اخبار گردشگری

مرمت سر سرای امامزاده آمنه خاتون قزوین آغاز شد

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین، محمدعلی حضرتی روز پنجشنبه افزود: بقعه آمنه خاتون یا امینه خاتون از زیارت گاه‌های قدیمی شهر قزوین و بنای آن متعلق به دوره صفوی به شمار می رود که از دیرباز محل زیارت و عبادت و برگزاری بسیاری از مراسم آئینی و مرکز تجمع مناسبت‌های مختلف مذهبی در قزوین بوده است.
وی اظهار داشت: به دلیل قدمت تاریخی این بنا و جایگاهی که نزد مردم دارد و حجم زائران و گردشگران داخلی و خارجی که در طول سال به این امامزاده مراجعه می‌کنند، حفاظت و نگهداری آن از اهمیت زیادی برخوردار است.
حضرتی در خصوص روند مرمت سر در ورودی امامزاده آمنه خاتون نیز گفت: ساماندهی و مرمت ورودی این بنای تاریخی و مذهبی تحت نظارت فنی و کارشناسی این اداره کل و با همکاری اداره کل اوقاف آغاز شده و در این راستا اقدامات مرمتی شامل خاکبرداری جهت آسیب شناسی، کف سازی، مرمت سر در ورودی امامزاده، نوسازی و مرمت ستون‌های آجری ورودی، بند کشی و ساماندهی تاسیسات مکانیکی در حال انجام است.
بنای امامزاده آمنه خاتون یا امینه خاتون واقع در خیابان ملک آباد از بقعه‌ های قدیمی شهر قزوین است که در سال ۱۳۷۵ با شماره ۱۷۸۹به ثبت رسیده است.
این بنا تا چند دهه پیش در محوّطه گورستان محلّه پنبه ریسه قرار داشت و باکشیدن دیوار برگِرد آن، بقعه دارای صحن بزرگی شد که چند قبر قدیمی هنوز در آن برجای مانده است.
بقعه امامزاده آمنه خاتون از آثار ارزشمند دوره صفوی در قزوین است که بر روی شالوده ایلخانی ساخته شده است.
۳۰۱۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مرمت


امامزاده آمنه خاتون قزوین