اخبار گردشگری

نکات ایمنی برای سفربه کویر

کویر زیبایی‌های خاص خود را دارد. همراه با تمام این زیبایی‌ها؛ طبیعتگردی و به ویژه این سفر می‌تواند برای مسافران چالش برانگیز نیز باشد؛ بنابراین مسافران باید برای درجه حرارت بالا در طول روز و کمبود آب در امتداد سرزمینی وسیع و خشک آماده باشند.

نکات ایمنی برای سفربه کویر

رعایت نکات ایمنی زیر می‌تواند این سفر را برای شما به یاد ماندنی کند:


نکات ایمنی برای سفربه کویربرنامه ریزی برای کویرنوردی

  • از پیش برنامه ریزی داشته باشید: قبل از سفر باید دقیقا بدانید که به کجا خواهید رفت. در این سفر بهتر است تنها نباشید. در مورد برنامه‌ی سفرتان نیز شخصی را مطلع کنید. تغییرات آب و هوایی را بررسی کنید تا برای اتفاقات احتمالی پیش آمده، آماده باشید.
  • آب بنوشید: باید بدانید که پیاده روی؛ رانندگی؛ دوچرخه سواری و از همه مهمتر بودن در کویر منجر به کم آبی بدن شما می‌شود. محققان نشیدن یک گالن آب در طی روز را توصیه می‌کنند.
  • لباس مناسب: با توجه به درجه حرارت شدید – حرارت بالا در طول روز و سرد شدن هوا در طول شب؛ باید لباس مناسب همراه داشته باشید. محافظت از خود در برابر اشعه خورشید با با کلاه، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب و پوشیدن ژاکت در شب ضروری است.
  • راهنما: گم شدن در کویر بسیار راحت است، پس برای جلوگیری از آن یک Gps همراه داشته باشید. همچنین یک آینه یا قطعه‌ای آلومینیومی که نور خورشید را منعکس می‌کند با خود داشته باشید تا هنگام گم شدن با انعکاس نور خورشید، امدادگران را از محل خود مطلع کنید.

نکات ایمنی برای سفربه کویر

پیاده روی در سفر به کویر:

  • از پیاده روی در کویر بپرهیزید. ساعات پیاده روی را به قبل از ساعت ۱۰ صبح و بعر از ساعت ۴ بعد از ظهر موکول کنید. در این میان نیز استراحت‌های منظم داشته باشید. از نشستن مستقیم بر روی زمین خودداری کنید.
  • به یاد داشته باشید که یک یا دو پا بالاتر از سطح زمین بنشینید تا کمتر گرما آزارتان بدهد.
  • فاصله در کویر فریبنده است. ۲۰ مایل در صحرا ممکن است از دید شما ۵ مایل به نظر برسد.
  • مراقب جلوی پایتان باشید. نمی‌توانید حدس بزنید که با چه موجوداتی روبرو خواهید شد. به هر حال باید بدانید که بیابان خانه یمار‌ها و عنکبوت هاست؛ پس به اینکه پایتان را کجا ققرار می‌دهید؛ توجه داشته باشد.
  • مراقب سیل باشید. ممکن است به ناگهان با برخاستن طوفان و باران شدید سیل جاری شود حتی در تابستان. در این موارد سعی کنید سرپناهی مانند ماشین یا یک ساختمان بیابید.

حتما این نکات را رعایت کنید و قبل از هر سفری آگاهی خود را نسبت به مقصد بالا ببرید.


لینک مطالب: trip.ustia.org