اخبار گردشگری

ثبت ملی گویش دزفولی در دست پیگیری است

حجت اله آریایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:با توجه به اینکه گویش ها جزو آثار معنوی و میراث فرهنگی محسوب می شوند با مستندسازی قصه ها ، متل ها و ارائه مدارک تلاش می شود تا گویش دزفولی در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شود.
وی افزود:ریشه لهجه دزفولی به پیش از اسلام برمی گردد .
امین قزلباش مدیر انجمن تخصصی گویش و فرهنگ دزفولی آوان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این انجمن از اسفندماه ۹۵ فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون با هدف ترویج فرهنگ و گویش دزفولی بیش از ۵۰ نشست ادبی و شب شعر با گویش دزفولی برگزار کرده است.
وی افزود:در این نشست ها شاعران با گویش دزفولی شعرخوانی کرده ضمن اینکه جوانان شاعر بسیاری در این نشست ها پرورش داده شدند.
وی با بیان اینکه این انجمن بیش از ۲ هزار عضو اصلی و افتخاری دارد گفت:هدف از ثبت ملی گویش دزفولی ماندگاری آن بین اذهان عمومی ، مکتوب کردن این گویش و ثبت در فهرست آثار معنوی ایران است .
مشاور اداره میراث فرهنگی دزفول اضافه کرد:گویش دزفولی از گویش های قدیمی خوزستان است که با گذشت زمان دستخوش تغییراتی شده لذا درنظر داریم با کمک افراد با تجربه و صاحب نظر این گویش به عنوان یکی از میراث معنوی کشور به صورت مکتوب درآمده و برخی ایرادهای وارده به آن اصلاح شوند.
وی با تاکید بر اینکه تلاش می شود کودکان و جوانان را با گویش دزفولی بیشتر آشنا کنیم گفت:در سالهای اخیر گویش دزفولی با طنز معرفی شده که یک خطر برای این گویش اصیل است لذا این انجمن در تلاش است گویش دزفولی را به زبان شعر و با بیانی عارفانه و عاشقانه معرفی کند تا فرهنگ دزفولی بهتر حفظ شود.
دبیر هفته های شب شعر دزفول ادامه داد:شعرهایی که در این نشست ها خوانده می شود مورد نقد کارشناسی قرار می گیرند تا ایراد و اشکال ها برطرف و شکل صحیح آنها استفاده شود.
وی با بیان اینکه هر گویش گنجینه ای از فرهنگ و خرده فرهنگ های یک ملت است گفت: هر واژه دزفولی تاریخچه ای دارد که با پرداختن آن آداب و رسوم گذشته معرفی خواهند شد لذا در نظر داریم با استفاده از تجربه و اطلاعات بزرگسالان بالای ۷۰ سال و کار کارشناسی در این خصوص به معرفی و ثبت گویش دزفولی کمک کنیم.
قزلباش گفت:تاکنون چندین کتاب در خصوص واژگان دزفولی چاپ شده که برخی از آنها اشکالاتی دارند که در نظر داریم اشکالات و دگرش های واژی با همکاری اساتید زبان شناسی تصحیح شوند تا واژه ها ، آداب و رسوم دزفول به نحوه صحیح ثبت شوند.
وی افزود:کار جمع آوری مستندات و تهیه بانک اشعار از شاعران دزفولی در حال انجام است و امیدواریم با ثبت ملی گویش دزفولی بتوان فرهنگ و گویش دزفولی را به درستی برای نسل های آینده حفظ کرد.
مدیر انجمن تخصصی گویش و فرهنگ دزفولی آوان افزود:درخواست ثبت ملی گویش دزفولی به اداره میراث فرهنگی دزفول ارائه شده و اکنون به اداره کل میراث فرهنگی خوزستان منتقل شده و در دست بررسی و پیگیری است.
منابع تاریخی قدمت چغابنوت دزفول را ۱۰ هزار سال و چغامیش را هشت هزار سال عنوان کرده اند.
۷۲۷۸/۶۰۶۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


گویش دزفولی


دزفول