اخبار گردشگری

جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام در یاسوج آغاز بکارکرد

به گزارش ایرنا، این جشنواره چهارشنبه شب شروع شد و به مدت سه روز و تا اول تیرماه امسال ادامه دارد و عشایر استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس، لرستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، اصفهان، خراسان رضوی و بوشهر در آن شرکت کرده‌اند.
استان‌های شرکت کننده در این جشنواره آداب، رسوم، سنن، صنایع دستی، سوغات محلی و فرهنگ‌ها و آیین‌های خود به ویژه در زمینه کوچ را در قالب ۸۰ غرفه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهند.
در کنار این جشنواره کارگاه‌های تولید صنایع دستی عشایر نیز برپا شده که به تنوع آن افزوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد گفت: امروزه گردشگری بوم گردی و آداب و سنن اقوام به ویژه شیوه زندگی عشایری یکی از مهمترین جاذبه‌های مهم توریستی محسوب می‌شود که برگزاری این جشنواره‌ها در همین راستا و معرفی آداب، سنن و اقوام عشایری است.
محمود باقری افزود: برگزاری جشنواره‌های استانی، منطقه‌ای و ملی، تبلیغات، تأمین زیرساخت‌های گردشگری از جمله اسکان و افزایش ظرفیت‌های هتل‌ها و مهمانسراها و ساماندهی وضعیت حمل و نقل هوایی اعم از هوایی و زمینی از جمله راهکارهای تحقق این مهم است.
وی تصریح کرد: حادثه سقوط هواپیما و رکود و تعطیلی طولانی مدت فرودگاه یاسوج تا حدودی کاهش میزان گردشگران به استان چهارفصل کهگیلویه وبویراحمد به ویژه شهر یاسوج را نسبت به سال‌های قبل موجب شده است که باید با تدبیر و همکاری مسئولان اجرایی در سطح ملی و استان، متولیان امر و همچنین مشارکت مردم این چالش در اسرع وقت مرتفع شود.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: بخش گردشگری به عنوان یکی از ظرفیت‌های بالقوه و محور اصلی توسعه این استان باید از حالت انفعالی خارج و به یک کانون فعال، پویا، مؤثر و امیدآفرین در راستای ایجاد اشتغال، کسب درآمد و شکوفایی همه جانبه استان تبدیل شود.
سید محمدکاظم نظری افزود: یکی از مزیت های مهم ،پرجاذبه و زیبا اما فراموش شده در حوزه گردشگری استان مربوط به آیین ها، رسوم و نوع زندگی عشایری در استان است که باید با برنامه ریزی اصولی زمینه حضور و ایفای نقش این حوزه سنتی و زیبا را در رونق گردشگری کهگیلویه وبویراحمد احیا کرد.
وی تصریح کرد: می توان با احیا، شناسایی، برند سازی و حتی آموزش در این راستا می تواند به نقطه عطفی در رونق و توسعه گردشگری این استان تبدیل شود.
حدود ۱۲درصد جمعیت افزون بر ۷۱۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱ هزار خانوار و با جمعیتی معادل ۸۰ هزار نفر عشایر هستند.
جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد با یک‌ میلیون رأس دام سبک و سنگین ۳۵ درصد صنایع ‌دستی شامل ۱۰ هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کنند.
کهگیلویه و بویراحمد با ۲۵۰ جاذبه طبیعی، اقلیم چهار فصل، مکان های تاریخی و ویژگی های مردم شناسی و آداب و رسوم و زندگی با صفای عشایری به عنوان یکی از مقاصد گردشگری کشور در طول ایام مختلف سال آماده پذیرایی از مهمانان و گردشگران از اقصی نقاط کشور است.
براساس آمارها، این استان سالانه پذیرای بیش از سه میلیون نفر گردشگر است که تعدادی از آنان جهانگردان کشورهای خارجی هستند اما کمبود زیرساخت‌های تفریحی و رفاهی در سال‌های اخیر سبب شده این فرصت بی بدیل برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد دود شود.
۳۰۱۶/۶۱۱۰

انتهای پیام /*


اجتماعی


جشنواره عشایری


گردشگری


کهگیلویه و بویراحمد