اخبار گردشگری

کشف آثار تاریخی ذوب فلزات در شمال غرب ایران

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، صلاح سلیمی اظهار کرد: طرح بررسی و شناسایی محوطه های فلزکاری کهن به صورت انحصاری در دو شهرستان مهاباد و سردشت و در محدوده روستاهای کانی رش و باریکایه به وسعت حدود ۱۰ کیلومتر مربع که از اوایل خرداد شروع شده است همچنان ادامه دارد.
این باستان شناس تصریح کرد: محدوده های مورد اشاره از جمله مناطق کوهستانی و صعب العبور هستند که از نظر معادن فلزات مناطق مستعدی به شمار می آیند.
سلیمی گفت: در نخستین هفته های انجام پروژه بررسی، آثار قابل توجهی از سایت های ذوب فلزات کشف و مستند نگاری شد.
سرپرست هیات برسی و شناسایی محوطه های فلزکاری محدوده مهاباد و سردشت، افزود: این بررسی به طور عمده بر روی محوطه های ذوب آهن تمرکز دارد و سختی مسیر بررسی، باعث طولانی شدن مدت زمان این طرح خواهد شد.
وی مهمترین اهداف بررسی و شناسایی محوطه های فلزکاری محدوده روستای کانی رش شهرستان مهاباد و باریکایه شهرستان سردشت را مشخص کردن گاه نگاری محوطه های ذوب فلزات از طریق نسبی و در صورت لزوم انجام آزمایش های بررسی ارتباط معادن با محوطه های ذوب فلزات و استفاده از تحلیل های سنجش از دور و تهیه نقشه های تخصصی مربوطه منطقه برای مکان یابی سایت های ذوب فلزات اعلام کرد.
این باستان شناس،گفت: شناسایی دقیق موقعیت و پراکنش آثار در مجموعه مورد نظر برای تکمیل نقشه باستان شناسی منطقه از دیگر اهداف این طرح است.
سلیمی با بیان اینکه تاکنون در حوزه شمال غرب ایران بررسی های باستان شناسی چندانی در ارتباط با محوطه های ذوب فلزات انجام نشده ابراز امیدواری کرد که انجام این بررسی نقطه آغازی برای مطالعات فلزکاری در محدوده شمال غرب ایران باشد.
بررسی و شناسایی محوطه های فلزکاری محدوده روستای کانی رش شهرستان مهاباد و باریکایه شهرستان سردشت – شمال غرب ایران با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.
فراهنگ**۳۰۷۹** ۱۷۰۱

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


پژوهشگاه میراث


باستانی