اخبار گردشگری

موزه مطبوعات آذربایجان امسال راه اندازی می شود

مرتضی آبدار روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تا پایان سال ۲۰۱۸ علاوه بر موزه مطبوعات چهار موزه دیگر به فهرست موزه های استان اضافه می شود، افزود: خانه موزه ستارخان، خانه موزه شیخ محمد خیابانی، موزه هنر مکتب تبریز و موزه آثار هنری استاد احد حسینی در راستای ارتقا ظرفیت های گردشگری تبریز و آذربایجان راه اندازی می شوند.
به گزارش ایرنا، همزمان با روز خبرنگار در سال گذشته، عملیات تجهیز و راه اندازی موزه مطبوعات آذربایجان در خانه تاریخی حریری تبریز واقع در عابرگذر تاریخی تربیت به عنوان خاستگاه اصلی مطبوعات این خطه در ۱۶۰ سال اخیر، آغاز شد.
قرار است در موزه مطبوعات آذربایجان نسخه های قدیمی جراید منتشر شده در استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، آذربایجان غربی و زنجان و نیز دستگاه های چاپ این خطه همراه با دوربین ها و عکس های خبری قدیمی به نمایش گذاشته شود.
نمایش اسناد و ابزارآلات کار خبری همراه با دست نوشته ها و کتب تالیف شده توسط پیشکسوتان تاریخ مطبوعات آذربایجان در داخل و خارج از کشور از دیگر کارکردها و اهداف موزه مطبوعات آذربایجان است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت تاسیس موزه مطبوعات آذربایجان، گفت: به تعهدی که به اصحاب رسانه داده ایم پایبند هستیم و امیدواریم با همکاری انجمن صنفی روزنامه نگاران استان و تامین محتوای موزه ای برای موزه مطبوعات طی ماه های آتی به این مطالبه تلاشگران عرصه رسانه جامه عمل بپوشانیم.
آبدار با بیان اینکه موزه ها مجموعه های منحصر به فرد و باارزشی هستند که موجب برقراری ارتباط میان انسان امروزی و پیشینیان می شود، گفت: موزه ها قادرند علاوه بر فراهم آوردن امکان آشنایی مردم با فرهنگ جوامع و ارتقای شناخت آنان نقش بدیعی در ماندگاری فرهنگ بومی ایفا کنند.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی با وجود ۳۴ موزه از پیشگامان موزه داری در کشور است، افزود: موزه های یک منطقه نشانگر غنا و پیشینه تاریخی و فرهنگی آن منطقه و مردمان آن است.
وی ادامه داد: این گنجینه در آذربایجان شرقی برگ های تاریخ زرین ایران را ورق می زند و به همین سبب میراث فرهنگی استان با استفاده از تمامی ظرفیت ها درصدد افزایش تعداد و تنوع موزه های استان در راستای معرفی بیش از پیش ظرفیت های غنی تبریز و آذربایجان است.
آبدار اظهار کرد: آذربایجان شرقی به ویژه شهر تبریز در سال جاری به سبب رویداد تبریز ۲۰۱۸ و عنوان جهانی پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در کانون توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: با توجه به بررسی های صورت گرفته، تبریز دارای مجموعه های ارزشمند شخصی تخصصی با تنوع بسیار زیاد در حوزه های مختلف است و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی این آمادگی را دارد که در صورت تمایل علاقمندان و صاحبان مجموعه ها پس از طی فرایندهای لازم مجوز مجموعه داری برای ایشان صادر کند.
آبدار یادآوری کرد: تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله شهرداری ها که اماکنی با عنوان موزه تحت مدیریت خود دارند برای یکپارچه سازی و ایجاد ساختار واحد باید با مراجعه به اداره کل میراث فرهنگی جهت اخذ مجوز فعالیت رسمی و قرار گرفتن در فهرست موزه های رسمی کشور اقدام کنند.
/۳۰۷۱/۳۰۳۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


موزه


آذربایجان شرقی