اخبار گردشگری

صنایع دستی با جامعه مدرن ارتباط برقرار نمی ‌کند

به گزارش ایرنا، محمدرضا بذرگرچهارشنبه در نشست خبری با موضوع بررسی وضعیت کنونی رشته صنایع دستی در دانشگاه‌ها و چالش‌های پیش‌ رو افزود: بنابراین صنایع دستی باید بازتولید شود و شکل خاص و جدیدی از صنعت ارائه دهد.
وی اضافه کرد: طراحان، هنرمندان و مهندسان باید کمک کنند تا بتوانیم حوزه‌های جدید صنایع دستی را کشف کنیم زیرا ایران قادر است با گذشته عظیم فرهنگی خود آینده پرباری در این زمینه داشته باشد.
این استاد دانشگاه بیان کرد: رویکرد امروزی به صنایع دستی به ‌منزله گونه‌ای هنری که سعی دارد توانمندی‌های یک فرهنگ و تمدن را به ‌صورت عینی و ملموس ارائه دهد، آن را به رسانه ‌ای قابل اعتنا بدل کرده است.
بذرگر گفت: از سوی دیگر این هنر به مفاهیم کار و معیشت نیز می‌پردازد که این مسئله نیز از دیگر توانایی‌های یک رسانه محسوب می‌شود.
سرپرست دانشکده دانشکده‌ هنر و معماری دانشگاه شیراز اضافه کرد: این دانشکده در پی معرفی صنایع دستی به مثابه رسانه‌ای فرهنگی است که توانایی انتقال تجربه‌‌های عظیم فرهنگی و ایرانی ‌اسلامی را دارد و امروزه باتوجه به نقش رسانه‌ها می‌توان از این ظرفیت بهره برد.
بذرگر درباره هنر و هویت گفت: رابطه‌ای معنادار بین فرهنگ، هنر و هویت وجود دارد و وقتی از صنایع دستی با عنوان هنری ایرانی‌ اسلامی نام می‌بریم، می توان به این ارتباط پی برد.
وی عنوان کرد: صنایع دستی در دوره‌هایی از تاریخ موفق شد هویت مستقل ایرانی ‌اسلامی را به جهان ارائه کند و امروز وظیفه داریم با رونق ‌دادن به این هنر برای برجسته‌ سازی این هویت گام برداریم.
بذرگر با اشاره به اینکه پیوند علم و عمل موجب انسجام خواهد شد، ابراز داشت: تجلی این پیوند در دانشگاه‌، دانشجویان فعال در زمینه صنایع دستی را با رویکرد‌های خلاقانه آشنا می‌کند و صنایع دستی را به منزله بخش مهمی از اقتصاد کشور اعتلا می‌بخشد. سرپرست دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز ادامه داد: از سوی دیگر نیاز به ایجاد اشتغال برای جوانان با رویکرد نوآورانه و خردگرایانه و نگاه به آینده می‌تواند در زمینه توسعه صنایع دستی مدنظر قرار گیرد.
بذرگر همچنین به نقش صنایع دستی در کارآفرینی اشاره کرد و گفت: باتوجه‌ به اینکه مفهوم کارآفرینی در کشور به تحول اساسی نیاز دارد، فعالیت در حوزه صنایع دستی می‌تواند کمک‌های بسیاری به بخش صنعتی و اقتصادی کند و بسیاری از مشکلات ناشی از بیکاری را کاهش دهد.
سرپرست دانشکده هنر و معماری گفت: برآنیم نمایشگاه‌هایی عملکردی برای ارائه تولیدات دانشجویان به جامعه ایجاد کنیم.
همچنین بهمن فیزابی استاد دانشگاه هنر و معماری دانشگاه شیراز، با بیان اینکه دانشجویان این رشته صرفاً در پی انجام فعالیت هنری نیستند بیان داشت: برآنیم صنایع دستی را با کمک اجرای هنری به‌ صورت صنعت معرفی کنیم و چالش‌ها و مشکلات این حرفه‌ را به نمایش بکشیم.
وی افزود: پرفورمنس آرت که با عنوان گونه‌ای از اجزای هنری که در دهه ۶۰میلادی شکل گرفت و با عنوان نمایش اجرا محور در زبان فارسی ترجمه شده است می‌تواند هنر را به مثابه رسانه‌ای جدید به همگان معرفی کند و تأثیری ژرف بر بیننده و مخاطب بگذارد.

** نمایش انسان، طبیعت و طراحی برگزار می‌شود
در این نشست رئیس بخش صنایع دستی دانشگاه شیراز گفت:امسال به مناسبت روز صنایع دستی، در تاریخ ۲۹ خردادماه نمایشی با عنوان انسان، طبیعت و طراحی در هنرشهر آفتاب اجرا می شود که به موضوعات مدرن در حوزه صنایع دستی مربوط می‌شود.
ساسان سامانیان عنوان کرد: پیش از این همایش‌هایی در زمینه‌هایی همچون کارآفرینی و شماغل خانگی برگزار شده بود اما این همایش‌ها به تنهایی نمی‌تواند مشکلات صنایع را رفع کند براین اساس پیوند دانشگاه با صنعت برای محکم کردن این چرخه اهمیتی بسیار دارد.
وی افزود: تلاش دانشجویان رشته صنایع دستی در این نمایش بر این است که بیننده را درگیر تفکر کنند و زمینه‌ای برای تفکر آنان فراهم آورند، بر این اساس این نمایش در چند سانس برای جلب توجه بیشتر مردم ارائه خواهد شد.
۷۳۷۵ /۱۸۷۶

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


رسانه فرهنگی


اجرای هنری