اخبار گردشگری

“پل شکسته” در استان همدان مرمت می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد از مرمت و بازسازی اثر تاریخی پل شکسته واقع در روستای خسروآباد این شهرستان خبر داد.

کامران اکبری‌شایگان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امسال مرمت و بازسازی اثر تاریخی پل شکسته مربوط به دوره صفویه واقع در روستای خسرو آباد(پل شکسته) در دستور کار قرار دارد که در همین راستا ساب و بندکشی و آب‌شکن این پل انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این پل مربوط به دوره صفویه بوده و پیش از این نیز در ۴ مرحله از جمله در سال‌های ۷۷ و ۸۶ مرمت و بازسازی شده است، افزود: بازسازی و مقاوم‌سازی پایه‌های پل، بازسازی قسمت تخریب شده و آجر چینی و تعویض آجرهای فرسوده و ریخته شده، خالی کردن بین بندها و بندکشی مجدد، کف‌سازی روی پل با ملات ماسه و سیمان و قلوه‌سنگ، پاکسازی محیط کار و اطراف پل و بین پایه‌ها از جمله اقداماتی است که اداره میراث فرهنگی در مراحل قبل در راستای مرمت این اثر انجام داده است.

اکبری‌شایگان خاطرنشان کرد: این پل در دوره صفویه بر روی رودخانه قره‌چای با چهار طاق برای تردد مردم با مصالحی از جنس آجر، لاشه سنگ، ساروج، سنگ تراش خورده و قلوه سنگ در روستای خسروآباد مسیر بزرگراه کربلا و جاده اسدآباد- کنگاور ساخته شده است.

وی با اشاره به دارا بودن ۴ چشمه اصلی و فرعی در پل تصریح کرد: این اثر تاریخی به شماره ۱۸۷۵در تاریخ ۲۱ اردیبهشت سال۷۶ ثبت فهرست آثار ملی کشور شد.

اکبری‌شایگان با بیان اینکه هر ساله این اثر تاریخی توسط بسیاری از مسافران در مسیر بزرگراه کربلا مورد بازدید قرار می‌گیرد، یادآور شد: شهرستان اسدآباد دارای ۱۵۰ اثر تاریخی و فرهنگی بوده و از این تعداد اثر تاریخی و فرهنگی ۵۸ اثر جزء آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی از جمله آثار ملی به ثبت رسیده این شهرستان را آب انبار، پل شکسته، مسجد میرزا آقاجانی، کتیبه آقاجان بلاغی، حمام صفوی، سنگ نبشته مسجد جامع، تالاب پیرسلیمان و درخت کهنسال ۴۰۰ ساله گردوی روستای کرخین‌آباد عنوان کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد بوستان جنگلی، بنای یادبود سیدجمال‌الدین، تالاب چشم‌شور و پیرسلیمان، کهریز، باغات و دره دربند کهریز، دره و روستای ویرایی، خنداب، گردنه و دشت اسدآباد و ارتفاعات منطقه حفاظت‌شده آلمابلاغ را نیز می‌توان از جمله جاذبه‌های تاریخی و گردشگری اسدآباد برشمرد.

منبع: ایسنا

پل شکسته در استان همدان مرمت می‌شود