اخبار گردشگری

پل خشتی لنگرود مرمت اصولی خواهد شد

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، ولی جهانی در این باره اظهار داشت : قدمت پل خشتی لنگرود به دوران صفویه باز می گردد و از اهمیت بالایی در میان آثار فرهنگی گیلان برخوردار است.
وی افزود: این پل تاریخی دو بار به شکل نامناسبی در دوران معاصر مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و الحاقاتی نیز به آن اضافه شد که از آن‌ جمله می‌توان به مرمت دهه ۵۰ اشاره کرد .
به گفته وی در مرمتهای قبلی برای جلوگیری از تردد خودرو روی سطح شیبدار و سنگفرش شده پل، پله ایجاد کرده بودند که در دهه ۷۰ مجددا با ایجاد سنگفرش جدید متشکل از قلوه سنگ‌های بزرگ و سیمان، روی پله‌های دو سوی این پل آن را از حالت پلکانی درآوردند که در عکس‌های قدیمی پل کاملا مشهود است.
وی اشاره کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با اختصاص بودجه برای مرمت این اثر تاریخی مهم، در سال ۹۶ اقدام به آغاز مرمت آن کرد که به دلیل ضعف‌ عملیات و عزل پیمانکار مرمت آن به تعویق افتاد؛ اما در بهار سال ۹۷ بخش دوم مرمت این اثر تاریخی آغاز شد.
ولی جهانی تاکید کرد: به دلیل الحاقاتی که پیشتر به آن اشاره شده بود، پل خشتی لنگرود بار اضافی افزون بر ۱۰ تن را متحمل شده که باعت ایجاد فشار و ترک‌هایی در پل شده بود؛ بعلاوه اینکه در دهه ۷۰ ،مرمت پل با ملات سیمان با قابلیت بالای جذب رطوبت و آسیب به بنا استفاده شده بود.
وی تصریح کرد: تیم مرمت این پل تاریخی متشکل از کارشناسان استانی و کشوری با انجام کار کارشناسی دقیق تصمیم به برداشتن الحاقات اضافی سطح پل گرفت تا ضمن رسیدن به بستر قدیمی پل، هم به حفظ اصالت آن کمک کند و هم وزن متحمل شده توسط پل را کاهش دهد.
وی ادامه داد: از طرفی مستندات حاکی از آن است که جانپناه پل نیز دارای بخشی مثلثی بوده که در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی از آن جدا شده بود و اکنون دوباره باید به آن اضافه می‌شد تا هرچه بیشتر به حالت اولیه خود بازگردد. به این منظور از آجرهایی استفاده شد که وزنی در حدود دوکیلوگرم دارد و بار زیادی به این پل اضافه نخواهد کرد و ملات آن نیز برخلاف گذشته از آهک و مصالح مناسب خواهد بود.
وی در پایان ضمن قدردانی از همکاری خوب مردم فرهنگ دوست شهر لنگرود از مردم خواست تا با سعه صدر و منتشر نکردن اخبار نادرست در فضای مجازی به ادامه روند مرمت پل خشتی کمک کنند و با حمایت معنوی خود از میراث فرهنگی، همچون گذشتگان، نامی نیک برای خود و شهر خود بجای گذارند. همچنین با بر هم زنندگان کارگاه مرمت پل برخورد شدید قانونی خواهد شد.
۷۲۹۱ /۶۰۳۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث


گیلان


پل خشتی لنگرود