در دید و تیررس قوای خودی قرار گرفت.
در این عملیات، یک هزار و ۲۱۰ نفر از نیروهای دشمن اسیر شدند.
۷۱۷۲/۶۱۱۹

انتهای پیام /*


سیاسی


نشست


آزادسازی مهران


برنامه ها