اخبار گردشگری

مسجد جامع ارومیه آماده پذیرایی از مهمانان تابستانی شد

جلیل جباری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اقدامات انجام یافته برای آماده سازی این مسجد تاریخی افزود: شبستان اصلی مسجد در سال ۱۳۹۴ و پس از انجام مرمت های لازم بازگشایی شد و همزمان محراب گچی مسجد نیز که بزرگترین محراب مساجد دوره ایلخانی است، مورد مرمت قرار گرفته و حفاظ شیشه ای برای محافظت از آن تعبیه شد.
وی اضافه کرد: به منظور دستیابی به داده های فرهنگی و تاریخی، سال گذشته کاوش ها و پژوهش های باستان شناسی در کف گنبدخانه انجام و به شکل زیبایی آماده بازدید محققان و پژوهشگران شده است.
وی ادامه داد: برای مرمت و احیای بخش های داخلی و خارجی شبستان و مرمت گنبدخانه و سایر قسمت های این مسجد از سال ۱۳۹۳تاکنون سه میلیارد ریال هزینه شده است.
وی با اشاره به مجاورت مسجد با بازار تاریخی ارومیه ادامه داد: بازگشایی شبستان مسجد موجب شده تا بازاریان و سایر کسبه بتوانند از درب حیاط مسجد که به سمت بازار است وارد شبستان شده و فریضه دینی خود را به جای آورند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: علاوه بر عملیات مرمت و احیا، اقدام به استقرار یک نفر از راهنمایان گردشگری درمحل مسجد کرده ایم تا در طول تابستان و ایام مسافرت مسافران، گردشگران داخلی و خارجی را با تاریخ این مسجد به عنوان یک اثر تاریخی و مذهبی آذربایجان غربی آشنا سازند.
به گزارش ایرنا، مسجد جامع یکی از آثار کهن و قدیمی شهر تاریخی ارومیه است و در خیابان اقبال قرار دارد. این مسجد در میان بازار قدیمی شهر واقع شده و یکی از ارکان اصلی بافت قدیمی شهر است.
برخی از محققان معتقدند این بنا ابتدا آتشکده بود و بعد از تسلط مسلمانان ویران شد و سپس در قرن هفتم هـجری قمری بر روی آن مسجدی ساخته شد به اعتقاد این گروه از محققان سبک تزیینات، گچ بری ها، ستون بندی ها و طاق های مسجد عینا شبیه به سبک معماری سلجوقیان است.
تاریخ تجدید بنای این مسجد معلوم نیست اما محراب آن در تاریخ ۶۷۶ هـجری قمری ساخته شده است. این مسجد به همراه سایر اجزای بافت قدیمی شهر بویژه بازار و راسته های آن بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. مسجد جامع با ۲ در ورودی که از صحن بزرگ آن منشعب می شود، به بازار راه دارد.
۸۱۳۵/۲۰۹۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


مسجد جامع ارومیه


آذربایجان غربی