اخبار گردشگری

۲۰ جای دیدنی شمال در تابستان

شمال ایران سرشار از جاذبه های گردشگری می باشد . که در تمام فصول سال بخصوص بهار و تابستان تعداد زیادی مسافر را در بر می گیرد . همیشه مسیرهای منتهی به شمال ایران ترافیک سنگین دارد و این ناشی از طبیعت زیبا و دلچسب و آرامبخش شمال است که مسافران را با این ترافیک باز هم به سمت خود می کشاند .
ولی در فصل تابستان بدلیل شرجی و گرم بودن هوا کمی از این بازیدها کاسته می شود . ما در این مطلب سعی داریم ۲۰ جاذبه گردشگری شمال که بیشتر مورد استقبال مسافران است معرفی کنیم .

۱-خانه میرزا کوچک جنگلی
بعد از ۸۵ سال که خانه میرزا کوچک جنگلی به صورت مخروبه ای درآمده بود با پیگیری های صورت گرفته از سوی بنیاد پژوهشی فرهنگی میرزا کوچک جنگلی در سال ۱۳۸۲ از طرف شورای شهر رشت برای انجام خدمات تاریخی فرهنگی در اختیار بنیاد ذکر شده قرار گرفت. بنیاد نیز به عنوان یک سازمان غیر دولتی، غیر سیاسی، غیر انتفاعی (سازمان مردم نهاد ) با کمک های مردمی و یاری ادارات مربوطه خانه را با استناد به اسناد و عکس های جمع آوری شده به همان صورت اول بازسازی کند. اکنون نیز که توانسته کتابخانه، مرکز اسناد، تندیس و موزه میرزا کوچک جنگلی را به بهره برداری برساد به موفقیت های روزافزون خود مباهات می ورزد.

20 جای دیدنی شمال در تابستان

۲- امامزاده هاشم
امامزاده هاشم در محلی به همین نام و در ۳۰ کیلومتری جنوب رشت در جاده رشت – تهران واقع است. بنا به گفته رابینو این بقعه در زمان شاهزاده منوچهر خان معتمد الدوله حاکم وقت گیلان به طور گسترده بازسازی شد. در جریان جنگ جهانی اول و مبارزات میرزا و یارانش این بقعه آسیب فراوان دید و برای آخرین بار زلزله سال ۱۳۶۹ صدمات جدی بر آن وارد ساخت، بقعه امامزاده هاشم در سال های اخیر به طور گسترده بازسازی و مرمت شده و تاسیسات آن گسترش یافته است

20 جای دیدنی شمال در تابستان

۳-عمارت کلاه فرنگی
این عمارت که در میان پارک شهر رشت (باغ محتشم) جای گرفته از بناهای زیبای شهر رشت به شمار می آید. رودخانه گوهر رود با انحنای خاصی از جنوب ساختمان و باغ عبور کرده و زیبابی محیط اطراف بنا را دو چندان می سازد. باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی در زمان محمد صادق خان اکبر سردار محتشم ملقب به سردار معتمد ساخته شد. این بنا از بیرون سه طبقه به نظر می آید. در حالی که از داخل دارای چهار طبقه است. در اطراف ساختمان در طبقات اول و دوم ۱۸ ستون چوبی کار گذارده شده که بام و بالکن طبقه دوم را روی خود استوار می دارند طبقات اول و دوم هر یک دارای دو اتاق است. این اتاق ها هر یک به وسیله پنجرهایی نورگیری داخلی و تهویه مناسب هوا را در فصل گرم سال ممکن می سازند. عمارت کلاه فرنگی یک بنای چند ضلعی است. همین مساله ظاهر زیبایی به ساختمان می بخشد و از یکنواختی نمای بیرون آن جلوگیری می کند. بلندترین اتاق این عمارت هشت گوش و از هر سو دارای پنجره هایی است که رو به باغ باز می شود. مصالح به کار رفته در این بنا آجر، چوب و گچ است. از سفال های خمره ای قرمز رنگ نیز برای پوشش بام استفاده شده است. عمارت کلاه فرنگی مدت ها محل سکونت حاکمان و فرمانداران شهر رشت بود و بارها به دست تعمیر و مرمت سپرده شد. در سال ۱۳۷۴ این عمارت به مدیریت میراث فرهنگی گیلان واگذار گردید و امروزه از آن به عنوان مرکز آموزش هنرهای سنتی استفاده می شود.

20 جای دیدنی شمال در تابستان

۴-آبشار شیطان کوه

شیطان کوه، کوهی است در شرق شهر لاهیجان و در استان گیلان ایران. در گذشته به این منطقه شاه‌نشین کوه می‌گفتند و برکه‌ای که ۲۰۰ متر عرض و ۷۰ متر طول داشت در جلوی آن بود که برای انبار کردن آب در امر آبیاری از آن استفاده می‌شد. امروز برکه به دریاچه‌ای مصنوعی تبدیل شده که در میان آن جزیره‌ای وجود دارد و عمارت کوچکی در این جزیره خودنمایی می کند. در دل شیطان کوه آبشاری مصنوعی ایجاد شده که آب آن از همین دریاچه که به استخر لا هیجان معروف است، تأمین می‌شود.

20 جای دیدنی شمال در تابستان

۵- تله کابین لاهیجان

تله کابین احرار یا بام سبز در شهر لاهیجان، استان گیلان، ایران و دارای مناظر زیبای طبیعی است. این تله کابین در پی عقد قراردادی بین شهرداری لاهیجان و شرکت احرار در سال ۱۳۸۴ تاسیس شد. از آن پس توسط شرکت دوپلمایر اتریش و بخش خصوصی شرکت احرار اداره می‌شود.

20 جای دیدنی شمال در تابستان

۶-استخر لاهیجان

در بخش شرقی لاهیجان و در پایین قله‌ای سرسبز و پوشیده از شمشاد به نام شیطان کوه که در قدیم آن را شاه‌نشین کوه می‌نامیدند، استخری بزرگ به وسعت ۱۷ هکتار و عمقی در حدود ۴ متر قرار دارد که در گذشته مخزن آبی برای آبیاری مزارع برنج بوده و توسط آب‌های جاری شده از کوه تغذیه می‌شد. در وسط استخر جزیره‌ زیبایی وجود دارد (در گذشته به آن «میان پشته» گفته می‌شد) که به وسیله یک پل سیمانی طویل، به حاشیه جنوبی استخر متصل شده است.

20 جای دیدنی شمال در تابستان

۷-جواهردشت

جواهردشت جواهری در خطه سرسبز گیلان است. سرزمین زیبای جواهردشت در ۲۶ کیلومتری محله سیاهکلرود در شرق استان گیلان و در شهرستان رودسر واقع شده است.

طبیعت بکر، دشت های وسیع و سرسبز، هوای پاک، سکوت وصف ناپذیر و… همه و همه در این منطقه زیبا در شرق گیلان جمع شده تا گردشگران و مسافران ایرانی و خارجی را به سوی خود بکشاند. برای رفتن به جواهر دشت از سیاهکلرود سوار بر جیپ های مسافرکش می شویم که معمولاً بیش از ظرفیت مسافر سوار می کنند، از خیاط محله، سجیدان و رودخانه سجیدان می گذریم و وارد چاشت خورلات (چاشت به معنی ناهار) که مکانی تفریحی و گردشی است می شویم.

20 جای دیدنی شمال در تابستان

۷-چشمه های باداب سورت

چشمه‌های آب معدنی باداب سورت یک مجموعه زیبا و دیدنی و یکی از شگفت‌انگیزترین شاهکارهای طبیعت است. این چشمه‌ها در ۷ کیلومتری غرب روستای بادله و در ارتفاع ۱۸۴۰ متری در ساری واقع شده‌اند. چشمه‌های اسرارآمیز سورت مشتمل بر دو چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه می‌باشند. یکی از چشمه‌ها دارای آبی بسیار شور می‌باشد که برای درمان دردهای کمر، پا، روماتیسم و پوست سودمند است و چشمه دیگر که در مجاورت این چشمه قرار دارد دارای آبی به رنگ نارنجی و مزه کمی ترش است که به صورت دائمی و تشتی می‌باشد.

20 جای دیدنی شمال در تابستان

۸-پارک ملل ساری

پارک ملل بزرگترین مجموعه تفریحی و توریستی شمال کشور در کنار رود تجن است. این مجموعه تفریحی از دریاچه و فضای سبز تشکیل شده و مکان مناسبی برای استراحت و بیتوته شبانه مسافران زیادی بخصوص در فصل بهار و تابستان می باشد .

20 جای دیدنی شمال در تابستان

۹-پارک نیلوفر آبی

بوستان نیلوفر آبی در کیلومتر دو جاده ساری به نکا در فاصله ۸۰۰ متری از جاده اصلی در مجاورت روستای آبندان سر منظره چشم نواز درخت و آب را ایجاد کرده است.پارک نیلوفر آبی در مجاورت روستای آبندان سر منظره چشم نواز درخت و آب را ایجاد کرده است.

20 جای دیدنی شمال در تابستان

۱۰-دریاچه خزر

دریاچه خزر یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های جهان و مهم‌ترین دریاچه ایران است که در شمال کشور واقع شده است و با کشورهای روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان همسایه است.

این دریای بسته باقیمانده‌ای از دریای قدیمی پاراتِتیس است که بر پایه پژوهش‌های زمین‌شناسان روسی حدود ۱۱ هزار سال پیش، پس از جدایش دریاهای سیاه و مدیترانه، مستقل شده است.

20 جای دیدنی شمال در تابستان

۱۱-دریاچه چورت

دریاچه چورت در شمال شرقی استان مازندران و بخش چهاردانگه شهرستان ساری قرار دارد. اگر از تاریخ این دریاچه بخواهید بدانید، باید بگوییم که چورت در سال ۱۳۲۰ بر اثر زمین لرزه و رانش زمین و در پی آن بسته شدن مسیر آب چشمه ای که در کنار دریاچه قرار دارد، بوجود آمده است.وسعت این دریاچه حدود ۲٫۵ هکتار است و محلی ها به آن، دریاچه میانشه هم می گویند اما به دلیل نزدیکی آن به روستای چورت به این نام خوانده می شود.

20 جای دیدنی شمال در تابستان

۱۲-باغ گلبن

باغ گلبن ، روستایی از توابع بخش مرکزی استان گلستان است.
این روستا در دهستان استرآباد جنوبی و در ۷ کیلومتری جنوب غربی گرگان قرار دارد. براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ باغ گلبن دارای ۹۰۲ نفر جمعیت( ۲۲۹) خانوار می باشد. این روستا از شمال به روستای نصر آباد از جنوب به روستای زیارت از شرق به روستای نومل واز غرب به نهارخوران متصل است. این روستا دو بارکانون توجه قرار گرفت یکبار در سال۱۹۱۲ میلادی زمانی که قنسول روسی آنجا را خرید وگهگاه مسابقات اسب دوانی با مقامات استراباد برگزار میشد و دوم در سال ۱۳۸۱ که محل اجرای جشنواره رویاهای دهکده دانشجویان شمال کشور قرار گرفت.

20 جای دیدنی شمال در تابستان

۱۳-پارک جنگلی قرن آباد

در فاصله ۲۰ کیلومتری شرق گرگان در مسیر گرگان – فاضل آباد قرار دارد امامزاده ای هم برای زیارت در این مکان وجود دارد .

20 جای دیدنی شمال در تابستان

۱۴-جنگل توسکستان

جنگل توسکستان در جنوب شرقی گرگان و در ۴۰ کیلومتری این شهرستان واقع شده است. از این جنگل تا شاهرود چیزی در حدود ۸۰ کیلومتر فاصله می‌باشد که از مسیر قله شاهکوه شاهرود می‌گذرد. در ابتدای این جنگل روستایی با همین نام قرار دارد. بالاترین نقطه این جنگل را منطقه جهان نما می‌نامند که با عبور از جاده‌های پر پیچ و خم به آن می‌رسند.

20 جای دیدنی شمال در تابستان

۱۵-دریاچه توشن

این دریاچه در حاشیه جنوبی روستای توشن در النگدره واقع در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان گرگان قرار دارد. طول دریاچه در حدود ۳۰۰ متر و عرض آن ۱۳۰ متر است. ارتفاع دریاچه از سطح دریا ۲۵۰ متر است. وجود مناطق جنگلی النگ دره در کنار دریاچه سد و وجود ماهیان مختلف در آب دریاچه فضایی زیبا به این محیط بخشیده است. این منطقه در فصول مختلف مورد استفاده ماهیگیری و کمپینگ قرار می‌گیرد.

20 جای دیدنی شمال در تابستان

۱۶-پارک جنگلی النگدره

جنگل النگدره به عنوان یکی از ۷ منطقه نمونه گردشگری کشور و همچنین پارک جنگلی شاخص شمال کشور انتخاب و معرفی شده است.

داخل این پارک جاده ای آسفالته وجود دارد و هر کجای ان که بخواهید می توانید بنشینید و از طبیعت بی نظیر آن بهره ببرید .پارک جنگلی النگ دره به مساحت ۱۸۵ هکتار و در ۵ کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان در مسیر جاده ناهار خوران قرار گرفته است.

20 جای دیدنی شمال در تابستان

۱۷-پارک جنگلی ناهارخوران

پارک جنگلی ناهارخوران گرگان ناهارخوران قدیمى ترین تفرجگاه استان گلستان در گرگان است که بسیارى از ایرانیان با آن آشنایى دارند. نهارخوران در ۴ کیلومترى جنوب شهر گرگان واقع شده است. این پارک مجموعه اى از فضاهاى جنگلى در اطراف جاده و همچنین حاشیه رودخانه و محدوده هاى تاسیسات شهردارى و جهانگردى را شامل میشود که از سال ۱۳۳۸ توسط سازمان جنگلها و مراتع کشور به منظور تامین تفرجگاه اهالى گرگان در اختیار شهردارى گرگان قرار داده شده است.

20 جای دیدنی شمال در تابستان

۱۸-آبشار رنگو

آبشار رنگو در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان گرگان واقع شده و از مسیر پارک جنگلی و روستای توشن در ۵ کیلومتری جنوب گرگان قابل دسترسی است. مسیر دسترسی به آبشار رنگو از داخل جنگل‌های پردرخت و تاریک منطقه، مسیری سخت و گمراه‌کننده است که وجود یک راهنمای محلی به رسیدن به آبشار الزامی است.

20 جای دیدنی شمال در تابستان

۱۹-دیوار تاریخی گرگان

یکی از معروف‌ترین آثار تاریخی گرگان، دیوار دفاعی آن است که با نام‌های سد اسکندر، سد انوشیروان، سد فیروز، و قزل‌آلان (مار سرخ) در طی دوره‌‌های مختلف شهرت یافت. دیوار دفاعی گرگان از شرق دریای خزر در ناحیه گمیشان شروع و پس از گذر از شمال آق‌قلا و گنبدکاووس به طرف شرق ادامه داشته و در کوه‌های پیش‌کمر، پایان می‌یابد. طول این دیوار ۱۵۵ کیلومتر است.

20 جای دیدنی شمال در تابستان

۲۰-آبشار آلامن

آبشار آلامن دراستان گلستان واقع است. این آبشار که به آبشار اوترنه نیز شناخته می شود در غرب روستایی به همین نام و در دل جنگلهای کبودوال شهرستان علی آباد کتول قرار گرفته است. ارتفاع این آبشار در حدود ۷ متر است و از یک دیواره صخره ای به پایین میریزد. در پایین آبشار حوضچه ای به عمق ۱ متر ایجاد شده است.

20 جای دیدنی شمال در تابستان