اخبار گردشگری

سبزه میدان رشت

سبزه میدان رشت نام میدانی قدیمی در رشت است که در نزدیکی میدان شهرداری این شهر قرار دارد. این میدان در زمان حکومت محمد ولی خان تنکابنی ( نصرالسلطنه ، سپهدار اعظم ، سپهسالار اعظم ) در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار بازسازی و بهسازی شد و از همان زمان گردشگاه عمومی شد . امروزه دارای فضای سبز ، کتابخانه عمومی و تندیس هایی از مشاهیر گیلان شیون فومنی ، پروفسور فضل الله رضا ، دکتر محمود بهزاد ، پروفسور مجید سمیعی و پروفسور اکبرزاده می‌ باشد.
سبزه میدان نام ناحیه ای است که سابقاً بین دو محله استاد سرا و محله کیاب رشت قرار داشته و سبزه زاری بود که تا محله چمارسرا امتداد داشته است.
ابتدای این سبزه زاران آبگاهی بود ( استخر و در کنار آن گورستانی که مجرمان را پس از اعدام در آن به خاک می سپردند ) در عهد سلطنت ناصر الدین شاه که خان های فومن و شفت ناچار به اقامت در رشت شدند ، قسمتی از اراضی پیر سرا را که بازارچه ای هم داشته، خریداری کرده و خانه های مسکونی ساختند.
در عهد سلطنت مظفرالدین شاه که محمد ولی خان تنکابنی ( که بعد لقب نصر السلطنه گرفت ) به حکومت رشت منصوب شد ، تصمیم به عمران این ناحیه گرفت . بدواً قسمتی از سبزه زاران مذکور که در عهد فعالیت ” مصلحت خانی ” محصور و خیابان هایی در اطراف آن ایجاد شده بود ، امر به باغچه بندی و خیابان بندی و درختکاری کرد و نام آن را سبزه میدان گذاشت ، گورستان مجاورش را متروک اعلام نمود ، آبگاه مجاور را که سالانه آبگیری نمی شد و فقط بر اثر باران منجلابی برای زیست غوکان شده بود، با زباله های شهر پر کرد، خندق روبازی را که از بازارچه سبزه میدان می گذشت و از حاشیه سبزه میدان به سوی محله پیرسرا و رودخانه گوهر رود می رفت به طاق آجری پوشانید و اراضی وسیع مجاور را به شرط ایجاد خانه ها و دکان های مناسب به داوطلبان که غالباً همان خان های فومن و شفت ، تولم و کسما بودند ، برگزار کرد . در مدتی کوتاه باغ و خیابان هایی بوجود آمد. از وجوه وصولی در جانب جنوبی سبزه میدان ، مدرسه ایجاد گردید ، دو اشکوبه با قد پای بلند ، اتاق ها و راهرو های وسیع و سالنی که روز ها بعد از ظهر شاگردان به نماز می ایستادند و بعداً همین سالن شب ها محلی برای ارائه نمایش نامه های مولیر ( ترجمه مرحوم حسن ناصر ) شد . نام آن مدرسه را اشرف مظفری خواندند . این بنا در سال ۱۳۳۴ ه .ق به وزارت معارف برگزار شد ، بعد از انحلال دبستان احمدی محل اداره آموزش و پرورش آن را به شهرداری فروخت و شهرداری برای تعریض خیابان جنوبی سبزه میدان ، ساختار مزبور را برچید. بعد ها سبزه زاران حوالی سبزه میدان ، مبدل به خیابان بیستون ( طالقانی فعلی ) و دیگر کوی و برزن شد و آبگاه مبدل به مقر سینمایی گشت.

سبزه میدان رشت

سبزه میدان رشت