اخبار گردشگری

صاعقه به ساختمان تاریخی باشگاه افسران خرم آباد خسارت زد

به گزارش خبرنگار ایرنا دیار کهن لرستان دارای بیش از ۵ هزار اثر تاریخی است که از این مجموع تاکنون ۲هزار و ۳۵۸ اثر تاریخی و فرهنگی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
نگین آثار باستانی لرستان که بر تارک این دیار خودنمایی می کند قلعه تارخی فلک الافلاک است که با مجموعه عمارت گلستان خرم‌آباد شامل محوطه‌ی می باشد.
در محوطه این قلعه تاریخی باشگاه افسران ساختمان تاریخی است که گفته می شود به دستور محمدعلی میرزا دولتشاه فرزند ارشد فتح‌علی شاه و حاکم لرستان و کرمانشاه در حدود ۱۲۰۰ شمسی احداث شده است.
این اثر در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۹۷۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در راستای رفع موانع و مشکلات مرتبط با اجرای قانون آزادسازی عرصه و اعیان قلعه فلک الافلاک به طور کامل تخلیه و تحویل میراث فرهنگی شده است.
ظهر روز شنبه (دوازدهم خردادماه) ضلع جنوب غربی ساختمان تاریخی باشگاه افسران خرم‌آباد دچار صاعقه شد و فروریخت.

**۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت قلعه تاریخی فلک الافلاک اختصاص یافته است
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تایید تخریب دیواری از این ساختمان بر اثر صاعقه در روز گذشته بیان کرد: این ساختمان پیش از این در اختیار ارتش بود که پس از پیگیری های فراوان و تامین اعتبار در ۲۵ فروردین ماه سال جاری تحویل اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری این استان شد.
سید امین قاسمی افزود: بلافاصله پس از تحویل گرفتن این ساختمان عملیات مرمت آغاز شده است.
وی گفت: در صورت انجام مرمت اصولی این ساختمان به عنوان موزه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان همچنین گفت: این ساختمان در سال های گذشته به دلیل قدیمی بودن و عدم انجام مرمت بدون استفاده بوده است و یکی از اتاق های آن دفتر مهمانسرای ارتش بوده است.
وی افزود: در سال های قبل از انقلاب این ساختمان به عنوان باشگاه افسران مکانی برای برگزاری جشن ها و مراسم های افسران بوده است.
قاسمی ادامه داد: بخشی از محوطه قلعه تاریخی فلک الافلاک که در اختیار سپاه است نیز تا پایان سال ۹۷ توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تامین اعتبار و تملک می شود.

**فرسودگی و نم زدگی دلیل ریزش ضلع جنوب غربی این بنا بوده است
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز گفت: این ساختمان به تازگی از ارتش تحویل میراث فرهنگی شده است که بسیار فرسوده و قدیمی است.
زهرا بهاروند با بیان اینکه از همان روز نخست تحویل این ساختمان علیات مرمت آغاز شده است ادامه داد: فرضیه ریزش دیوار بنا بر اثرمرمت غیرکارشناسی تکذیب می شود.
وی اظهار داشت: دلیل عمده‌ی فروریختن فرسودگی، نم‌زدگی، بارندگی‌های شدید اخیر و رعد و برق بوده ‌است.
وی افزود: بخشی از ساختمان که بر اثر صاعقه فروریخته، به دلیل نم‌زدگی و پوسیدگی تخریب شده است.
بهاروند گفت: تلاش می شود که هنگام مرمت این بنا به نقش و نگارهای آن آسیبی وارد نشود.
وی ادامه داد: مصالح این ساختمان بر اثر مرور زمان فرسوده شده بنابراین قسمت جنوبی آن را شمع‌زنی و استحکام بخشی کردیم تا ساختمان را نگه‌داری کند.
بهاروند گفت: در راستای حفظ و مرمت این بنا امروز (یکشنبه) شورای فنی برگزار شده است و در ۱۵ روز آینده لایه‌های ساختمان را جمع‌آوری می‌کنیم.
۷۲۷۴/۶۰۶۰

انتهای پیام /*


اجتماعی


باشگاه افسران


میراث فرهنگی


لرستان