اخبار گردشگری

ساعت خوش بازار در سیستان و بلوچستان

به گزارش ایرنا، بازارهای سیستان و بلوچستان به سبب عرضه انواع پوشاک، کیف و کفش، تنقلات، پارچه و صنایع دستی محلی به ویژه سوزن دوزی و سکه دوزی و مانند آن از جمله مکان های پر نقش و نگار ایران است که بر عکس طبیعت خشک استان، تلفیقی از رنگ و طرح را به نمایش گذاشته و جذابیت خاصی برای مردم ایجاد کرده است.
این بازارها به ویژه در شهرهای بزرگی مانند زاهدان، خاش، زابل، ایرانشهر، سراوان، نیکشهر، چابهار و کنارک پر از صنایع دستی و لباس های سنتی زنانی است که دستان هنرمند صنعتگران دستی این دیار خالق زیباترین نقش و نقوش بر تار و پود پارچه شده اند و بهترین و زیباترین آثار سوزن دوزی را عرضه کرده اند.
شور و شوق مردم برای خرید عید مدتی است که فضای این استان را تحت تاثیر قرار داده به طوری که تا پاسی از شب مردم در خیابان ها شهر و بازارهای سنتی مشغول خرید هستند.
در این میان مغازه داران با رعایت انصاف و تخفیف های ویژه ضمن جذب مشتری سعی در سهیم شدن در شادی مردم در این ایام دارند هر چند سودجویانی هستند که با سوءاستفاده از این فرصت در صدد پرکردن جیب های خود بر آمده اند.
گوناگونی مغازه ها، بازارها و مراکز تجاری کوچک و بزرگ بخش جدایی ناپذیر از جذابیت های سیستان و بلوچستان است به طوری که هر مسافری با یک بار دیدن از مراکز خرید این استان دوباره جذب آن می شود و از آن به عنوان خاطره ای به یادماندنی یاد می کند.
مردم بلوچ و اهل سنت که عید فطر را به عنوان یکی از اعیاد اصلی خود می دانند بیش از سایر شهروندان و با شوق و شور بیشتری برای برگزاری جشن از چند روز قبل تدارک لازم را می بینند.
بازارهای سیستان و بلوچستان در روزهای منتهی به عید فطر شلوغ ترین روزهای خود را می گذراند و زنان و مردان بلوچ برای این روز بهترین و نو ترین جامه ها و کفش را تهیه می کنند.
بیشتر زنان بلوچ از چند روز قبل از عید فطر برای خرید پارچه و سوزن دوزی های مربوطه به بازار می روند و پارچه فروشی ها و فروشندگی های پارچه های سوزن دوزی شده شلوغ ترین روزهای خود را سپری می کند.
خیاطی ها از رونق زیادی برخوردار می شوند مردم این منطقه از ۱۰ روز مانده به عید و حتی بیشتر از آن پارچه های خریداری شده را برای تهیه لباس محلی بلوچی به خیاط می دهند به طوری که در این روزها می توان رونق کسب و کار خیاطی ها را به خوبی دید.
هر چه به عید نزدیک تر می شویم بازار حراجی ها و دستفروشان در شهرها گرم تر و گرم تر می شود، در این میان دیده می شود کاسبان و مغازه داران نیز به این افراد کاری ندارند و گاهی کنار در مغازه خود جایی هم به آنان می دهند تا همه در عید بزرگ مسلمانان از این بازار سود برده و عیدی خوش داشته باشند.
یکی از مسافران غیر بومی که شلوغی بازار برای وی و همراهانش شگفت آور شده است به خبرنگار ایرنا گفت: در کمتر شهری این گونه شور و شوق برای خرید عید فطر دیده می شود، این همه رفت و آمد و هیاهو برایم خیلی جالب است احساس کردم در آستانه سال نو قرار داریم.
وی که خود را نسرین میرزایی و اهل تهران معرفی کرد و برای انجام کار و دیدار با یکی از نزدیکان به زاهدان آمده است، افزود: یکی از نکات بسیار جالب بازارهای این استان، رونق پوشاک و البسه داخلی در قالب هنرمندی زنان است که تابلویی چشم نواز از ترکیب نقش و رنگ را به وجود آورده است.
وی افزود: بازاریان این استان از صادق ترین و منصف ترین کاسبان ایران هستند.
وی ادامه داد: این بازار به قدری جذاب و متنوع است که در گذر از پیچ و خم کوچه پس کوچه های آن گذر زمان را فراموش کردم.
یکی از شهروندان زاهدانی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: همزمان با عید سعید فطر زنان این دیار با دورهمی های خود اقدام به دوخت لباس های محلی در قالب سوزن دوزی و خامه دوزی می کنند.
عبدالحمید ریگی افزود: بازار دوخت لباس مردانه نیز بسیار گرم است و هرکس با هر توانی اقدام به تهیه لباس نو برای عید می کند.
وی ادامه داد: رونق لباس های محلی را در این استان می توان در بازارهای آن مشاهده کرد به طوری که از کودک خردسال تا پیر ترین افراد هرگز دست از باورها و فرهنگ خود برنداشته بلکه با نقش و طرح های جدید تنوع به آن داده اند.
در این میان بازار شیرینی و تنقلات فروشی ها نیز بسیار گرم است به طوری که بسیاری از شیرینی فروشی ها برای فردا هیچ شیرینی نخواهند داشت و هر آنچه شیرینی وارد کرده و یا خود در کارگاههای شیرینی پزی تهیه کرده اند به فروش می رسد.
مردم سیستان و بلوچستان به ویژه اهل سنت و بلوچ عید سعید فطر را سه روز جشن می گیرند و در این سه روز بازار دید و بازدیدها نیز گرم است و همه با پوشیدن لباس های نو ابتدا به دید بزرگ فامیل و سپس سایر اقوام و نزدیکان می روند.
۷۳۱۶ **۶۰۸۱

انتهای پیام /*


فرهنگی


عید فطر


بازارهای سیستان و بلوچستان


خرید لباس و شیرینی