اخبار گردشگری

نمایشگاه ایرانی قرآن های خطی در دهلی نو دایر شد

به گزارش ایرنا، مهدیه خواجه پیری مشاور رئیس مرکز بین المللی میکرو فیلم ‘نور’ متعلق به جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو و دبیر این نمایشگاه گفت: این برنامه با همکاری دانشگاه جامیا ملیا اسلامیا در کتابخانه ذاکر حسین به مناسبت ماه مبارک رمضان و حلول عید فطر برگزار می شود.
وی درباره اهمیت این نمایشگاه که نسخ خطی قرآن به خطاطی هنرمندان نام آور در طول سالهای گذشته را به نمایش می گذارد ، گفت: روابط فرهنگی بین ایران و هند از هزاران سال پیش برقرار بوده است اما این روابط در دوره اسلامی به خصوص دوره گورکانی به اوج خود رسید. هنرمندان از ایران وارد هند شدند و مکتب جدیدی را در خطاطی به وجود آوردند که متاسفانه پس از پایان دوره مغول در هند این هنر رو به زوال رفت.
خواجه پیری گفت : مرکز بین المللی میکروفیلم نور به سبب برخورداری از گنجینه غنی از این آثار و با هدف حفظ میراث هنر اسلامی در هند، آثار هنرمندان و خطاطان هندی را گردآوری کرده و در حال حاضر نیز با شماری از آنها همکاری می کند.
وی افزود: با هدف حفظ آثار اسلامی در مرکز بین المللی میکروفیلم بخش های مختلفی ایجاد شده است. در بخش هنری این مرکز، قرآن با خطوط مختلف و با سبک های مختلف خطاطی از جمله نستعلیق، کوفی، دیوانی و ثلث کتابت می شود.
دبیر نمایشگاه قرآن ایران در دهلی نو افزود: کتابخانه دانشگاه جامیا ملیا اسلامیا با همکاری مرکز میکروفیلم نور نمایشگاهی را به مدت دو هفته برگزار می کند که در آن مجموع ۳۶ قرآن خطی از مجموعه ۱۰۰ کتاب خطی و دست نوشت به نمایش گذاشته شده است.
خواجه پیری همچنین خاطرنشان کرد که این آثار شامل تفسیر و ترجمه نیز است.
وی گفت: مرکز میکروفیلم نور در این نمایشگاه حدود ۴۰ اثر به نمایش گذاشته که شامل یک قرآن در ابعاد بسیار بزرگ نیز می باشد. بزرگ ترین قرآنی که در این نمایشگاه به نمایش درآمده به ابعاد ۲٫۸ *۴٫۸ متر است که بر روی پارچه نوشته شده است. همچنین در این نمایشگاه انواع سبک های خوشنویسی بر روی پوست، پارچه و کاغذ های دست ساز قبل دیدن است.
وی تاکید کرد: اهمیت این نمایشگاه در آن است که نشان می دهد هنوز خطاطان و هنرمندان هندی وجود دارند که می توانند خالق آثار بی نظیر اسلامی باشند.
مهدیه خواجه پیری گفت: هدف اولیه برگزاری این نمایشگاه نیز زنده کردن آثار اسلامی و شناساندن این هنرمندان به مردم هند می باشد.
آساق**۲۶۷**۱۴۲۴ **۱۶۶۳**

انتهای پیام /*


فرهنگی


نمایشگاه قرآن


هند ایران


دهلی نو