اخبار گردشگری

ظرفیت های سرمرنگ دلفان برای تبدیل شدن به قطب گردشگری

به گزارش ایرنا ، شهرستان دلفان با دارابودن جاذبه های طبیعی و گردشگری یکی از مناطق زیبای لرستان است که یکی از مناطق گردشگری و دیدنی این شهرستان روستای سرمرنگ است که می توان به جاذبه های گردشگری آبشار سوله ، درختان کهنسال بلوط ، تپه باستانی و کوه شاه ابدالان به عنوان دیدنی های روستا نام برد.
این روستا در فاصله ۵۴ کیلومتری از مرکز شهرستان دلفان در دهستان میربگ جنوبی بخش مرکزی نورآباد قرار گرفته است
یکی از ویژگی های بارز و برجسته این روستا معماری منحصر بفرد واحدهای مسکونی این روستا است که دارای بافتی سنگی، منسجم و همگن است که قدمت برخی از منازل آن به یک قرن هم می رسد.
واحدهای مسکونی روستای سرمرنگ طبقاتی است و نظیر این معماری در دیگر روستاهای شهرستان دلفان مشاهده نمی شود و این موضوع زیبایی خاصی به روستا بخشیده است.
از ویژگی های روستای سرمرنگ وجود آبشار سوله در ۲ کیلوکتری غرب این روستاست که به سبب ویژگی های ژئوتوریستی، اکوتوریستی از جاذبه های طبیعی این روستا به شمار می رود.
این آبشار در ارتفاع یکهزار و ۵۰ متری از سطح دریا واقع شده که به صورت پلکانی از شکاف دره ای طولانی از کوه شاه آبدلان سرازیر می شود.
در کنار آب روان این آبشار پوشش گیاهی و انواع درختان جنگلی از جمله بلوط، گلابی وحشی، مو، زالزالک نیز وجود دارد.
سید عزتعلی حسینی از اهالی روستا می گوید: به سبب قرار گرفتن این روستا در مسیر ارتباطی امامزاده پیر محمد(ع) و مجاورت با کوه مهراب زائران خسته از جاده سخت گذر و طاقت فرسایی مسیر می توانند محل مناسبی برای رفع خستگی ها داشته باشند.
وی ساکنان این روستا همه از سادات و از نسل امام چهارم امام سجاد(ع) ابن امام حسین (ع) می باشند که دارای شجره نامه ای معتبر هستند.
وی افزود: شغل اکثر ساکنین این روستا کشاورزی و دامداری است.
دهیار روستای سرمرنگ می گوید: با آنکه این روستا به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شده اما متاسفانه هیج گونه اقدامی جهت صیانت از معماری آن و ایجاد زیرساخت های اقامتی توسط اداره کل گردشگری ، میراث فرهنگی و صنایع دستی لرستان صورت نگرفته است.
سید حسین بیگی افزود : روستای سرمرنگ با تمام ظرفیت ها و پتانسیل های گردشگری دارد اما از کمترین امکانات اولیه گردشگری برخوردار نیست.
وی اظهار داشت: سالانه حدود ۵۰ هزار نفر برای زیارت امامزاده پیرمحمد به این روستا مراجعه می کنند.
وی افزود: یکی از مشکلات روستا مشکل راه ارتباطی است که در سال های گذشته قرارگاه خاتم الانبیا ء (ص) از مسیر روستای رمضان آباد تا تنگه گاوشمار که محل احداث سدی در منطقه است را اسفالته کرده اما از تنگه گاوشمار تا محل امامزاده پیرمحمد هنوز آسفالت نشده است.
مدیرکل امور رستایی استانداری لرستان نیز گفت: روستای سرمرنگ به عنوان روستای نمونه گردشگری در استان انتخاب شده است.
غلامرضا عبدالهی افزود: قرار است یک خانه بوم گردی در این روستا احداث شود تا حداقل امکانات گردشگری در این روستا فراهم گردد.
وی افزود: حدود یک میلیارد ریال برای اجرای این طرح پیش بینی شده که در قالب آن چند سوئیت با الگوگیری از معماری و بافت روستا احداث می شود.
فرماندار دلفان نیزگفت: وجود ظرفیت های مختلف گردشگری چون طبیعت بکر ، آبشار و معماری کم نظیر روستا می تواند به عنوان عواملی موثر در توسعه گردشگری در این منطقه مورد توجه قرار گیرد.
جعفر طولابی با اشاره به نقش صنعت گردشگری در رونق اشتغال و درامدزایی افزود : امیدواریم گردشگری استان توجه ویژه ای به این منطقه داشته باشد حال که روستا به عنوان روستای نمونه و هدف گردشگری انتخاب شده شایسته است که در جهت معرفی و ایجاد زیرساخت های اولیه گردشگری اقدام شود تا زمینه جذب گردشگران به این منطقه فراهم گردد.
فرماندار دلفان افزود: از محل اعتبارات دهیاری بیش از ۵۰۰ میلیون ریال جهت بهسازی معابر روستا با توجه به بافت سنتی و سنگی روستا هزینه شده است.
روستای نمونه گردشگری سرمرنگ شهرستان دلفان با ۶۷ خانوار و ۲۵۷ نفر جمعیت در دهستان میربگ جنوبی و ۵۵ کیلومتری جنوب غربی شهر نورآباد از توابع استان لرستان واقع شده است.
شهرستان دلفان با ۱۵۰ هزار نفر در شمال غربی استان لرستان واقع شده است.
۷۲۷۰/۶۰۶۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


سرمرنگ


دلفان