اخبار گردشگری

عملیات مرمت کاخ سرهنگ آباد اصفهان آغاز شد

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی پایگاه های ثبت جهانی و گروه حفظ و احیاء میراث فرهنگی استان، ‘فریدون اله یاری’ روز شنبه اعلام کرد: مرمت تالار اصلی کاخ سرهنگ آباد که اخیرا دچار حریق شده بود، در مرحله اول با مرمت و بازسازی کل سقف کوشک، سقف و دوپوش تالار اصلی وسط این کاخ صورت خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه برای بازسازی بخش هایی از کاخ سرهنگ آباد بالغ بر یک میلیارد ریال اختصاص یافته است، افزود: در صورت تامین بودجه برای تهیه فناوری مواد ضدحریق بر روی تیرهای چوبی کاخ سرهنگ آباد، کار مطالعاتی صورت خواهد گرفت.
کوشک، کاخ یا شکارگاه سرهنگ‌آباد در روستایی به همین نام، در دهستان سفلای زواره در ۷۶ کیلومتری شرق اردستان از شهرستان‌های استان اصفهان قرار دارد.
کوشک سرهنگ آباد توسط سهام السلطنه عرب عامری در حدود سال ۱۲۹۹ قمری مصادف با دوره ناصرالدین شاه قاجار برای پذیرایی از شاهزاده‌های قاجاری ساخته شد.
این کاخ که شباهت زیادی به چهل ستون اصفهان و باغ عفیف آباد شیراز دارد، مجموعه کاملی از بنایی شاهانه است که بدلیل کوهستانی بودن منطقه بعنوان شکارگاه هم استفاده می‌شده است.
عمارت چهل ستون سرهنگ آباد، زیباترین کاخ تاریخی کویری باقی مانده از دوران قاجار محسوب می شود و هدف از ساخت این بنا، جنبه تفرجگاهی آن بوده است.
این بنای زیبا که عملیات مرمت آن از آبان سال گذشته آغاز شده بود، در آتش سوخت و بیش از ۸۰ درصد سازه چوبی آن آسیب دید.
۷۱۴۱/۶۰۲۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث


اصفهان