اخبار گردشگری

حفاران غیر مجاز شرق گیلان در امان نماندند

مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: طی عملیات دستگیری ۲حفار غیر مجاز در بخش رانکوه املش، از آنان ۹ قلم شی بدلی و یک دستگاه فلزیاب کشف و ضبط شد.
رضا علیزاده اظهار داشت: بنا بر گزارش مسئول پایگاه حفاظتی شهرستان املش، شخصی به نام م. ر اهل روستای لگموج از توابع شهرستان رودسر با مراجعه حضوری به پایگاه حفاظتی املش و با در دست داشتن تعدادی اشیاء بدلی(۹قلم) و اظهار اینکه به همراه چند نفر در منطقه جنگلی تابستان نشین در داخل بقعه خرم کوتی اقدام به حفاری غیرمجاز نموده ، این اشیاء را بدست آورده اند.
وی اظهار کرد: نامبرده ادعا کرد، همدستانش از وی مبلغ ۲۴۰میلیون ریال پول نقد، ۳۰ فقره چک به مبلغ چهار میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال و سه فقره چک سفید امضاء به عنوان مشارکت در حفاری کلاهبرداری کرده اند.
وی ادامه داد: در این خصوص مراتب طی صورت جلسه ای تنظیم و به دادستانی شهرستان اعلام ، و از سوی ایشان دستور دستگیری عوامل به جرم حفاری غیرمجاز و کلاهبرداری صادر شد.
علیزاده گفت: علاوه بر این ، با ارتباط مجدد متهم مراجعه کننده با دیگر همدستان ، دو نفر دیگر از آنان که با دستگاه فلزیاب در باغهای چای رانکوه حضور داشتند دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده اند.
وی تصریح کرد: همچنین ،سه حفار غیرمجاز در کجید املش نیز از سوی یگان حفاظت میراث فرهنگی این شهرستان شناسایی و دستگیر شدند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، گفت : بنا به گزارش مسئول پایگاه حفاظتی کجید شهرستان املش مبنی بر اینکه مدتی است تعدادی افراد ناشناس در مناطق ییلاقی دهستان کجید لیارسنگ بن و موسی کلایه به قصد تحصیل اشیاء عتیقه اقدام به حفاری کرده اند، برای دستگیری آنان اقدام شد.
علیزاده ادامه داد: از آنجایی که در آن مناطق با وجود گورستان های تاریخی غیرثبتی، صعب العبور بودن و داشتن پوشش جنگلی امکان دسترسی دشوار است با تلاش شبانه روزی پایگاه حفاظتی کجید و ماموران پاسگاه انتظامی ملکوت و کجید این افراد مورد شناسایی قرارگرفته و سه نفر دستگیر شدند؛ مابقی حفاران نیز در حال تعقیب و دستگیری هستند.
وی اظهار کرد: همچنین ،یک دستگاه فلزیاب به قصد حفاری غیرمجاز در شهرستان دیلمان سیاهکل کشف و ضبط شد و حفاران غیرمجاز به دام ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی افتادند.
علیزاده تاکید کرد: بهبود خدمات حفاظتی در سایت های تاریخی و میراثی، نیازمند رفع خلأهای قانونی و اجرای قوانین حمایتی است.
وی اضافه کرد:یگان حفاظت میراث فرهنگی برای بهبود خدمات حفاظتی در سایت ها و محوطه های تاریخی، نیازمند اجرای قوانین حمایتی است.
یک هزار و ۷۰ اثر تاریخی از بین دو هزار و ۳۰۰ اثر شناسایی شده میراث فرهنگی استان گیلان، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
۱۸۸۱ /۶۰۳۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


حفاران غیر مجاز