اخبار گردشگری

سایه غفلت بر گردشگری مذهبی خراسان شمالی

بارگاه ملکوتی امامزاده سلطان سید عباس (ع) برادر امام رضا (ع) در بجنورد و مراسم هایی که همه ساله با شور و شعف در گوشه و کنار استان خراسان شمالی در این امامزاده و دیگر بقاع متبرکه برگزار می شود از بارزترین نمودهای گردشگری مذهبی است.
مراسم نخل گردانی جاجرم در هیچ کجای ایران نظیر ندارد و این میراث معنوی نه فقط تاریخ بلکه تمام شئون زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است.
با توجه به وجود بقاع متبرکه ای همچون امامزاده سلطان سید عباس بن موسی بن جعفر (ع)، ایوب نبی، امامزاده کوران و بابا قدرت در اسفراین، امامزاده دلاور در مانه و سملقان، امامزاده اسماعیل بابا امان، خواجه مهزیار جاجرم، مقبره بابا و بی بی و امامزاده عبدالرحمن خرق در فاروج، امامزاده حمزه بن موسی الرضا در شیروان، شاهزاده ابراهیم دربند، امامزاده قاسم بازار قارناس، امامزاده زین العابدین سنخواست و مساجد جامعی که در استان ثبت و مرمت شده اند در کنار میراث معنوی متعددی همچون نخل گردانی و بیل گردانی بیانگر وجود ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری مذهبی است.
امامزاده سلطان سیدعباس همچون شاهچراغ شیراز که یکی از حرم های مهم مذهبی کشور است برادر امام رضا (ع) بوده و با توجه به قرار گرفتن در مسیر زائران آن حضرت می تواند منزلگاه و محلی برای توقف زائران باشد.
گفتنی است آرامگاه امامزاده سلطان سید عباس (ع) در جنوب شهر بجنورد واقع شده است.
به گزارش ایرنا از ۱۶۵ بقعه متبرکه در خراسان شمالی ۳۴ بقعه در فهرست آثار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته است.
امامزاده های این استان تنوع و پراکنش قابل توجهی داشته و نشان می دهد این استان از گذشته کانون تحولات مذهبی و دینی بوده است و بر همین اساس شناخت ظرفیت های گردشگری مذهبی فرصتی برای تنوع بخشی دلایل سفر به خراسان شمالی و استفاده از این ظرفیت است.
یک کارشناس فرهنگی مذهبی وجود امامزاده ها را یک ظرفیت فرهنگی دانست و بر تبدیل این اماکن متبرک به قطب فرهنگی و کانون های معنوی تاکید کرد.
محمد باقر دلجو با بیان اینکه اجرای طرح آرامش بهاری در سطح بقاع متبرکه بهره برداری موثر از این ظرفیت فرهنگی را فراهم کرده است اظهار داشت: امامزاده ها و بقاع متبرکه یک ظرفیت ارزشمند و موثر فرهنگی هستند.
وی گفت: اگر از این ظرفیت گسترده بهره گیری شایسته و بایسته ای بشود تاثیرش از اماکن دیگر بیشتر است.
دلجو خواستار توجه مسئولان امر به این مهم و استفاده از ظرفیت امامزاده ها در راستای توسعه گردشگری مذهبی شد.
یک کارشناس ارشد تاریخ گفت: گردشگری مذهبی یکی از ۵ شاخه اصلی گردشگری دنیاست که روز به روز بر تعداد گردشگران مذهبی افزوده می شود و در استان خراسان شمالی هم با توجه به قرارگیری بقاع متبرکه در کنار طبیعت بکر می تواند به یک قطب گردشگری مذهبی تبدیل شود.
رضا ثمروی که برای ماموریت کاری چندین نوبت به استان خراسان شمالی سفر کرده است، می گوید: معرفی این اماکن به تورهای گردشگری بویژه تورهای گردشگری کشورهای مسلمان می تواند تاثیر بسزایی در جذب گردشگر داشته باشد.
وی افزود: با مطالعه تاریخ ادیان می توان نتیجه گیری کرد که گردشگری دینی سابقه ای به وسعت تاریخ ادیان الهی دارد چنانکه پیروان ادیان یهود، اسلام و مسیحیت برای زیارت اماکن مذهبی مسافت های طولانی را طی می کردند.
وی گفت: باید بسترها و زیرساخت های لازم برای پذیرایی از گردشگران مذهبی فراهم شود که این امر نیازمند سرمایه گذاری کلان و به کارگیری خبرگان این صنعت است.
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: این استان با قابلیت‌های بالایی که در زمینه وجود امامزاده ها و بقاع متبرکه دارد هرساله میزبان خیل عظیم گردشگران مذهبی است.
هادی سعادت طلب گفت: وجود امامزاده ها در شهرستان های استان یک فرصت مناسب در راستای توسعه گردشگری مذهبی است.
وی گفت: هم اکنون در بیشتر امامزاده هایی که جنبه تاریخی دارند مرمت، کف ریزی، ساخت سرویس بهداشتی جدید، ساخت آلاچیق و فراهم کردن فضای بستر برای گردشگران و مسافران در دست اجرا است.
سعادت طلب با اشاره به پتانسیل های بالای خراسان شمالی و افزایش آمار مسافران و گردشگران نسبت به سال های گذشته افزود: یکی از ویژگی های این استان وجود اقوام مختلف است و این خود باعث توسعه و رونق گردشگری می شود.
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: همچنین در مناسبت های مختلف تعزیه، مراسم های خاص و ویژه و نمایشگاه عکس در مورد مسایل مذهبی در امامزاده ها و بقاع متبرکه برگزار می شود.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: در سال گذشته هفت هزار متر مربع کار عمرانی و مرمت و بازسازی، ساخت شبستان، پارکینیگ و غیره به ارزش ۳۰ میلیارد ریال در این استان انجام شد.
حجت الاسلام سید محمد جواد رئوف سید نژاد در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه امسال نیز هفت هزار متر مربع پروژه عمرانی به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال برای توسعه گردشگری مذهبی در امامزاده ها و بقاع متبرکه استان صورت می گیرد اظهار داشت: آمار مسافران نوروزی در بقاع و امامزاده های استان هر ساله افزایش پیدا کرده و فرهنگ سازی خوبی در این زمینه انجام شده است.
وی با اشاره به طرح آرامش بهاری در نوروز ۹۷ گفت: استقبال خوبی از این طرح انجام شده است.
رئوف سید نژاد افزود: همچنین در نوروز امسال هشت هزار نفر در شبستان ها و فضای امامزاده ها به صورت موقت اسکان داده شدند و ۶ هزار نفر هم اسکان چند روزه داشتند.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی با اشاره به افزایش آمار مسافران و زائران نسبت به نوروز ۹۶ گفت: همچنین ۲۱۰ هزار نفر زائر از استان های مختلف در ۴۵ بقعه متبرکه این استان اسکان داده شدند.
در این استان پنج هزا ر و ۴۴۴ موقوفه و ۱۰ هزار و ۹۸۷ رقبه ثبت شده است.
استان خراسان شمالی با ۸۶۳ هزار نفر جمعیت در شمال شرق کشور، بین دو قطب زیارتی مشهدالرضا (ع) و گردشگری شمال واقع شده و هرساله زائران و گردشگران بی شماری از این خطه گذر می کنند.
اکنون در خراسان شمالی پنج هزار و ۵۱۳ موقوفه و ۱۱ هزار و ۴۶۲ رقبه به ثبت رسیده است.
۷۱۸۶/۳۰۰۷/ ۶۰۴۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


اماکن مذهبی


خراسان شمالی