اخبار گردشگری

قدیمی ترین کلیسای جهان ظرفیتی برای توسعه گردشگری مذهبی

به گزارش ایرنا قره کلیسا یا کلیسای ‘ تاتائوس’ دومین اثر ثبت شده جهانی آذربایجان غربی پس از تخت سلیمان تکاب به شمار می رود و می تواند در صورت توجه و تامین امکانات رفاهی و اقامتی به یکی از مقاصد گردشگری تورهای خارجی تبدیل شود.
کلیسای ننه مریم ارومیه نیز سومین مکان مقدس مسیحیان جهان پس از بیت لحم /زادگاه عیسی (ع)/ و کلیسای اورشلیم است که با قرار گرفتن در فاصله ۲۴۲ کیلومتری قره کلیسا می تواند کمربند گردشگری کم نظیری برای گردشگران محسوب شود و موجی از گردشگران مذهبی را روانه آذربایجان غربی بکند.
قره کلیسا که در بین ارامنه جهان به تاده مقدس معروف بوده در۲۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان چالدران و بر روی مزار تاتائوس، یکی از حواریون حضرت مسیح (ع) احداث شده است و تاریخچه ساخت آن بر اساس اسناد موجود به بعد از شهادت وی توسط جانشین پادشاه ارمنستان بر می گردد.
بعد از شهادت تتائوس، این حواری حضرت مسیح (ع) را در محل کنونی قره کلیسا به خاک سپرده اند و بعدها روی قبر او نمازخانه کوچکی ساخته شده و در قرن هفتم میلادی این نمازخانه به کلیسای بزرگی تبدیل شده است.
قره کلیسا در بین ارامنه بسیار مقدس است و بسیاری از آنان فرزندان خود را برای غسل تعمید به این کلیسا می آورند؛ در این مکان جشن می گیرند، گوسفند قربانی می کنند و از خدا و حضرت مسیح (ع) خواسته های خود را طلب می کنند.
در تیر ماه هر سال هموطنان ارمنی از سراسر ایران و ارامنه بسیاری از کشورهای جهان از جمله ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا به این کلیسا می آیند و ضمن زیارت مقبره ˈتاتائوس مقدسˈ آیینی موسوم به ˈباداراکˈ (عشای ربانی) و نیایش و قربانی را به جای می آورند.
گردشگری مذهبی در سال های اخیر و به ویژه در دولت تدبیر و امید مورد توجه جدی قرار گرفته اما کمبود امکانات اقامتی و رفاهی، قرار گرفتن در منطقه دورافتاده و تبلیغات محدود را می توان از مشکلات پیش رو جذب گردشگران در قدیمی ترین کلیسای جهان به شمار آورد.
یک گردشگر داخلی معتقد است که ایجاد مراکز اقامتی و رفاهی در اطراف این کلیسا می تواند موجب توسعه صنعت گردشگری داخلی در این منطقه شود.
رضا خلیلی اسکویی افزود: نزدیکی قره کلیسا به منطقه گردشگرپذیر ماکو و باغ های خوی از یک سو و شهرت جهانی این اثر از سوی دیگر رغبت گردشگران برای بازدید از آن را افزایش می دهد اما سفر به چالدران و بازدید از این کلیسا نیز به نوبه خود با تقبل دشواری های سفر همراه است.
معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز با اشاره به توجه دولت تدبیر و امید نسبت به اماکن تاریخی اقوام و ادیان مختلف، گفت: با هدف جذب حداکثری گردشگران مذهبی، سه مقبره تاریخی ارامنه این استان در اطراف قره کلیسای چالدران در حال مرمت است.
حسن سپهر فر افزود: یکی از این بناها مقبره ‘ساندوخت’ بوده که بر روی بلندترین نقطه ارتفاعات شمالی دیر تاتائوس (قره کلیسا) واقع شده و مربوط به سال ۱۸۱۳ میلادی است.
وی گفت: کلیسای زاکاره که در سمت شمالی قره کلیسا قرار دارد از دیگر بناهای تاریخی این منطقه به شمار می رود که کار مرمت و استحکام بخشی آن آغاز شده است.
نماینده آشوریان ایران در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری نیز معتقد است که حفاظت و نگهداری از کلیساهای تاریخی و قدیمی ایران نشانه احترام نظام اسلامی به پیروان ادیان الهی است و این ارزش باید جهانیان اعلام شود.
یوناتن بت کلیا با تاکید بر اینکه توسعه گردشگری مذهبی یکی از راه های نشان دادن احترام نظام اسلامی به پیروان ادیان الهی است، افزود: حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی مسیحیان در این استان طی سال های اخیر بسیار مشهود و قابل تقدیر بوده است.
وی ادامه داد: واتیکان به عنوان یک مکان مذهبی سالانه شاهد ۳۰ تا ۴۰ میلیون بازدیدکننده بوده و ایران نیز هزاران اثر تاریخی و مذهبی ارزشمند همچون قره کلیسا و کلیسای ننه مریم دارد که نیازمند معرفی به گردشگران در عرصه بین المللی است.
سید محمد صالحی، رئیس مرکز مطالعات ادیان و اقوام دانشگاه ارومیه نیز با تاکید بر اینکه نباید نگاه متفاوتی نسبت به حوزه گردشگری مذهبی وجود داشته باشد، بیان کرد: در دنیایی که همزیستی مسالمت آمیز در اولویت قرار دارد، توسعه اقتصادی با تکیه بر مزیت های گردشگری مذهبی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش ایرنا قره کلیسا یکی از زیباترین و پر نقش و نگارترین کلیساهای ارامنه در ایران به شمار می رود و با سنگ های تراشیده سیاه و سفید ساخته شده است و ۲ گنبد ۲۴ و ۱۸ متری آن را نیز باید به زیبایی هایش اضافه کرد.
تعداد دیرهای اطراف کلیسا ۴۴ باب و مساحت کل مجموعه اندکی بیشتر از ۶ هزار مترمربع بوده و از جمله مهمترین شاخصه های قره کلیسا می توان به تزئین این اثر باستانی به داستان های شاهنامه اشاره کرد که زیبایی خاصی به این اثر بخشیده است.
مهمترین شاخصه این کلیسا قرار گرفتن آن در دل شهرها و روستاهای ترک نشین و مسلمان نشین است و این در حالی است که تجمع سالانه مسیحیان با استقبال قابل توجه شیعیان منطقه همراه بوده و برخی از مردم منطقه نیز میزبان مسافران این آیین مسیحی هستند.
۳۰۷۲/۸۱۳۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری مذهبی


قره کلیسا


آذربایجان غربی