اخبار گردشگری

تفرج گاه های فریدن؛ ظرفیت بالقوه طبیعت گردی در اصفهان

به گزارش ایرنا؛ ‘هوای پاک و خنک’، ‘وجود مناظر چشم نواز’ و ‘واقع شدن در نقطه اتصال کشور به غرب استان’ سه مزیت منحصر به فرد شهرستان فریدن است که همه ساله موجب سرریز موج عظیمی ازمسافران و گردشگران به ویژه در فصل بهار و تابستان به این منطقه می شود.
پس از طی مسافت ۱۳۵ کیلومتری به سمت غرب اصفهان؛ آن هنگام که دالانکوه پرصلابت از میان پیچ و خم جاده خود نمایی می کند و آسمان؛ خلوص آبی اش را به نمایش می گذارد، دشت های کلزای دامنه فریدن، نقشی از رنگ های نشاط آفرین را به دریچه چشمان مسافران می گشاید.
دامنه شهری است در قلب کوهستان که مزارع و دشت های سرسبزآن ، نخستین منظره حیرت انگیز از طبیعت را نمایان می کند. دشت و مراتع قهیز، آبشار سیاه دره و پارک جنگلی پرتیکان دامنه مکانی مفرح و خوش منظر برای گذران لحظات خاطره انگیز است.
کمی جلوتر؛ سایت تفریحی گردشگری واقع در ورودی شهر داران از جمله مکان هایی است که در بدو ورود به فریدن استراحتگاه مناسبی برای مسافران از راه رسیده است.
پارک دریاچه در ضلع غربی و پارک شقایق و تپه نورالشهدا در ضلع شرقی سه مکانی هستند که دارای بیشترین اطراق مسافران و رهگذران است. درختان و گل و گیاه، سایبان ها و سکوها، سرویس های بهداشتی، نمازخانه ، وسایل بازی کودکان و نزدیکی به بازار موجب شده است علاوه بر ساکنان بومی مسافران بسیاری در این مکان ها به تفریح بپردازند.
علاوه بر پارک ها و بوستان های دیگر نظیر پارک معلم، بوستان تکریم و فضاهای سبز داخل شهری ، تفرج گاه های بکر فریدن گزینه دیگر پیش روی گردشگران خوش سفر است.
تفرج گاه هایی مانند رشته کوه‌های مرتفع روستای دره بید بالا واقع در ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان ، کهسوار داران واقع در کیلومتر پنج جاده داران به سمت چادگان- در جوار روستای طرار- و باغ ها و تاکستان های پراکنده شمالی و جنوبی فریدن از جمله جاذبه های گردشگری این منطقه به شمار می رود.
از مواهب خدادای این خطه؛ طبیعت زیبا و بکر در هر کدام از روستاها یا اطراف آن است.منطقه نمونه گردشگری نهرخلج (یالانچی) در کیلومتر پنج جاده داران – الیگودرز در حاشیه جاده اصلی، سراب درختک، بیشه زارهای واقع در حاشیه رودخانه پلاسجان و رودخانه موغان نیز از دیگر محل‌های تفریحی شهرستان است. این رودخانه به دلیل عبور از روستاهای مختلف؛ با پیچ و خم‌های زیاد و بیشه زارها و چمن زارهای فراوان زمینه مستعدی برای توقف و تفریح گردشگران و دوستداران طبیعت فراهم کرده است.
وجود امامزادگان و بقاع متبرکه در کنار طبیعت زیبا و دل انگیز فریدن نیز زمینه بسیار مساعدی را برای گردشگری مذهبی فراهم نموده است.امامزاده عبدالله و ابراهیم(ع) شهر دامنه، یکی از این مکان هاست که از گذشته های دور تا کنون قطب معنوی غرب استان به شمار می رود.
به گزارش ایرنا؛ گرمای شدید، تکرار پدیده آلودگی هوا در اکثر روزهای سال و فقدان مناظر طبیعی بکر در مرکز و شهرستان های همجوار اصفهان؛ موجب شده خیل عظیمی از خانواده ها برای گذران بهار و تابستان به سمت شهرستان های غربی استان از جمله فریدن سفر کنند.
این موضوع چنانچه با مدیریت و برنامه ریزی دقیق هدایت شود علاوه بر حفظ و نگهداری از مواهب خدادادی؛ رونق گردشگری و اشتغال منطقه را در پی خواهد داشت.
از طرفی ضرورت نگاه عادلانه و نیز برقراری توازن در بین شهرستان های استان نکته ای است که باید به دقت دنبال شود؛ چرا که ساکنان این خطه بارها با تاکید بر این که ‘ فریدن حیاط خلوت اصفهان نیست’ خواستار تصمیم سازی، نظارت ، اشتغالزایی و برخورداری از سود حاصل از گردشگری این مکان ها هستند.
کاهش شدید بارندگی و نزولات جوی و بروز پدیده خشکسالی نیز بسیاری از تفرج گاه ها و مناطق تفریحی فریدن را تهدید می کند و این مساله در صورت بی توجهی و نبود برنامه ریزی اصولی ممکن است موجب نابودی ظرفیت های طبیعی منطقه شود.
تاکنون اطراق و اسکان در طبیعت و نقاط گردشگری این منطقه به صورت آزاد و رایگان بوده؛ اما کارشناسان اقتصاد و محیط زیست معتقدند حفظ طبیعت و بهره مندی مستمر از این مزیت ارزشمند بومی، نیازمند برنامه ریزی و اقدام هدفمند با نگاه به آینده است.
تفرج گاه ها و طبیعت بکر فریدن از روز گذشته همزمان با عید سعید فطر تا کنون پذیرای خیل عظیم مسافران بوده است. پیش بینی می شود با توجه به پایان روزه داری و آغاز فصل تابستان؛ دور جدید سفرهای درون استانی و خارج استانی به این منطقه آغاز شود.
فریدن از شمال به شهرستان خوانسار ، از جنوب به شهرستان چادگان، از شرق به شهرستان تیران و کرون و از غرب به شهرستان بوئین میاندشت و فریدون شهر محدود می شود.
فریدن با دارا بودن ۲ شهر ‘داران’ و ‘دامنه’ ، ۲۸ روستا، و جمعیت بیش از ۴۹ هزار نفر در ۱۴۰ کیلومتری غرب استان واقع است.
گ/۹۸۶۱/ ۶۰۲۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


اکوتوریسم


فریدن


استان ا صفهان