اخبار گردشگری

موزه ای که به یک اثر تاریخی تبدیل شده است

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ قرار بود سال ۱۳۵۴ موزه بزرگ کرمانشاه واقع در بوستان شاهد و در جوار اداره کل میراث فرهنگی ساخته شود اما بیش از چهار دهه از زمان شروع این طرح می گذرد و همچنان مکان موزه خود به اثر تاریخی تبدیل شده است.
آنچنان که مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه می گویند دلیل اصلی ساخته نشدن این موزه نبود اعتبار است و دلیل دیگری ندارد.

** ۹۰ میلیارد ریال برای اتمام و تجهیز موزه
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ساخت این موزه در سال ۵۴ شروع شده است، گفت: در سال ۱۳۸۸ به دلیل نبود اعتبار کاملا متوقف شد.
اکبر رضائی، متراژ زمین در نظر گرفته شده برای ساخت این موزه را پنج هزار متر مربع ذکر کرد و افزود: مکان موزه نیز در محل بوستان شاهد و در جوار اداره کل میراث فرهنگی است.
وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید از سرگیری ساخت موزه با جدیت در دستور کار قرار گرفت، گفت: پیمانکار این طرح نیز خلعیت شده و از ۲ سال گذشته به طور جدی ساخت موزه را دنبال می کنیم.
او به مکاتبات و رایزنی های مجمع نمایندگان استان و مسئولان با رئیس سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص بودجه مورد نیاز اشاره کرد و گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان نیز پیگیر جذب اعتبارات مورد نیاز برای ادامه روند ساخت این طرح است.
وی اظهار داشت که مسئولان قول تامین اعتبارات مورد نیاز این طرح را داده اند که در این صورت، موزه کرمانشاه در ۲ سال به بهره برداری می رسد.
وی یکی دیگر از مشکلات این طرح را اختلاف در نوع آن دانست و گفت: در ابتدا این موزه با عنوان منطقه ای قرار بود ساخته شود اما آن را به استانی تغییر دادند که هدف ما تبدیل به منطقه ای شدن است و در حال پیگیری این موضوع نیز هستیم.

** بودجه ۶٫۵ میلیارد ریالی برای سال ۹۷
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه روند ساخت موزه بزرگ کرمانشاه از ۲ سال گذشته شروع شده است، گفت: امسال این طرح ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار دارد.
رضائی افزود: مشاور برای اجرای طرح انتخاب شده و اقدام هایی اساسی نیز مانند تهیه نقشه گنجینه و تاسیسات، پلاک کوبی سنگ ها و ایجاد سازه ها انجام شده است.
وی پیشرفت فیزیکی این طرح را اکنون بیش از ۵۰ درصد ذکر کرد و گفت: تمام تلاش اداره کل میراث فرهنگی استان اتمام این طرح است.
وی همچنین بهره برداری از این موزه را یکی از نیازهای استان دانست و اظهار داشت: اکنون ۱۲هزار قلم اموال فرهنگی میراث فرهنگی نیاز به موزه نگهداری دارد که در صورت بهره برداری از موزه بزرگ کرمانشاه این اموال را به آنجا متقل می کنیم.
او ساخت این موزه را در جذب گردشگران بسیار موثر دانست و گفت: این موزه همچنین می تواند محلی برای انجام مطالعات علاقه مندان حوزه میراث فرهنگی باشد.
در استان کرمانشاه اکنون ۱۳ موزه شامل موزه مردم شناسی و پوشاک در تکیه معاون الملک، موزه پارینه سنگی و خط و کتابت در تکیه بیگلربیگی، محوطه تاریخی طاقبستان، محوطه تاریخی بیستون، محوطه تاریخی معبد آناهیتا از جمله اماکن تاریخی و موزه های استان کرمانشاه است.
همچنین در شهرستان های دالاهو، قصرشیرین، پاوه، سنقر و صحنه نیز موزه های تاریخی وجود دارد.
در استان کرمانشاه علاوه بر مساجد تاریخی و جاذبه های طبیعی بسیار زیاد و دلنواز بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی ثبت ملی شده نیز وجود دارد که مجموعه تاریخی طاق بستان، محوطه باستانی بیستون، معبد آناهیتا و سنگ نوشته و نقش برجسته آنوبانی نی با چهار هزار و ۸۰۰ سال قدمت در سرپل ذهاب از مهمترین این آثار هستند.
براساس آثار موجود تاریخی، کرمانشاه ۱۰۰ هزار سال قدمت دارد و بخش کوچکی از شاهکارهای خلفت پروردگار را می توان در این استان زیبا به چشم دید.
سال گذشته بیش از ۲ میلیون گردشگر وارد استان کرمانشاه شدند.
۸۰۶۶/۳۰۳۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


موزه


کرمانشاه