اخبار گردشگری

مشکل تامین نقره سبب مهاجرت هنرمندان به ترکیه شده است

به گزارش ایرنا، عباس شیردل شامگاه سه شنبه در آیین تجلیل از هنرمندان و پیشکسوتان صنایع دستی استان اصفهان که بمناسبت روز جهانی صنایع دستی برگزار شده بود گفت: ما از دولت انتظار داریم که قانون تعرفه ورود نقره را اصلاح و به روز کند.
وی با اشاره به مافیای نقره در برخی کشورها و مشکلات هنرمندان نقره کار اصفهانی در تامین مواد اولیه گفت: باتوجه به ارزش افزوده وارزش صادرات بالا، هنرمندان مجبورند نقره مورد نیاز خود را بصورت قاچاق تهیه کنند .
شیردل مشکلات تامین نقره در داخل کشور و اقتصاد آزاد در برخی کشورها را عامل مهاجرت هنرمندان نقره کار به ترکیه عنوان کرد و گفت: از تعداد ۳ هزار واحد تولید نقره در اصفهان، اکنون تنها ۳۵۰ تا ۴۰۰ واحد فعالیت دارند و مابقی تعطیل و به ترکیه مهاجرت کرده اند.
رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با ابراز تاسف از انتقال فرهنگ و هنر و صنایع دستی ما به سایر کشورها از دولت و مجلس خواست اجازه ندهند زیر بنای هنر اصفهان از بین برود.
وی تاکید کرد: در زمینه هنر مس و قلمزنی نیز ۹۵ درصد کارگاههای کوچک در تامین مس مورد نیاز در داخل کشور با مشکل جدی مواجه هستند و در این زمینه، اعمال مقررات ۳تا ۹۰ درصد ارزش افزوده و مالیات و سود آن باعث افزایش قیمت مس شده است و هنرمندان با دلار هفت هزار تومان و خرید مس از ترکیه و با قیمت پایین این فلز را از خارج تهیه می کنند .
همچنین رابط فدراسیون جهانی مخترعان ایران در اصفهان نیز دراین آیین با تاکید برثبت هر اثر هنری گفت: آثار باید در دفاتر ثبت اسناد و املاک کشور ثبت حقوقی شود تا در صورت کپی کردن از هر اثر هنری ثبت شده ،جرایم سنگینی در نظر گرفته شود و دراین خصوص نیزقوانین جدیدی در مجلس در حال تصویب است.
محمد قنبری گفت: در کنار ثبت آثار هنری باید با خلاقیت به خلق اثر هنری پرداخت و کارهای جدید را با بازاریابی مدرن و تجارت الکترونیک بفروش رساند و با این حرکت هنر اصفهان در جهان بهتر دیده خواهد شد.
در این آیین که به مناسبت روز جهانی صنایع دستی و با حضور هنرمندان ومسوولان میراث فرهنگی ومدیرکل استاندارد استان اصفهان برگزار شد از هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی اصفهان تجلیل شد.
استان اصفهان یکی از بزرگترین مراکز تولید انواع مختلف صنایع دستی ایران محسوب می شود و تزئینات آجری، کاشی کاری، گچ بری و انواع خط در آثار تاریخی اصفهان، از حدود قرنها پیش تا دوره معاصر، بر اطراف و جوانب مناره ها و داخل و خارج مساجد، قصرها و هنرهای زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری و تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن و قطعات نگارگری و نقاشی جملگی به مرکزیت هنری اصفهان گواهی می دهند.
صنایع دستی این استان همچون خاتم کاری، میناکاری، منبت، قلم زنی روی انواع فلزات شهرت جهانی دارند. شورای جهانی صنایع دستی، روز چهاردهم شهریور ۹۴، اصفهان را از بین شش شهر جهان که نامزد ثبت جهانی صنایع دستی شده بودند به عنوان شهر جهانی صنایع دستی برگزید.
۷۱۴۱ / ۱۳۳۹

انتهای پیام /*


فرهنگی


روزجهانی صنایع دستی


اصفهان