اخبار گردشگری

محصول صنایع دستی پیام فرهنگی ما به جهان است

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، علی اصغر مونسان به مناسبت تقویمی امروز یکشنبه ۲۰ خرداد که روز جهانی صنایع دستی است پیامی به شرح ذیل صادر کرد:
«تمدن جهانیِ امروز، پهنه ای است متشکل از روابط پیچیدۀ تجاری – اقتصادی و تعاملات ژرف فرهنگی که بیش از پیش به سوی قرابت کشورها و ارتباطات آن ها با یکدیگر نظر دارد. یکی از ناب ترین زبان های پیوند بشری، زبان هنر در دو وجه هنرهای زیبا و هنرهای کاربردی است. اگرچه از حدود دو قرن پیش به این سو، تقسیم بندی زیبا و کاربردی هنر رواج یافته، اما از گذشته های دور، این منبعِ خلاقیت که نیازهای روزمره و معنوی را توأمان مرتفع می ساخت و امروز با عنوان صنایع دستی و هنرهای سنتی از آن یاد می شود؛ همواره یکپارچه بوده و جسم و جان آدمی را حمایت می کرده است.
آنچه که امروز برندسازی نامیده می شود، از گذشته های دور این سرزمین، در صورتی عام تر جای خود را در محصولات صنایع دستی باز کرده و سفال های کاشان و ری، قلمزنی های اصفهان، نگارگری های تبریز و قزوین و بسیاری دیگر از این دست، مُهر تأییدی بر این امر است.
بدیهی است توسعۀ صنایع دستی که نیازمند کیفیت تولید، وسعت تبلیغات و بازار مناسب است، می تواند ضمن بهره گیری از صنعت گردشگری، به خصوص گردشگریِ معطوف به میراث فرهنگی، به گسترش و رویش آن کمک شایانی نماید.
هر یک از محصولات صنایع دستی ایران می تواند از طُرُق گوناگون مانند صادرات، نمایشگاه های خارجی یا تجارت چمدانی، به عنوان پیامی فرهنگی از این آب و خاک به سراسر جهان ارسال شود و موجبات رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی را از طریق افزایش اشتغال رقم زند.
بزرگداشت روز صنایع دستی، فرصتی است برای توجه بیشتر و عمیق تر به تمام آنچه گفته شد.
بیستم خرداد، روز صنایع دستی را به تمامی تلاشگران این هنر – صنعت ارزنده تبریک می گویم و امیدوارم با استفادۀ مناسب از ظرفیت های بی شمار و بالفعل کردن امکانات بالقوه، اهداف ارزشمند این حوزه را بیش از پیش جامۀ عمل بپوشانیم.»
فراهنگ**۳۰۷۹** ۱۴۱۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


مونسان


روز صنایع دستی