اخبار گردشگری

نان توموشی

قشم علاوه بر جاهای دیدنی زیادی که دارد غذاها و نانهای خوش خوراکی دارد البته باید توجه داشته باشید که اکثر غذاهای قشمی فلفل فراوان دارد . در این مطلب طرز تهیه نان خوشمزه ای با عنوان نان تو موشی را به شما ارائه می دهیم .
آموزش تهیه نان رِحتَه (نان توموشی) ؛ البته این نان در استان هرمزگان با نامهای متفاوتی نیز شناخته میشود . مانند : لیتک ، توموشی ، نون تاوَه … امیدوارم از این آموزش بهره ببرید
آرد را در ظرفی ریخته و کمکم آب به آن اضافه میکنیم و با دست هم میزنیم تا زمانی که خمیر نسبتا روانی به دست آید (چون این نان معمولا با مهیاوه (مهوه) یا سوراغ خورده میشود ، به همین دلیل در آن ترجیحاً از نمک استفاده نمیکنیم) . سپس تابه را گرم کرده و کمی چرب میکنیم و مقداری از خمیر را روی آن قرار میدهیم و آن را به وسیلهی دست (اگر وارد نیستید این کار را با دست انجام ندهید) و یا با جسم دیگری (مانند کاردک) به صورت دایره وار پهن میکنیم تا به وسط تابه برسیم . باید دقت کنید چون خمیر روان است ، باید با قطر بسیار کمی آن را پهن کنید . سپس اضافی خمیر را برداشته و به ظرف بازمیگردانیم و روی آن مقداری مهیاوه یا سوراغ با قاشق می ریزیم . اگر می خواهید نان شما تخم مرغی باشد می توانید تخم مرغ از قبل زده شده را هنگام پختن روی آن بمالید و مهیاوه و یا سوراغ را اضافه کنید . سپس منتظر میمانیم تا خمیر بپزد (که به دلیل قطر کم خیلی طول نمیکشد) و بعد خمیر را با یک کاردک از اطراف جدا میکنیم و در ظرف میگذاریم اندکی روغن روی آن میپاشیم و سرو میکنیم .

نان توموشی