اخبار گردشگری

آیین گلاب گیری لاله زار بردسیر ثبت ملی شد

غلامرضا فرخی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مقدمات آماده سازی و تکمیل ثبت پرونده از ۲ سال قبل انجام شد و برای تایید نهایی به سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ارسال شده بود که خوشبختانه به ثبت رسید.
وی تصریح کرد: آیین گلاب گیری در هر منطقه به دلیل اقلیم متفاوت با شیوه و فن خاصی انجام می شود و منطقه لاله زار بردسیر نیز این قابلیت را داشت که در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت برسد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تاکید کرد: پیگیری برای ثبت جهانی آئین گلاب گیری منطقه لاله زار بردسیر نیز در حال انجام است و پیش بینی می شود، پرونده آیین های گلاب گیری ایران، به صورت زنجیره ای مانند پرونده باغات ایرانی به سازمان یونسکو ارسال شود.
وی بیان کرد: جشن ثبت ملی آیین و فن گلاب گیری منطقه لاله زار بردسیر همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره گل محمدی لاله زار در روز جمعه اول تیرماه سالجاری در محل سایت گردشگری این منطقه برگزار می شود.
فرخی افزود: با آغاز فصل گل چینی، جشنواره گل محمدی در سایت گردشگری این منطقه برگزار می شود و گردشگران خارجی و داخلی زیادی از این آیین بازدید می کنند.
لاله زار یکی از مناطق کوهستانی شهرستان بردسیر است که به داشتن آب و هوای خنک و گلستان های وسیع گل محمدی شهرت دارد.
در حال حاضر سه هزار هکتار گلستان بارور و ۵۰۰ هکتار گلستان غیربارور در این منطقه وجود دارد که سالانه هفت هزار تن گل محمدی در ۲۲ واحد صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی تولید گلاب لاله زار گلاب گیری می شود.
لاله زاریکی از مناطق پنج گانه شهری بردسیر است و در ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی بردسیر قرار دارد.
بردسیر در فاصله ۶۰ کیلومتری غرب کرمان واقع شده است.
۷۴۳۷/ ۵۰۵۴

انتهای پیام /*


فرهنگی


گلاب


لاله زار


ثبت ملی