اخبار گردشگری

چالش های گردشگری دریایی در مازندران

متاسفانه گردشگری دریایی در مازندران درگیر برخی چالش ها است که سکونتگاه های نوظهور یکی از این موارد محسوب می شود.

مهدی رمضان زاده رئیس کارگروه تخصصی گردشگری و صنایع دستی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران در نشست کارگروه تخصصی گردشگری و صنایع دستی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران اظهار کرد: باید به این نکته توجه کرد که کارکرد اصلی سواحل شمال و جنوب تفاوت دارد؛ کارکرد اصلی سواحل جنوب بر روی گردشگری است و چالش های موجود با این مقوله ارتباط دارد اما در شمال به کارکرد گردشگری در کنار اقتصاد شیلات و غیره، توجه می شود.

وی با اشاره به این که سکونتگاه های نوظهور متاسفانه اجازه نمی دهند مردم به ساحل دسترسی داشته باشند، گفت: بخشی از این سکونتگاه های نوظهور دولتی و برخی فامیلی شده است.

عضو هیئت علمی گروه گردشگری دانشگاه مازندران با بیان اینکه در استان مازندران بر روی پهنه آبی کمتر توجه شده است، خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین نکاتی که در مازندران باید به آن توجه کنیم تهیه طرح جامع گردشگری استان است.

محمدعلی شفیعی کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد انگیزه گردشگران برای حضور در این استان دریا و جنگل است، گفت: مشکلات گردشگری در دریا باید اولویت بندی شود.

وی با بیان اینکه در مازندران با آلودگی دریا و سواحل رو به رو هستیم، تصریح کرد: در سواحل باید فرهنگ سازی شود و این امر به آموزش نیاز دارد.

این کارشناس با اشاره به اینکه سواحل ما ظرفیت و تحملی دارد و حجم گردشگر ورودی به مازندران مشکل آفرین است، اظهار کرد: باید برای اینکه این حجم از مسافر را کاهش دهیم به دنبال تغییر ذائقه مسافران باشیم.

شفیعی افزود: این تغییر ذائقه فرصتی را در اختیار مسئولان قرار می دهند تا به درستی تصمیم گیری کنند.

نازنین تبریزی عضو کارگروه تخصصی گردشگری و صنایع دستی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران اظهار کرد: ارتباط با دریا چند منظوره و شامل گردشگری ساحلی، دریایی، ماهیگیری و کشتیرانی و سیاسی با کشورهای حاشیه خزر است.

گردشگری در دریا با برخی معضل ها همانند آلودگی دریا شامل نفتی، فاضلاب های شهری و گردشگری رو به رو است که در این زمینه کنوانسیون هایی مانند حفاظت از محیط زیست دریایی با کشورهای حوزه دریا داریم که می تواند بر کیفیت گردشگری تاثیرگذار باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: انقراض گونه ها در دریا، انتقال آب دریای خزر، آزادسازی سواحل و حریم و استفاده از نفت و گاز هر چند در تخصص کارگروه می تواند نباشد اما بر روی کیفیت گردشگری اثر می گذارد.

مازندران، نشست کارگروه تخصصی گردشگری و صنایع دستی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با حضور مهدی رمضان زاده رئیس این کارگروه و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران، نازنین تبریزی و محمدحسن زال عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران، روزبه شفقت عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل و رئیس کارگروه تخصصی دریا اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران، مهران حسنی معاون و محمدعلی شفیعی کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران و داریوش مقدس مشاور اداره کل محیط زیست مازندران در اتاق ریاست دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران پیرامون موضوع گردشگری دریایی برگزار شد.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.